Orolig/reser sig i boxen..

Quinny07

Trådstartare
Jag har en 3 årig valack som jag köpte i Januari. Då var han så gott som helt ohanterad.

Gick över bommen när jag skulle hämta honom, så uppfödaren fick köra ner honom till mig med sällskap istället.

En jättego häst, men vi har ett problem..

Han blir jätte stressad/orolig i boxen så fort en häst lämnar stallet. (Även fast det är fler hästar kvar inne.) Han reser sig!!!

Idag när vi körde hem honom & hans bästa kompis från betet, så tog jag in honom i boxen (Hästkompisen fick också komma in i en box.) Även fast hans bästis stod inne i stallet, så stod han och reste sig, gång på gång.

Arbetar jag med honom ute, själv, så är det inga problem.
Men så fort han kommer in i boxen så blir han helt vild!

Någon som har några tips? :confused:

Sv: Orolig/reser sig i boxen..

det där är en typisk barnsjukdom. bara att ignorera. De brukar snart lära sig.

min häst gjorde precis samma sak i början när jag fick hem honom(3 årig, ohanterad häst). ibland försökte jag ju lugna honom när jag var i boxen(rykta och vara lugn och inte stirra upp sig själv), och när han blivit lugn så som "belöning" fick han komma ut i hagen igen. men gjorde inte alltid så, utan ignorerade ibland och lät honom vara, och det beteendet försvann tillslut.

Den häst vi har som gick typ ohanterad tills han var 3 år har också betett sig sådär, skreeeek och for runt.
Det var bara att ställa honom i en box där han inte kunde skada sig, och inte kunde sparka sönder nått, och låta honom vara.
Nu gick han på lösdrift, så vi hade inte så ofta möjlighet att träna på detta, men nuförtiden gapar han bara lite om någon häst lämnar honom när han är i boxen. Dvs precis som din, oavsett om det står kvar andra kompisar i grannboxen. Går jag dit med honom själv och lämnar honom där går det mycket bättre.

Jag skulle nog se till att stalla in honom en period, då tror jag han vänjer sig fortare, jämfört med att som vi, bara träna lite sporadiskt.

Hade också en ny häst som betedde sig såhär dock ett vant sto 10år. Men hon fick bara acceptera att det var hästar som gick in och ut och efter 2 veckor så reagerar hon inte längre!!

Min 8 åriga valck började bete sig så nu i sommras när jag hade honom på bete i ett annat stall, så fort jag tog in honom i stallet på gången eller i boxen började han resa sig och kasta sig i väggarna och var helt skärrad, vart bättre om nån annan häst var inne samtidigt men han kunde fortf resa sig i boxen, om man stog utanför stallet och pysslade gick det bra. Vill tillägga att han aldrig gjort så tidigare under dom två åren jag har ägt honom. I fredags innan vi skulle köra tillbaka honom och hans hagkompis till vårat hemma stall var han helt galen i boxen innan vi skulle åka sparkade i väggarna, reste sig osv även i transporten levde han rövare vilket han inte brukar. Men sen när vi kom hem till vårat vanliga stall gick han raka vägen in i sin box, sänkte huvudet och frustade och var helt avslappnad. Han har varit lugn och som vanligt resten av helgen även fast dom andra hästarna har gått in och ut i stallet. Tror helt enkelt inte att han trivdes i sommarbetes stallet det är den enda förklaringen jag har? Nån trodde att det kanske spökade i stallet ;) vad vet jag? Skumt är det iallafall han har varit på tävlingar och i andra stall utan att blivit så hysterisk och jag brukar alltid kunna lugna honom men här var det kört!

Antagligen så är hästen kanske inte så van att stå i box, och blir då orolig. Eftersom hästen bara är 3år så tror jag att hästen kommer lugna sig med tiden.. Min häst var precis lika dan i början, men nu, bara 1år senare står han och sover i boxen, kan vara ensam i stallet utan att bry sig. Nu när någon går ut eller in i stallet så tittar han bara och sen återgår han till sin sömn.

Håller med flera som svarat innan, det brukar gå över. Vet bla ett sto som beteede sig så (6-7 år) så fort någon lämnade stallet och fruktansvärt vidrig om hon blev själv. Hästen fick en rejäl sårskada i hagen och fick lång konvalecens på box... Efter den konvalecensen gick det utmärkt att ha henne inne även när andra hästar gick ut och hon blev helt själv...

Väcker min gamla tråd till liv..

Fler som har några tips?

Jag bytte stall för 1½ månad sedan. I nya stallet så har boxdörrarna inget galler. Jag trodde att det skulle gå bra. Då han varit hyffsat lugn hela vintern i förra stallet..

Han går på bete just nu vid nya stallet. Men tar in honom ibland för att pyssla. Ställde honom i boxen idag för att låta honom äta lite havre medans jag satte mig för att hålla koll på honom. Efter en stund ställde han sig två gånger utan anledning! Han vandrar runt lite & gör "arabkast" med huvudet. Men skrek ingenting efter hästkompisarna.

Provade gå ut från stallet. Men då blev han helt galen o stod o reste sig mot boxdörren. En gång reste han sig så han fastna med hoven i krubban. Vad ska jag göra? Ska jag behöva byta stall igen? Till ett stall med galler för boxdörrarna? Tips?

Om du har planer på att stå kvar i det nya stallet länge o trivs i övrigt, varför inte prata med ägarna om att sätta galler för en av boxarna? Kan ju vara bra för dom med om dom med att ha en box med galler, dom går att ha till många olika hästar (hingstar, exemhästar som inte bör komma åt att klia sönder sig m.m.)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 461
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka