Orolig häst

C

Calero

Ny här på forumet från och med idag... har läst inlägg hela förmiddan å allt verkar mycket intressant :D

har själv en fråga... har ingen egen häst just nu men hjälper en kompis som har flera stycken, varav ett varmblod på 4 år som hon har köpt under vintern. Man märker tydligt att det här är en häst med en massa problem. I boxen står har och hugger i luften mot en när man går förbi. Om man stannar upp och klappar honom gör han inget, mer bara för att hota. Han har även samma beteende när man har hon om på stallgången.

Han är även väldigt matelak, springer runt och är jätte orolig när han äter... även då hugger han mot allt och alla. Den tidigare ägaren säger att han gjort så ända sen han var liten... min fråga är nu om någon har en ide hur man kan få bort det här beteendet när det är så invant från han var liten?
Det märks att han vet att han inte får eftersom han automatiskt rycker undan huvudet när han huggit i luften, förmodligen för att han har fått sig något slag nån gång...

I övrigt är han snäll att hantera, går som travhäst och är därför inte inriden... Det är möjligt att det här beteendet skulle gå bort med markträning, mer stimulans och ledarskapsträning. Hur ska jag säga åt honom när han hugger?

Tacksam för goda råd!
 
Sv: Orolig häst

jag skulle använda rösten mot honom, aldrig slå.
jag skulle fundera på varför han betér sig på detta viset. får han för lite mat och vill vakta den lilla maten han har? har han ont någonstans? kanske i munnen?

eftersom jag inte är någon expert så hade jag först tagit ut veterinärn som fick kolla igenom att hästen var frisk sedan om han nu var det så hade jag tagit ut en NH tränare som kunde hjälpa mig att lära mig hur jag ska vara mot honom.
 
Sv: Orolig häst

slå är det ju ingen som gjort sedan han kom till nye ägaren i allafall men att märka på hans beteende är det nog någon som gjort det...
Han är frisk, sådant kollades vid vetrinär besiktning, så förmodligen litar han helt enkelt inte på människor...
ska hjälpa tjejen som har honom att börja träna om allt från början
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp