Öronhuva vid blåst??

LulePettersson

Trådstartare
Min häst tycker det är läskigt när det blåser ute och funderar på att testa rida med öronhuva. Använder ni det på era hästar eller vad använder ni? :)
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

Om det är riktigt blåsigt, ta tvättsvamps tussar och stoppa in i öronen och sen huva på, men bara om det blåser riktigt mycket inte annars.
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

Måste bara fråga, varför om de bara blåser riktigt mycket? Blir hästen lugnare med bomull i öronen är det ju bara att stoppa i dom, inget mer med det.

Till TS: Jag har alltid bomull i öronen på min häst, han är van det sedan han var åring och blev inkörd. När han tävlar/körs i vagn går han alltid nerdövad med bomull, gummiöron och huva=hör inte mkt alls. När han rids går han bara med bomull, säkerligen en vanesak att han skulle kunna gå utan bomull vid ridning men jag är fjantig och blir spänd för inget vilket resulterar i att min häst blir tittig och fjantig och lär bli mkt ljudkänsligare.
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

Jag använder luva om det är mycke fän ute. har dock aldrig provat mot "blåst" eftersom damen inte bryr sig om det :P men oftsast är det väl "dånet" från vinden så prova bommul :)
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

Jag har numera alltid bomull och huva vid ridning. Vi har det mycket trevligare på våra ridturer när hon inte flyger i luften för minsta lilla och spänner sig och får en matte på helspänn och halvt ur sadeln.

Skulle absolut använda huva vid blåst för att se om det blir bättre.
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

Jag har numera alltid bomull och huva vid ridning. Vi har det mycket trevligare på våra ridturer när hon inte flyger i luften för minsta lilla och spänner sig och får en matte på helspänn och halvt ur sadeln.

Skulle absolut använda huva vid blåst för att se om det blir bättre.

+1 på hela det här inlägget.
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

Varför ska man ha tussar och huva när man rider om det inte behövs? Det är när det blåser och viner som han tycker det är otäckt och han blir lugnare med tussar och huva.
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

OT
Hur reagerar era hästar som har huva på sig när det tex kommer upp något bakifrån om de inte hör det innan? Funderar på att testa huva men vet inte riktigt hur hästepöjk kommer reagera om nåt smyger upp bakifrån så att säga..
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

Vem har sagt att någon ska använda huva om det inte behövs?

Hur reagerar era hästar som har huva på sig när det tex kommer upp något bakifrån om de inte hör det innan? Funderar på att testa huva men vet inte riktigt hur hästepöjk kommer reagera om nåt smyger upp bakifrån så att säga..
Om man inte har en travhuva med gummistrutar i öronen så dämpar huvor och/eller bomull absolut inte alla ljud, långt ifrån! Min häst kan gå med både huva och bomull och bryr sig inte ett skvatt om något kommer upp bakom henne, hon hör bilar etc. i tid ändå. Samma med alla travare jag passat som gått med allt från bomull till lite tjockare travhuvor. Det dämpar, men dövar inte helt.
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

Min gamle fjording avskydde verkligen när han fick vind i öronen. Så efter många jobbiga ridturer med vråltaggad häst som hoppade i luften för ingenting så testade jag att ta på honom huva. Alltså, en sån hopphästar kan ha, ingen stoppning eller bomull.

Det funkade jättebra, han var inte alls brydd över blåsten så länge 'mössan' var på. :)
Han brydde sig aldrig om ljud eller något sånt utan det verkade vara just vinden i öronen som störde honom.

Mina senare hästar har inte brytt sig om blåst så jag har inte behövt testa. Skulle dock inte tveka att testa igen om lilleman vid inridning visar sig tycka att det är pest och pina med blåst.
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

Börja med huva bara. Mina har huva vid blåst, regn & flygfän. Har ej behövt bomull i öronen ännu.
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

Efter att jag läst vad alla svarat så testade jag att ha huva på min häst och hon blev en helt ny häst. Mycket lugnare och tryggare turer och hon koncentrerade sig på mig istället för att titta på allt annat :D
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

Just nu kör jag med en ganska tunn huva enbart som jag köpte på Börjes för 25 kronor som jag använder när det är "vanligt" väder. När det blåser lite mera ute använder jag en som är lite tjockare som jag dock inte vet vart den är ifrån. Funkar super. Helt plötsligt är cyklar, bilar, traktorer, lastbilar, människor i skogen, fåglar osv inte farligt längre :D
 
Sv: Öronhuva vid blåst??

KL
En fråga, vad för bomull använder ni? Bara helt vanlig bomull man köper i affären eller någon specialare?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 092
Senast: Sesca
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
687
Senast: iNHALE
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp