orolig över min hästens hov

K

Kissy

Idag skulle jag ta in min häst och tvätta benen/hovarna (pga lera i hage) Efter dålig väder och säkert många har problem med hagarna nu för tiden antar jag.. Men iaf när jag skulle lyfta fram höger hov för att krafsa och blev chockad.. har tyvärr inte bild på det men det är svårt att förklara men skor sitter som det ska men mellan ballar till skor är det inte ball där utan bara en "väg" mellan både ball till skor.

Det luktar ingenting och min häst haltar inte men jag är ändå orolig och ska ringa till en hovslagare imorgon och få honom att komma till helg (min häst ska ändå få ny skor) men är ändå orolig så hovslagare kanske kan säga vad det är för något.. dom 3 hovarna är bra i skick men inte den hov som jag berättar nu. Den hov var bra igår men hur kan det bli så nästa dag??

Hoppas att ni kan förstå vad jag menade.

Kom med svar så att jag kan lugna ner mig

jätte tacksam för svar

Sv: orolig över min hästens hov

Jättesvårt att hjälpa dig jag inte alls förstår vad som är ditt problem?
Har din häst råkat ut för ett balltramp eller?

Jättesvårt att hjälpa dig jag inte alls förstår vad som är ditt problem?
Har din häst råkat ut för ett balltramp eller?

Spricka ball som har gått ner till till stråle. Men ball som ligger nära till skor är en del borta. Det var inte sådär för två dagar sen men igår såg jag det.

Det blöder inte eller något. Min häst haltar inte och trodde först stålröta men det luktar inte och det är inte svampigt där.

Har försökt google efter bilder men det finns inte. Ja, jag vet att det är svårt att förstå mig då jag är inte proffs på detta område och inte heller duktigt på svenska så svårt för mig att komma fram och förklara lätt.

Men ska snart åka till min häst, ta in honom och ta bilder men vet inte hur man ligger ut bild på här forum.

Jag ska även ringa till hovslagare idag när jag fått nummer från gårdägare så jag kan ringa dit och få en snabbt tid.

Min häst har aldrig haft sådär innan. Hoppas att det går bra för min häst.

Om du vill så kan du maila bilderna till mig så ska jag försöka hjälpa dig. Vilket språk är ditt hemspråk?
Maila till
svante@hovar.se

låter läbbigt. men hoppas det ordnar sig i alla fall :)

Om du vill så kan du maila bilderna till mig så ska jag försöka hjälpa dig. Vilket språk är ditt hemspråk?
Maila till
svante@hovar.se

Förlåt att det tog tid, ringde runt efter massa hovslagare för att få snabbt tid.. men det finns inte före idag,

det var det som bakben som krockar framben så att ballar spricker men det är ordnad nu,

jag ringde till annan hovslagare och blev förvånad då förra hovslagare inte sagt det. Så jag litar på mig mer nu på den nya hovslagare.

min häst har fått skor som hjälper det men jag kommer troligen att köpa gummiboots för att skydda detta (om nya skor inte hjälper). Hovarna har bra kvailtet och inga problem inom sjukdomar.. bara det som kanske heter balltramp eller "tramp av sko"?

tack för inlägg.

nu är jag lugnt.

mvh

ärligtalat förstår jag inte ett dugg av det du skriver.. hur kan ballarna spricka så att det bildas en vägg?? :crazy: vet du vart dom sitter överhuvudtaget??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd