Orolig inför sommarbetet..

Allobosia

Trådstartare
Kanske jag blir kallad mes nu? Vet inte ens om det är allvarligt men det känns så.. :p

I stallet där min häst står så finns det inga träd eller någon annan typ av skydd i hagen han kommer få gå i nu i sommar..
Det blir väldigt mycket insekter här och solen ligger på hela dagarna.. Han är ju svart dessutom..

Är det inte farligt?
Vill höra tankar och åsikter....

Sv: Orolig inför sommarbetet..

Om det inte finns skugga i den hagen så hade jag sett mig efter något nytt. Tycker det är en ren självklarhet att det ska finnas skuggplats!!!!!!

Ja, exakt! Finns inte en enda liten meter med skugga så det känns inte bra alls faktiskt.. :(

Nä jag tycker absolut inte du är mesig.
Skugga och skugga är jätteviktigt, skulle också oroa mig för det.

Du måste absolut se till att det finns solskydd i sommarhagen! Det är viktigare än att de kan få skydd för regn o rusk enligt min uppfattning.....Annars kan du kanske ta in honom på dagarna och så får han vara ute övrig tid?
Hade själv en häst som fick "värmeslag" en het sommardag! Han var hade ändå en rejäl björk som gav skugga men han skulle stå i solen ändå! Min stallkompis kom till stallet i tid och hittade honom helt apatisk stillastående i gasset! Han togs in och fick duscha svalt så DEN gången gick det bra! Men jag passar mej väldigt noga hädanefter! Kan säga att den hästen var också svart, och Arab, så han om nån borde i så fall ha klarat värmen bättre än många andra om det hänger på rasen ;)

- Mósi-
Skönt det, pratade med en bekant som tyckte att jag var det.. Men ja, det känns ju faktiskt självklart att dom behöver skydd.. :/

-Telledonna-
Ja, helt klart.. Regn verkar han gilla haha..
Men usch och fy, precis det man är rädd för också.. :( Tur att det gick bra!!

Gillar ju stallet så det är ju lite jobbigt med flytt.. men ja, hur hästen mår går först... :)

tycker inte att du är mesig, hade flyttat hästen till ett stall där det finns hagar med skydd för solen o regnet. om du har möjlighet att byta stall så gör det,

och är hästen knott o insektskänslig så klä på hästen ett knott-insektstäcke eller ecksemtäcke om det inte räcker med medel att stryka på hästen.

Hade absolut inte kunnat tänka mig att ha mina hästar i en hage där de inte kan få skugga om de vill. På sommaren tillbringar mina flera timmar stående i stallet, de kan gå in och ut som de vill där. De tycker det är skönt att stå svalt och att slippa ifrån insekterna ett tag mitt på dagen. Träd i en hage tycker jag är ett måste om solen steker hela tiden.

Jag tycker inte heller du är mesig! Klart att de ska ha tillgång till en skyddad plats!

Tack för era svar!

Skönt att man inte var en mes iallafall! :)

Jag har ju gått i flyttankar ett tag nu pga den här anledningen och ett par andra.. Det här stallet är bra på så sätt att det är så nära.. Gångavstånd från mitt hus.
MEN, jag skulle vilja utvecklas mer med min häst och jag känner redan(Har stått här sen i September) att det är lite för begränsat här då paddocken är oridbar vintertid. Skogsmulle ridningen är inget för mig och min häst.
Jag har hittat ett islandsstall 20 minuter bort som jag är otroligt sugen på att flytta till, beroende på vad det kostar. :) Där finns ridhus, ovalbana och passrakor och tränare på gården osv osv...

Hur långt har ni till erat stall?

Senast ändrad:

Jag tycker också att skugga är viktigt!

I mitt förra stall fanns det inte skugga i alla hagar, så en del som hade hästar i hagar där de inte fanns skugga tog in sina hästar i stallet (stort gammalt murat stenstall som var väldigt svalt och skönt på sommaren med bra ventilation) några timmar mitt på dagen när det var varmt och soligt ute. För övrigt var hagarna kanonfina där.

Om man för övrigt trivs och det finns möjlighet att stalla in dem svalt under dagen så är ju det också en lösning.

Tycker inte alls du är en mes utan snarare klok. Hästar behöver ha tillgång till skugga. Finns ingen skog/inga träd som kan ge naturlig skugga kanske det går att ställa dit något flyttbart vindskydd eller liknande?

Jo, det skulle kunna vara ett alternativ.. :)
Men frågan är hur länge man orkar med det.. Jag slutar 16:30 på dagarna med så jag vet inte riktigt hur jag skulle få ihop det.. :/

Skönt! :)
Ja, jag har också tänkt på det men jag vet inte vad.. Ett partytält var min första tanke.. hahaha
Men det blir nog inte bra! :)

Jo, det skulle kunna vara ett alternativ.. :)
Men frågan är hur länge man orkar med det.. Jag slutar 16:30 på dagarna med så jag vet inte riktigt hur jag skulle få ihop det.. :/

Nej, då gäller det ju att man kan få ihop det tidsmässigt.
Mina fd. stallkompisar hjälptes åt, den ena var alltid där på morgonen och red sin häst och tog in den andra också innan hon åkte. Sen kom den andra efter jobbet vid 3 tiden och släppte ut. Så de stod oftast inne mellan 11-15 ungefär, under de hetasta timmarna på dygnet.
De dagar de inte kunde var det i stort sett alltid någon annan i stallet som kunde ta in dem. Vi hade ett kollektivstall och hjälptes åt väldigt mycket. Jätteskönt när det funkar.

Ja, jag har också tänkt på det men jag vet inte vad.. Ett partytält var min första tanke.. hahaha

Det finns ju hyfsat enkla vindskydd, men det kostar ju en del och krävs ju en del jobb också för att sätta upp det. Allt måste ju vara stabilt och hållbart.

Fy vad skönt och smidigt!! :o

Hade varit skönt om det gick att göra så verkligen men det finns ingen chans.. :(

Nja, partytält blir nog klent;) men om det finns något att spänna i så kan man sätta upp en pressening. (fast utan träd kanske det inte finns något alls att spänna fast den i?)

Det hade varit något.. :) men det finns precis ingenting i hagen förutom gräs.. Haha

Det hade varit något.. :) men det finns precis ingenting i hagen förutom gräs.. Haha

Gräs är ju bra, men är hagen mitt i ett landskap utan nångra träd alls? Är det bara åkrar typ runt om?
Vi har hagar utan träd i , men skugga kommer från skogen som är jämte hagen.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar