Orolig i transporten när den står stilla

F

Febbe

Min häst tycker om att vara på tävlingar och blir väldigt uppspelt. Hon är lättlastad och står stilla under hela resan dit men när vi väl är framme vill hon inte stå kvar i transporten utan vill ut direkt och kolla läget. Jag måste ha någon som står hos henne hela tiden medans jag går banan för annars lever hon rövare i transporten. Jag kan aldrig hoppa 2 klasser för det är ju inte jätteroligt att antingen gå med henne eller stå hos henne i transporten i 2 eller 3 timmar. Har någon ett bra tips på hur man kan få henne att lugna ner sig?

Sv: Orolig i transporten när den står stilla

träna träna träna.. ge honom mat, sitt med honom & var lugn. Börja med att lasta på honom hemma & ge honom middagsmaten där. Förhoppningsvis så känner han sig såsmåningom lugn & trygg där. Håller på med samma sak med min just nu, med framsteg.. lycka till

Hon har tråkigt och är otålig. Se om det går att få till någon sysselsättning, finmaskigt hönät med hösilage (svårt att dra ut) är ett tips. Får inte i sig så mycket då...

Om det inte finns möjlighet att hålla öppet så hästen kan titta ut, och hon nöjer sig med det, är det nog inte mycket att be för. Det är bara att börja vandra...

Bra med finkor där de åker baklänges, då kan man fira ner bakluckan och hästarna kan stå och titta ut...

dom flesta vänjer sig me tiden...träna på, en ponny vi hade va hemsk på att leva rundor. vi fick ordning på det tillslut genom att lasta, åka en sväng, låta henne stå kvar en stund, lasta av..... samma sak några dagar i veckan under en tid, tillslut lungnade hon ner sig.
lycka till !

Det är nog värre för tillfället eftersom hon är så laddad. De springer ju inte runt i hagen som de gör när det är barmark och även om man rider varje dag så blir det ju mest i ridhus och inte samma som långa uteritter på snöfritt underlag där de kan sträcka ut i härliga galopper. Har provat hönät men hon är inte intresserad av det på tävling. Hon var lite bättre förra sommaren och hösten så jag får väl hoppas på att hon bättrar sig när hon kan bli av med den extra energin i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka