Orolig inför sommarbetet..

Sv: Orolig inför sommarbetet..

Haha jo de är det ju :)
Det är träd bakom hagen så det blir inte skugga fören runt 17-18 på kvällen..

Update

Jag har inte hittat någon stallplats.. Verkar vara fullt överallt..

Jag har försökt prata med stallägaren och några övriga i stallet, givetvis utan något bra svar.
Stallägaren menade på att det inte spelar någon roll för att dom endå bara kommer stå i solen.. suck.. (Inte så konstigt när det inte finns någon skugga kan jag tycka).

En i stallet menade på idag att dom inte KAN få värmeslag för att dom kan kyla ner sig själva.. Stämmer det kommer det vara världens chock för min del iallafall haha.. Tyckte det lät otroligt dumt, det är väll inga kameler iallafall? suck..

Klarar sig islandshästen på Island utan skugga(finns inge träd där) så klarar den nog sig bra även här i sverige.
Finns hästar i öken, hästar anpassar sig oroligt väl har de bara mat och vatten är det inge fara.

Skugga= mer mygg och soligt och varmt= mindre flygfän= bra för islandshästen.

Jag har min häst i en hage där det inte finns ett träd eller skugga och det funkar hur bra som helst, hon har vatten som hon dricker när hon behöver.

Dock i år skall jag köpa ett partytält(ett stabilt så klart) och ha i hagen som hon kan gå under kostar inte ens 1000 kronor.

Ett sånt kan du skaffa och ha i hagen o mdu känner att hästen måste ha skugga.

kl

vad säger stallägaren och dina hagkompisar då?
Jag menar, dom måste väl oxå vilja ha skugga åt sina hästar? Hur tänker dom om att gå ihop om ngt skydd?

Jo, det har du ju rätt i iofs. Men känns inte ens värt att riskera.
Min häst går ensam med en annan islänning i en liten hage. De får inte gå ihop med de andra..
För insekter och sånt så tycker jag också att det är bra men det känns absolut inte bra om han står i stekande sol utan en enda skuggplätt..
Ska fråga om jag får tillåtelse att ställa ut någon typ av skydd. Partytält lär ju vara farligt om det blåser omkull eller liknande? Det fick jag absolut inte ställa ut iallafall.

Stallägaren säger att det inte spelar någon roll för att dom endå bara kommer stå i solen.

Hon som har den andra islänningen är också orolig. Hon kollar också lite alternativ. Hon skulle nog gärna gå ihop om skydd ifall vi hittade på något bra.

Jo, det har du ju rätt i iofs. Men känns inte ens värt att riskera.
Min häst går ensam med en annan islänning i en liten hage. De får inte gå ihop med de andra..
För insekter och sånt så tycker jag också att det är bra men det känns absolut inte bra om han står i stekande sol utan en enda skuggplätt..
Ska fråga om jag får tillåtelse att ställa ut någon typ av skydd. Partytält lär ju vara farligt om det blåser omkull eller liknande? Det fick jag absolut inte ställa ut iallafall.

Du kan ju inte köra ett partytält på Rusta för 199 kronor direkt;) utan ett i kraftigt trä som du har stora krokar som du kör ner i marken och detta blåder inte bort. Min bror har haft en sånhär i trä som stått på tomten i flera år året om med höststormar som snöstormar=)

Annars finns det billiga lösdrifttält att köpa 2500 för 2 hästars.

Men jag är inne påstallägarens spår hästarna lider inte utan det är mest vi människor som tänker att vi svettas ju då måste ju hästen också svettas.

Och som sagt vi har inte stekhett här i sverige mer än några dagar under sommaren.
Och dessa dagar kan du väl bara åka ut och ta in hästen ett par timmar om dagen=)

Se bara till att ha bra med vatten och salt så kommer hästen klara sig superbra ska du se.
Och som en sa de står sällan i vindskyddet när jag hade min häst pålösdrift var hon ytterst sällan där i, de kunde vara 30 grader varmt hon stod ute och äta gräs.
Det kunde vara 30 minus ute och snöstorm hon valde att ligga ute

Och har du så dåligt samvete för detta har du 3 val

1 stå kvar och ha hästen i denna hage
2 stå kvar men ha inte hästen ute på bete utan ta in under de varmaste timmarna om dagen
3 flytta till ett stall som har de du vill ha

Stallägaren säger att det inte spelar någon roll för att dom endå bara kommer stå i solen.

