Fast buren är inga problem. Men så fort man sätter henne i bilen får hon panik. Finns inte en suck att hon skulle ta godis eller ens gå att röra då.
Min katt är likadan, hon är inte hittekatt och hon åkte bil perfekt innan, men helt plötsligt blev det storpanik i bil.
Så här gör jag för att träna henne för att åka bil utan att ha en bil:
1. Buren är alltid framme och öppen med gosig handduk att sova på.
2. Godis finns i buren lite då och då, jag smyger dit en godis om hon sover i ett annat rum.
3. Någon dag i veckan serveras mat inne i buren.
4. Jag har en bärbar högtalare som jag lägger på buren, sedan lägger jag på ett skynke och spelar billjud. Först ganska lågt, sedan högre och högre. Först stående på golvet, sedan eskalerar jag genom att gå runt med buren, skaka den lite då och då osv.
5. Går ut med henne i buren till en bilväg. Står där 10 minuter, går hem. Eller går till en parkering och går runt kring bilarna ett tag.
Värt att säga: innan allt detta har jag tränat in kommandot "Gå i buren" - så det blir aldrig en kamp att få in henne i buren.
Hade jag haft bil hade jag utökat med att:
1. Stoppa i buren, gå till bilen, öppna och stänga bildörren utan att sätta in buren. Stå kvar vid bilen tills katten äter en godis (om matmotiverad annars typ 5 minuter), gå hem.
2. Stoppa i buren, öppna bildörren, sätta in buren. Vänta tills katten äter en godis eller 5 minuter. Gå hem.
3. Stoppa i buren, öppna bildörren, sätta in buren, stänga bildörren, ut med bur och godis. Gå hem.
4. Stoppa i buren, in med buren i bilen och stänga dörren. Sätta mig i bilen med katten tills den tar en godis eller vänta. Gå hem.
5. Samma som 4 men starta bilen, stänga av direkt, gå hem. Öka på tiden till kanske 10 minuter. Kanske träna starta och stänga av några gånger.
6. Rulla med bilen, korta sträckor först, kanske bara rulla fram ur parkeringsfickan, och sedan tillbaka igen. Öka på åkandet i etapper. Backa två steg om det sker olyckor eller panik uppstår.
Det är även bra att undersöka vad man kan göra för att minska på obehaget. Min katt ogillar att buren står ojämnt (buren står oftast i baksätet, så den blir sned. När jag åtgärdat det kände hon att hon kunde lägga sig vilket var ett stort framsteg). Min katt ogillar också att vara kiss eller bajsnödig när hon åker bil - därför har jag börjat träna på att kissa/bajsa på kommando (det går trögt men vissa framsteg finnes!)
Min katt lugnar sig ännu lite mer när hon fick ha en filt över buren när hon åker.
Min katt gillar även att lyssna på musik eller radio när hon åker.
Framför allt har jag sett till att jag numera får hjälp så jag kan sitta med henne där bak och om hon är lugn och lägger sig sticker jag dit godis i rasande tempo. Belöning till tusen! Men det satt långt inne att få henne att lägga sig och ens acceptera en godis.
Numera går 40% av alla bilresor vi gör (de vi gör tar ca 20-30 minuter) jättebra. 30% blir katastrof och jag undrar om vi överhuvudtaget gjort något framsteg, och resten är mellanmjölk.