öronrengörning

C

carro

Har läst någongång att man bör göra rent öronen på kaniner. Så nu när jag hade tänkt att göra det hittar jag självklart ingen som helst info om detta.
Är det någon som vet hur det ligger till och vad man ska använda?
Något speciellt att tänka på??
Tack på förhand Carro

Sv: öronrengörning

Brukar aldrig behövas! Kaniner med starkt nedsatt immunförsvar och som får andra päls pronblem tex kan man se stora vaxkakor i örat på men inte annars, tas bort med tops.

Min pojke hade väldigt smutisga öron ett tag. Använde samma medel som till hunden, som man droppar i och gnuggar runt (lite svårt att gnugga i ett kaninöra bara) - efter att ha pratat med min vet. såklart, vågade inte använda det först.
Gick jättebra, men det var inte så populärt.
Är att rekommendera före tops om det inte är väldigt lätt att komma åt, annars är risken stor att man trycker ner smutsen istället.

Ok, då är det nog bara jag som är rejält felinformerad. Tack för svaren

Vad bör man då göra med en kanin som har vax i öronen? Vad för pälsproblem kan orsaka detta/hur vet man att kaninen har dåligt immunförsvar?

Liknande trådar

Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
965
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 563
Senast: Stinaelin
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar