Orolig för min häst

Bison

Trådstartare
Klinikbesök imorgon o jag är inställd på det värsta.

Bakrund:
Har haft hästen i två år, varit i toppkondis fram till september förra året då jag bröt foten. Sporadiskt riden under hösten, fullt igång i december. Veterinärbesiktas då UA. Ett par veckor efter det anar jag o ojämnhet vid tömkörning på volt. Vet kommer ut o böjer högt o lågt, alla fyra ua. Han ser dock en svårlokaliserad rörelsestörning på volt. Metacam o vila i tio dagar.
Hästen känns fin o rids igång. Trevlig att rida o presterar bra men magkänslan skriker att ngt är fel.
Tittar på när en vän rider honom i söndags. Ser inte hundra ut.
Ringer o bokar tid på klinik o har vilat sen i söndags.
Longerade ikväll o han är knackig men inte tydligt halt.

Vad tror ni?

Han har en svullnad kronrande insaden hf, en bulle som ibland har en värmeökning. Detta har han haft länge, fleratalet veterinärer har tittat o konstaterat att det inte är ngt iom att han inte visar smärta. Jag tycker även att hoven känns ojäm, liten konkav på insaden hf. Vad kan detta vara?
Eller kanske sitter det ngn helt annanstans. Hästen har alltid haft svårt att muskla överlinjen o går gärna med svansen åt höger. Kiropraktor o ET har tittat utan att hitta fel utöver veterinär.

Hästen är 13 år, har tävlat intensivt mellan 4 o 11 år ålder. En stor o tung modell.

Senast ändrad:
Sv: Orolig för min häst

Du är ju kunnig.
Kan du inte utveckla lite mer? Varför tror du det? Vad brukar det vara för prognos?
Jag är inte van vid skadade hästar o just nu längtar jag efter en käpphäst :(

Kunnig? Nej, inte alls. Tråkig erfarenhet ger mig en snäv idé om vad det kan tänkas vara - det är ju bara gissningar.

Gissningar är bättre än ingenting, jag har så ont i magen. Har inte velat åka till stallet på hela vecken eftersom jag börjar gråta såfort jag ser honom.

Jag tycker att du är kunnig.

Ta det lugnt, det är inget du kan påverka nu. Imorgon kommer ni att få hjälp att ta reda på vad som är fel, det finns absolut ingen anledning att måla fan på väggen.

Njut av din häst - i sjukdom och hälsa.

Jo jag vet. Men jag vill veta nu!!
Vill ju så gärna att han ska bli bra.

Du kommer inte att få veta nu, du kommer bara att jaga upp dig och sedan vara före uppvevad för att kunna lyssna in vad som händer imorgon.

Hade han inte en vrickning någon gång i höstas eller det var din andra ? Har han dragit ett ligament i samma veva vilket lätt händer när de vrickar sig så tar det tid och är ofta mkt svårt att lokalisera då de sällan visar jättetydligt att de verkligen har ont utan är mer småknackiga. Ligament är så trista att de har upp mot ett års läktid innan de är helt utläkta.

Han vrickade sig lätt på betet i somras. Men det var ett bakben.

Nu när jag läst på om hovbroskförbening känns det inte helt otroligt. Kort o lite stötig, snubblig till o från (har han alltid varit) knölen på insidan.
Åh, hur ska detta gå :(

Alltså det måste ju inte vara något. Jag trodde i december (eller om de va november) att det var ngt fel på min häst och jag var typ inställd på att veterinären skulle vilja avliva henne dirr typ. Väl på kliniken hittades inget! Tonårstrots var domen :p nu är det ju knappast fallet med din men jag tror ofta man oroar sig i onödan, det är skitbra att du kollar upp det men jag tycker inte du ska jaga upp dig (fast det gjorde jag så kanske inte ska säga något) utan ta det lugnt. Jag hoppas verkligen det inte är något fel, håller tummarna för er imorgon!

Men gud vad tråkigt :( Var det den du ville sälja dessutom? :(

säger som Lovisa - fråga inte här! Det ger inget whatsoever, du har en kliniktid, det är det du ska gå på. Allt annat blir helt värdelösa spekulationer och det vet du ju egentligen på egen hand. Oavsett din beskrivning så finns det hundra hästar som trots både röntgen fynd och ditten och datten andra konstaterade defekter, inte har några problem av dessa som likväl skadar sig helt orelaterat, på ngt annat sätt.

Åk in i morgon med blankt blad och förlita dig på det istället. kram

Ja det kanske är dumt.
Men samtidigt är det skönt att ventilera lite nu när jag är så orolig. Även om det inte blev bättre direkt.

Han var ju såld, därför han besiktades. Men så drog sig köparna ur likabra det eftersom han blev knackig bara ett par veckor efteråt.

Jag älskar ju den där hästen även om vi inte alltid matchar ridmässigt så vill jag ju såklart att han ska ha det bra. Han har så många kvalitéer o en underbar personlighet.

ventilera är ju en sak. att inbjuda till att ta emot diverse spekulationer a la "en gång hade jag en häst med en prick precis som din och den hade xxx diagnos", osv - är en annan. Det är ju alltid det såna här trådar brukar resultera i, dvs det ger dig inte ett dyft, bara oro och som Lovisa säger så blir du därmed mera uppstressad och åker in till kliniken med vissa antaganden i ditt huvud som gör dig mindre mottaglig för en objektiv undersökning av hästen och i fråga om att lyssna på vad veterinären säger och kunna ha ett kallt huvud och ställa frågor och följdfrågor osv utifrån det.

Nä - jag förstår din oro, men ditt svar finns inte här. Ner i soffan med sällskap - djur eller människa och en bra film och sen ser du till att försöka sova och sen åker ni in i morgon och får kvalificerad hjälp. Punkt.

Ska göra det.
Tack för stöd iaf!

Återkommer imorgon om hur det gick.

Det kan vara så mycket/lite så vill varken säga bu eler bä,men jag lovar att hålla en tumme i morgon! Kram.

Ja det var det :(
Hovbroskförbening bägge fram, lindrig vänster o mer på höger.
Det primära problemet är kronbenet höger fram. Knäckebröd hela benet :cry:
Mest troligt att han tidigare fått en smäll där sen har det luckrats upp under tiden han har belastat det o nu gick det inte längre. Han är ju så stor o tung.
När det hänt kunde inte vet svara på. Men det är vanligt att denna typen av skador kommer fram under vila när hästen tappar lite styrka o stabilitet. Inget jag har kunnat styra över iaf vilket är en stor lättnad.
Min älskade fina Santos kommer att få sluta sitt liv innan han får riktigt ont.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 287
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka