öronrengörning

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare carro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 951
C

carro

Har läst någongång att man bör göra rent öronen på kaniner. Så nu när jag hade tänkt att göra det hittar jag självklart ingen som helst info om detta.
Är det någon som vet hur det ligger till och vad man ska använda?
Något speciellt att tänka på??
Tack på förhand Carro

Sv: öronrengörning

Brukar aldrig behövas! Kaniner med starkt nedsatt immunförsvar och som får andra päls pronblem tex kan man se stora vaxkakor i örat på men inte annars, tas bort med tops.

Min pojke hade väldigt smutisga öron ett tag. Använde samma medel som till hunden, som man droppar i och gnuggar runt (lite svårt att gnugga i ett kaninöra bara) - efter att ha pratat med min vet. såklart, vågade inte använda det först.
Gick jättebra, men det var inte så populärt.
Är att rekommendera före tops om det inte är väldigt lätt att komma åt, annars är risken stor att man trycker ner smutsen istället.

Ok, då är det nog bara jag som är rejält felinformerad. Tack för svaren

Vad bör man då göra med en kanin som har vax i öronen? Vad för pälsproblem kan orsaka detta/hur vet man att kaninen har dåligt immunförsvar?

Liknande trådar

R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
1 182
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Är betnovat (0,5 ml i vardera öra i 10 dagar) och rengöring med otoact (varannan dag i 10 dagar) vanlig behandling för ökad förekomst av...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Keb71
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 259
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka