Orolig, svullen över kotan

T

TaylorSwift

Hej!
Nu är det såhär att när jag måndags kom till stallet hade hästen en liten svullnad precis över kotan, lite varm men om jag inte varit så noga med att kolla benen innan jag rider som jag är hade jag aldrig märkt det. springer med honom och han är inte halt så jag rider för att få ned svullnaden. Tar linnement efteråt och släpper i hagen, går ned efter en stund och kollar och han är då mer svullen över kotan. dagen efter (igår) var svullnaden ganska liten igen och lite varm, gick en lång sväng och svullnaden var oförändrad när jag kom tillbaks. Inte halt. Idag var det fortfarande en liten svullnad där och lite värme fanns det, fick vila helt.
Har nu tänkt att skritta honom varje dag sålänge han inte är halt för att få ned svullnaden. Är rädd att det ska vara kotledsinflamation eller liknande, det är höger bak han är lite dvullen på men är det inte vanligast att kotledsinflamation kommer på frambenen? ska jag linda när jag skrittar honom eller bara benskydd? är det stödet bra elr dåligt?

Tacksam för alla svar (särskilt sånna som utesluter kotledsinflamation :angel:)

Sv: Orolig, svullen över kotan

Hmm,, asså linda benen. Jag sku,lle ringt vet okm det gått ngn dag och det nästan bara blir värre och man ändå försökt.. dom har oftast svaret på det meesta. kan nog behövar ultraljud, röntgen eller ngt.. för att kolla i benet vad det är.

Tack för ditt svar!

Tänker att jag nu låter honom gå i hagen med kompisarna som vanligt och där brukar han röra på sig rätt mycket själv, (säkert anledningen till att han är skadad också) och skrittar honom en bit varje dag med linor på alla 4a benen och linement efteråt. Om det blir värre ringer jag och rådgör med vet direkt och om det håller sig samma väntar jag tills på söndag.

Låter det vettigt?

Tack för ditt svar!

Tänker att jag nu låter honom gå i hagen med kompisarna som vanligt och där brukar han röra på sig rätt mycket själv, (säkert anledningen till att han är skadad också) och skrittar honom en bit varje dag med linor på alla 4a benen och linement efteråt. Om det blir värre ringer jag och rådgör med vet direkt och om det håller sig samma väntar jag tills på söndag.

Låter det vettigt?

Om jag var du skulle jag inte skritta han med linor han rör sig nog i hagen, Men om det är kotledinflammation så skulle jag ringa vet innan det blir för sent! Kanske han bara slagit sig i hagen? men är ju som weeird hur han kanmske då skulel kunna vara svullen på sidorna om han är det. men man vet aldrig. men hade du lindat? Kylt med vattenslang tex? kyl 15minuter för att detr skall hjälpa på ett ben då! Mne jag råder edj om ahn vart svullen sedan måndags och fortfarande samma och kanske värre ring vet!

ursäkta skrev fel, det var i tisdags jag upptäckte svullnaden och det var bara på ena benet. det har inte blivit värre iaf. får se hur det ser ut i morgon och avgör utifrån det... Man blir ju så nojjig! :o Det är väl inte helt ovanligt att hästarna vrickar till sig då och då?

näe precis visst det kan vara vrickning absolute. men är h*n halt?

Nej vad jag kan se är han inte halt men det är svårt att springa och kolla samtidigt :D han stod och la all vikten på det "svullna" benet idag för att vila det andra enn stund så han verkar ju inte ha ont iaf..

Jag hade avvaktat tills på måndag, dock hade jag bara låtit hästen gå i hage och vilat.

Låt din häöt bara viiila, linda benet skulle jag då gjort på natten iallafall när hästen är inne onte på samma sätt får igång blodcirkulationen och sedan skulle jag ringt vet. (A) Jga väntar max 2dagar men svukllnader på ben, vilket det då typ varje gng för mig vart ibland behövt medicin!

Jag tycker du gör rätt som skrittar med lindor varje dag för att hästen inte ska busa alltför mkt i hagen. Om han är van att ridas är ju risken stor att det kommer att gå vilt till i hagen om han inte alls blir riden.

Kotledsinfl. kommer oftast i fram men förekommer ju även i bak, dock inte så ofta med svullnad och värme tror jag.

Lycka till med din häst! Avvakta så länge du...

Tack för svaren! :bow:

Igår när jag var uppe var svullnaden borta! :D Men jag undrar ifall det är vanligt att gallor "försvinner" när det är minus ute och kommer tillbaks på våren/sommaren? när jag köpte min häst i höstas hade han lite gallor men de försvann under vintern, men nu börjar det kännas lite vätskefyllt igen, har det med värmen att göra? idag var det jättevarm och då kändes dem och för någon dag sedan var det kallare och då var de helt borta :confused:

Ja det är helt riktigt som du har konstaterat med gallorna. Precis samma för vår ponny. Dom går bort om det är kallt eller regnar och när det är varmare kommer dom fram. Konstigt det där...:confused:

Är det någon som vet varför? Och är det inte så mkt att bry sig om då?

Vårat sto kan även få gallor av att stå still mkt och att bli hårt ansträngd vid ridträning/tävling.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 743
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 350
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 715
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar