Öronen bakåt och okoncentrerad

I

Idaidut

Min sambo och jag har ett 1årigt nordsvenskt sto. Hon är väldigt snäll och mysig, men hon har börjat lägga öronen bakåt när vi ger kraftfoder i boxen och hö i hagen. I boxen ska hon gå undan och inte trängas när vi lägger maten i krubban. Hur ska vi hantera det? Ska vi bara ignorera?

När jag leder henne så är hon helt okoncentrerad. Hon går och tittar åt sidan bort från mig och snubblar ofta. Hon stannar när jag stannar, men hon är väldgt långsam i reaktionerna. Jag försöker locka till mig uppmärksamheten, men ja, tips tas gärna emot!

Idaidut

Sv: Öronen bakåt och okoncentrerad

Putt...

Ingen som har nåt bra tips...?

Jag tror det är vanligt att pållarna lägger öronen bakåt ibland då de blir osäkra. Maten är något de gärna vill till snabbt. Sedan kan ju omgivande hästar befästa vissa beteenden eftersom fölisarna lär sig mycket genom att iaktta hur de andra gör. Pälsfällning och ev hormoner nu när solen kommer kan säkert också få igång nya beteenden som man inte känner igen sedan tidigare.

Sannolikt är det viktigt att man är lugn, trygg och konsekvent men bestämd när man hanterar dem....de är ju fortfarande småbarn i huvudet och kan vara lite omogna i olika sammanhang.

Jag är inte expert precis men lever med en liten pilt just nu...och ...ja, det blev ju inga tips direkt..

Senast ändrad av en moderator:

Ja det kan ju vara så att hon härmar sur-shettisen... :p

Finns det verkligen ingen som har tips? Buke brukar ju kunna föreslå massa... :)

Jag förstår inte riktigt vad som är problemet :).

Att hon lägger öronen bakåt skulle jag bara nonchalera - så länge hon inte tränger sig fram får hon väl grimasera hur mycket hon vill? Det kan, som black pearl skrev, vara lite känsligt med maten för vissa hästar. Hon är hungrig.

Angående att hon är okoncentrerad när du leder: vad är det du vill att hon ska göra? Vill du att hon ska stanna fortare när du stannar så kan du exempelvis höja handen framför nosen eller peta till henne på bringan. Beröm när hon är duktig!

De hästar jag haft inkl. nuvarande damen, har alla mycket snabbt lärt sig att när maten kommer så går man till krubban o väntar tills maten hällts i. Sedan äter man. Öronen får vara precis var de vill...

Beträffande övrig hantering, tänk på att det är en väldigt ung häst du hanterar. Begär inte för mycket o tjata inte på henne. Följer hon snällt med när ni går någonstans? Lyfter hon snällt på hovarna när ni begär det? Är hon snäll att borsta, sätta på grimman?
Kanske kan hon upplevas snubblig pga att hon är i en växtfas?

Svarar båda.

Hon är snäll i all hantering, mycket snäll. Jag bara funderade på om det var något jag skulle bry mig om, men det var det inte då. :) Koncentrationen kommer väl så småning om, kanske när vi promenerat lite mer. Jag berömmer alltid när hon är duktig.

Tack så mycket för svar! :)

men fortsätt så som du gör men hon ska gå där ifrån när du ger henne maten och får inte ta maten innan du säger varsågod eller ger henne en klapp på halsen :)
Och när du går med henne kan det vara bra om du hela tiden gör halt går några steg gör halt backar med henne. från halt till trav o.s.v. Lek fram glädje :)

Hon får aldrig ta kraftfodret innan jag flyttat på mig och hon får inte trängas. Jag får vifta lite ibland, men oftast funkar det bra. Det andra ska jag testa! Det lät roligt. :) Då kanske hon blir lite piggare också... :)

det funkade på våran fjording korsning :)

Hajlu! :D
Vet inte riktigt vad du ska göra med det där lägga öronen bakåt. Så länge hästen inte hotar eller gör något sådant så hade inte jag gjort allt för mycket tror jag. :)

Till det andra; En kompis i stallet har hyrt en ponny som är lite allmänt lat och han reagerar knappt om hon ber honom om någonting. Hon frågade ifall jag visste något smart hon kunde prova och jag tipsade om att ha honom lös i paddocken och skicka runt honom så han springer runt och sen när han stannar försöka locka in honom. Om det inte funkar så skickar man ut honom igen, efter en stund stannade han och hon bad honom komma in. Han brydde sig inte och fick springa lite till. På tredje försöket så kom han in direkt när hon bad honom om det och sen gick han efter henne vart hon än gick (han var lös) och han var verkligen uppmärksam! :D

Han är dock 20 år och hon som hyr honom nu (kompisen) gillar t.ex. inte att rida ut och busa av hästen o.s.v. Hon rider nästan bara dressyr med honom och det blir ju sjukt långtråkigt i längden. Nu så fick han busa runt samtidigt som man försökte få ut något bra av det hela. :D
Så min fundering är ifall hon kanske tycker att det är lite tråkigt? Eller så tycker hon helt enkelt inte att det är värt uppmärksamheten. :p

Aja, hoppas det går framåt för er i alla fall! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
Träning Skrev om Kele för ganska länge sen, att hon i boxen (aldrig annara) uppvisar ett ganska extremt hotbeteende, men inte verkar vara...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: ako
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·
Träning Vi har precis fått en ny inhyrd i stallet jag står i. Snäll men lite småsur häst. Speciellt i boxen och hagen. Boxen kan man inte komma...
Svar
8
· Visningar
960
Senast: eulalia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9