Orolig för min snälla tonåring

L

lingan

Jag är jätteorolig för min allt för snälla tonåring som bara sitter hemma med oss.
Han ringer inte kompisar, vill inte hitta på något.
Visserligen bor vi på landet så han tar sej ingen stans utan skjuts men han vill inte hemifrån.
Han är inte mobbad. Är detta "normalt". Jag är jätteororlig att han inte vill umgås med andra.
Killen är 14 år.
Orolig morsa ( och tjatig):smirk:
 
Sv: Orolig för min snälla tonåring

Jag var likadan, både som barn och tonåring. Och min mamma var orolig som du ;). I perioder ville jag helt enkelt vara själv, jag gillade att läsa, hålla på med djuren o.s.v. istället. I gymnasiet blev jag mer social, för då började man intressera sig för fester, skaffade pojkvänner.. Så det behöver inte vara något fel! Vissa människor har helt enkelt inte så stort behov av att träffa andra (jag trivs fortfarande bäst ensam) :p.
 
Sv: Orolig för min snälla tonåring

Instämmer.

Har en dotter som var likadan. Hon är mycket mer utåtriktad nu i 19-årsåldern. Innan dess var det hästarna och stillsamt inomhusliv som gällde. Var inte heller mobbad eller något.

Hon är fortfarande ganska stillsam och har inte gjort någon nervdallrande tonårsrevolt och tackar dessutom nej till alkohol. Och är en harmonisk och trevlig person ändå ;).
 
Sv: Orolig för min snälla tonåring

Tack för svaren.
Det känns ju lite tokigt att vara orolig för att de inte gör revolt.
/Lingan
 
Sv: Orolig för min snälla tonåring

Ah, 14 år.
Jo det är normalt.
De är mycket hemkära i den åldern och umgås ofta helst med sina föräldrar.
Det går över när de börjar gymnasiet.
 
Sv: Orolig för min snälla tonåring

Tack för svaren.
Det känns ju lite tokigt att vara orolig för att de inte gör revolt.
/Lingan

Revolten kommer. Han bara laddar och passar på att växa lite. Det blir ju en helt annan kraft i revolten om han är längre än du när han genomför den. :D

Jag tycker att det verkar vara vanligt att mammor tycker att deras söner är lite sega i den där åldern. Kanske beror det på att pojkar kanske är lite senare, så att mamman inte riktigt känner igen de olika åldersstegen från sig själv?

Pojkar ska ju ofta växa mer än flickor också, så det är inte så konstigt om de blir sega och trötta och passiva under en period, tycker jag.
 
Sv: Orolig för min snälla tonåring

Jag gjorde ingen revolt som tonåring utan tar igen det nu. ;)

Min lillebror är 15 och han är snäll och go. Sitter hemma med mamma och pappa, vill inte dra ute på "stan" på kvällarna och tycker fester och för mycket umgänge är överreklamerat, utan att han är det minsta mobbad. Han har ju sin gitarr brukar han säga. Vissa kanske är så till naturen bara utan att det behöver vara något konstigt?
 
Sv: Orolig för min snälla tonåring

Jag ville alltid vara hemma som 14 åring men när jag blev med moppe påstår min mor att friden tog slut...:crazy:
 
Sv: Orolig för min snälla tonåring

Jag har också en sådan son.
Han väljer att vara hemma med mig eller sin pappa när han är där.
Jag får bita mig i tungan ofta för att inte tjata om att han ska söka upp någon kompis.
Han är inte heller mobbad men väljer att inte vara ute och springa så han har ju tappat vissa kompisar som är i en annan fas i livet.
 
Sv: Orolig för min snälla tonåring

Om han är mogen kan det faktiskt vara så att han ligger såpass före grabbarna i samma ålder att de bara inte är intressanta att umgås med. Har en släkting som har haft ganska jobbigt med att klasskompisarna är så barnsliga att han inte orkat "krångla" med att ringa dem efter skolan. Det har gått över ganska mycket nu när han är 18.
 
Sv: Orolig för min snälla tonåring

Om han är mogen kan det faktiskt vara så att han ligger såpass före grabbarna i samma ålder ....

Så hade min dotter det.
Och detta kombinerat med att se ut som en 11-åring och gilla att leka.
Det var svårt.

Nu som snart 17 år så ser hon ut som en 12-åring och umgås med 20-åringar som också gillar att leka.
Men nu så kallas denna lek för estetisk skapande verksamhet och är kultur och fint.
Det blir film, musik, musikaler och annat roligt utav det.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 947
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 599
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 828
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Halmpris 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp