Oroligt ungsto

Ela

Trådstartare
Har ett fyraårigt sto här på betäckning, hon är aldrig betäckt tidigare och har nu en riktigt brunst. Hon har brunstat ordentligt i tre dygn idag och ställer sig och skvätter mot hingsten. Han nosar och är försiktig men han tilllåts inte hoppa upp. Hon visar allså rejäl brunst men så fort han ska till och hoppa upp blir hon osäker och sparkar. På seminstationen sa de att jag kunde få lite lugnade att ge henne så hon kan slappna av, men det fungarade inte något vidare.

Någon som har några tips?

Sv: Oroligt ungsto

Bremsa henne. de vet jag många som gör för att få stona lugna. Själv gillar jag ej det då det blir mot stoets vilja.. men första gången kan man göra det sen andra gången brukar ej vara problem.

Jag är HELT emot att våldföra sig på stoet. Det kan bli allvarliga skador och men av det plus att jag tycker att det är oetiskt.

Till TS - Jag känner till ett ungsto (en grannes) som inte lät sig betäckas på flera brunster, hon behövde lång tid på sig att acceptera allt det nya och det som förväntadades av henne. Jag minns inte när hon väl släppte upp hingsten tyvärr. Själv är det bara semin som är aktuellt för mina ston så jag har tyvärr inga egna erfarenheter och tips att ge.

Mitt sto var på betäckning en hel sommar.
Och betedde sig precis så.

Var super brunstig ställde upp sig, blinkade och visade intresse men så fort hingsten skulle hoppa upp på henne så sparkade hon och gick undan kissade och blinkade.
Vi försökte på tre brunster och sedan skadade hon sig i hagen och fick komma hem.
Hon är skimmel och jag fick höra att en del skimmlar ínte alltid vill ha en hingst av annan färg.

I förra året skickade jag henne till en skimmel hingst och hon gick med på att han fick bestiga henne. Men enbart om vi är med och håller henne i grimman. Hon sparkar inte då men vill gå undan.
Så hingst hållaren får hålla imot mitt sto så att hon inte går undan.

Iår fick vi göra samma som förra året men nu verkar hon fatta vad som ska göras.

Visst kan man bremsa, men först av allt måste du veta om hon har ägg att betäcka på. Inte alls ovanligt att de är som detta sto, om de har krånglat till brunsten.

Jag menar bara vad man kna göra för att kanske lugna ne rhenne om i fall det är så att hon tycker de e lite obehagligt när han går upp på henne. jag är helt imot våldtäkt vill inte stona så tycker jag man ska ge mer till till dom.

Mitt gamla sto strulade på semin och ville inte ta sig. Året efter det hade vi egen hingst och lät dem gå tillsammans men hon gjorde precis som ditt sto. Han fick inte komma upp. PÅ henne hjälpte det inte med lugnande utan vi tvingades bremsa också, det kändes lite si så där men det var hennes sista chans, avel eller inget alls. Med både lugnande och brems stod hon fint, det räckte med en betäckning och dräktig blev hon. Efter det har hon sluppit och har gått på semin istället. Nu kände jag ju detta stoet och visste exakt hur långa brunster hon hade och när "rätt" tillfälle var, då är det ju lättare!

Du måste låta ultraljuda henne, om hon blinkar och skvätter mot hingsten behöver det inte innebära att hon är brunstig.
Om hon inte låter hingsten hoppa upp kan man bremsa men då måste man vara 100% säker att det finns ett ägg att betäcka på annars kan hon inte bli dräktig oavsett.
Veterinären kan känna på livmodern om hon är redo för betäckning och se om det finns ägg.

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 030
Senast: Karro-Lina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 832
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 393
Senast: Digbil
·
Avel Hej! I Augusti betäcktes mitt sto, dräktig på UL 42 dygn. Men jag är lite osäker på om hon fortfarande är dräktig? Detta pga för några...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 192
Senast: lividivi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023