Hon som har den andra islänningen är också orolig. Hon kollar också lite alternativ. Hon skulle nog gärna gå ihop om skydd ifall vi hittade på något bra.

Konstigt att hon säger så, alla hästar jag har varit med om under årens lopp har sökt upp skugga under dagens varmaste timmar. Mygg hatar värmen mitt på dagen men det gör inte bromsar och de ger blanka fan i de flesta flugmedlen. Så då blir det bromsar under dagens varma timmar och mygg under de svalare timmarna. Sen med en svart häst så känns det inte jättesnällt att ha den i gassande sol utan möjlighet till skydd. Ni kanske inte har så mycket broms där ni bor men skulle nog jobba för att de ska få möjlighet till skugga.

KL

Vi har en hage med en jättestor gran och där går hästarna ofta in i granen under nedersta grenarna och häckar ganska mycket.

Min har tidvis gått i sommarhage nära havet där det enbart finns små taggiga "träd" och det ger inte så mycket skugga. Längre upp i hagen finns en del träd på andra sidan hagen ut mot heden som ger skugga en del timmar av dygnet. Det har gått bra ändå. Vid havet friskar det ganska bra och intensiteten av insekter är inte så stor minus småflugor bitvis. Bor man dock där det finns mycket insekter och där det blir hett så tycker jag det är viktigt hästarna har någon form av skydd. Vad jag kan komma på som ni kan göra är att ställa in en avregistrerad stabil hästtransport som de kan gå in i o söka skugga av vid sidorna. Sådana kan man få billigt.

Klarar sig islandshästen på Island utan skugga(finns inge träd där) så klarar den nog sig bra även här i sverige.

Har du varit på Island? :crazy: Det är väldigt sällan så varmt att hästar behöver söka upp skugga där, för det första blåser det en hel del och för det andra är temperaturen inte så hög som den blir varma dagar i Sverige.

Vi har som sagt utestall och alla hästar står där och trycker när det är varmt, skyddar både mot insekter och värmen. Vi har även skog och stora öppna ytor (minsta hagen är 20 ha) men de väljer utestallet.

*kl*

Även våra hästar söker skydd varma sommardagar. Regn och rusk står de ute i, men när solen gassar går de in i vindskyddet. Eller ställer sig i skuggan av träd. Antingen är det pga insekter eller värmen, men det spelar väl egentligen ingen roll, eller hur? Poängen är att de ska ha valmöjligheten.

Vi har ett flyttbart vindskydd, en stålställning som från början stod över en stor båt. Den är inklädd med träskivor och för själva ingången har vi satt plastremsor för att hindra insekter från att komma in. Det är stabilt, och godkänt för sex hästar.
Kanske finns något liknande att köpa begagnat på nätet? Bygglov behövs inte, eftersom det är mobilt.

Finns hästar i öken, hästar anpassar sig oroligt väl har de bara mat och vatten är det inge fara.
På Island blir det sällan mer än dryga 20 grader och det blåser nästan jämnt, behovet av skydd från solen är klar begränsad. I Sverige blir det ofta 25+ och blåser betydligt mindre.

Skugga= mer mygg och soligt och varmt= mindre flygfän= bra för islandshästen.
Det är möjligt, men borde hästen inte få avgöra var det är behagligast.

Men det var väll de dummaste... som du sa hästar är inga kameler. För att inte riskera värmeslag så rikligt m vatten, saltsten och erbjudande om solskydd. Vi har bara träd i vissa delen av ena sommarhagen och där min andra kommer att gå är det träd lite varstans. Blåser ofta ganska mkt där, är som på höjden och nära vattnet.

TACK för ALLA svar! Jag uppskattar dom MYCKET! :)

Får panik, överväger nästan att ta hem honom och ställa i garaget.. haha (skämt).. Vet inte vad jag ska göra.. Jag har iallafall bestämt mig för att flytta. Det är mycket saker som inte kännts bra på sista tiden.

Idag när jag kom till stallet så stod det på tavlan att vi inte får ta mer hösilage och vi ska börja med hö istället, ((några veckor innan betessläppet?)) . Hösilagebalen som är öppen räckte att blanda med endast idag och från och med imorgon så måste dom börja med höt sådär bara rakt av.. :S
Höt är dessutom ett 2 år gammalt kaninhö.. suck suck suuuck..

Imorgon ska jag ringa till 3 stall jag blivit tipsad om.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar