S

snuffo_12

Tyckte min lille ömmade/var stel i frambenen/t när jag tog ut hästarna i morse. Höll ett öga på honom när han var i hagen, han sprang och gick och betedde sig som vanligt. Fast jag tycker det ser ut som att han är stel i frambenen/bogen, men jag är absolut ingen expert och kan mycket väl ha fel om att det sitter i bogen. Har känt på hovarna och tyckte inte de var varma, men ska vänta tills mamma kommer hem då får vi gå ut och kolla igen. Vet egentligen inte vad jag vill med tråden, bara skriva av mig. Han, hästen alltså, brukar aldrig vara dålig och jag är så fruktansvärt orolig. Inget får hända min bäste vän. Känns som att det är mitt fel, men jag kan inte komma på vad jag jag tänkas ha gjort fel. :(

Någon som kan ha något tips på vad jag kan göra mer? Han är inne nu och står på en tjock bädd. Har känt på benen men ingen reaktion, dock tyckte jag han var lite stel när jag lyfte upp en hoven, men jag vet inte. Blir så orolig när sånt här händer att det känns som att jag glömmer bort allt jag kan och blir så väldigt osäker.

Sv: Orolig

Jag vet precis hur du känner dig!
Jag vet precis vilken panikkänsla man får när något inte verkar stå rätt till med ens lilla ögonsten!
Min förra häst blev utdömd för en jätteovanlig skada och jag nojar jättemycket med min nuvarande häst! Naturligtvis har han blivit skadad nu och jag bara går och väntar på domen.... :S
Tycker inte att det låter så farligt med din häst, men eftersom du säger själv att du är så orolig så hade jag (om det hade varit min häst) åkt upp så snart som möjligt och kollat upp den på klinik!
Om något skulle vara fel så är det alltid bäst att upptäcka det så tidigt som möjligt så man snabbare blir av med det!
Om däremot allting ser jättebra ut, så är det ändå skönt att få bli av med sina "hjärnspöken" som man lätt får!
Det är jättelätt att bli stressad och förstora upp saker som kanske inte ens finns. Jag får panik när "minsta hårstrå ligger fel" på min ängel!
Tror som sagt inte att det är så allvarligt, men hade jag varit du så hade jag ändå kollat upp det med en veterinär!

Lycka till och skriv gärna hur det går! :)

Usch ja, det är hemskt att ständigt vara orolig, min förra häst fick kolik och efter det så trodde jag ju att mina andra också skulle få det..

Tyvärr har vi väldigt långt till klinik och ponnyn har inte åkt transport på nio år, vet inte hur han är att lasta och så... Men annars tar vi ut en veterinär hit, även om klinik är bättre. Mamma tyckte i alla fall inte det var någon stor fara igår kväll, men jag får hålla ett öga på honom. Ska snart gå ut till honom och titta till honom!

Hambo: Ja, det ska jag göra! :)

kl på mig själv..

Veterinären kommer om en timme, tyckte det kunde vara fång. Är så orolig och det känns som att det är mitt fel, om bara gjort si eller så är det jag tänker just nu... Men bara han blir bra och det inte är allvarligt. Eftersom jag har och har haft fånghästar tidigare är jag livrädd, fan också. :cry:

Förstår din oro. Men om det är fång, så verkar du ha upptäckt det i tid .
Det låter ju faktiskt lite som fång, bra att du ringt vet !

Hej från Hambo

Bra att du ringer ut veterinären!
Det är lika bra att kolla det i god tid!
Tänk inte så! Det är absolut inte ditt fel!! Läs min tråd om du har lust. Det låter verkligen som om det är mig det är fel på men veterinärer och kiropraktor har rett ut att jag bara har haft otur med mina hästar! Det är dock svårt att inte skylla allt på sig själv....
Håller tummarna för att allt går bra för er och att du slipper åka så långt till klinik!
Det är ju lite så.. Kosta vad det kosta vill bara hästen blir bra! Jag skulle inte stå ut med att mista min ögonsten! Då struntar jag hellre i att äta och lägger de pengarna på pållen!

Lycka till!! Skriv hur det går med honom sen när veterinären har sagt sitt! :)

Ja, han, veterinären, skulle egentligen vart här för en timme sen, men blev försenad ytterligare en timme. Jobbigt att detta händer nu när jag är så förskyld också, tror huvudet ska sprängas.

Hoppas verkligen inte det är fång.. Har ju redan en fånghäst och det är hemskt på våren när gräset börjar komma, hon kan ju knappt se på gräs innan hon får fångkänningar, jobbigt om jag nu skulle få en fånghäst till. :(

Precis! Vet folk som vänder och vrider på om dom verkligen har råd att ta ut veterinär, men blir det aktuellt så är det ju inget att fundera på, det är ett måste. Det är sånt man måste ta sig råd med helt enkelt.
Tack för du har hållit tummarna för oss! :laugh:

Veterinären har varit här nu. Fång, såklart... :cry: Dock upptäcktes det ju tidigt, så nu får han smärtstillande i form av någon slags pasta en gång om dagen i sex dagar. Så nu blev det boxvila idag, fast veterinären tyckte han kunde gå ute om vi byggde en liten hage vilket jag gjort nu. Men det känns verkligen som mitt fel, vet inte riktigt vad det är som löst ut det men kan ha varit ensilage balen som de får ifrån under dagen. Känner mig så fruktansvärt dum som inte kunde tänka längre än näsan räcker.

Mina andra två fick också stå inne idag, annars blir han orolig. Fast den ena är lös så han kan gå ut och in som han vill. Men bästisen till han som är dålig får vara inne i boxen. Är så konstigt för de bryr sig inte om den andra går ut och in, men skulle en av dem gå ut blir den som är kvar jätteorolig! Lite jobbigt men så är det.

Läste nyss igenom din tråd lite snabbt, tycker inte du ska tycka att det är ditt fel! Fast det känns ju dumt att det ska komma från mig som själv känner samma sak för min lille, men så tycker jag iaf! Men vad jag förstod så är det på väg att bli bättre nu eller? :)

Nej va tråkigt! :cry:
Hoppas verkligen att han blir helt fri från känningar! Du upptäckte det ju väldigt tidigt! :)
Det är ju så tråkigt när de inte kan få gå på ett riktigt saftigt bete med de andra! men, men.. Det kan inte hjälpas! Vi har en fånghäst i vårat stall och hon får ha betesreducerare och gå på jättesnålt bete! det ser inte så roligt ut, men hon har inte haft en enda känning sen hon kom till oss och ser ut att må jättebra! :)
Det kommer säkert att gå galant med din häst också!
Fång är ju en sån sak man inte kan framkalla själv om det inte är så att man släpper ut den på jättekraftigt bete utan att vänja den först! Och det har du ju inte haft möjligheten att göra! ;) Du har bara haft otur helt enkelt!

Ja, den lille ska upp till veterinären imorgon, så får vi se vad domen lyder...
Nu har han iaf kännts väldigt fräsch att rida både igår och idag, men man vet aldrig.. Han har ju varit svullen i sitt bakben och vilar på det ganska ofta... Troligtvis sitter det både fram och bak i de diagonala benparet...
Men nu hoppas jag att han ska bli bra igen! :)

Ja, fast det kan ju ha varit ensilaget. De har bara fått hö annars, dock vänjde jag dem successivt med ensilaget i början och nu har de gått på det ganska länge, men jag vet inte.

Vad skönt det börjar bli bättre! Håller tummarna för er idag då! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 651
Senast: Squie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka