Orolig efter kastrering

Traxxiefride

Trådstartare
Vi kastrerade våran 1-åriga hahund för två dagar sedan. Förväntade oss att han skulle piggna till fortare mn vad han gjort. Hela gårdagen (dagen efter operationen) har han bara suttit eller legat. Några få små ryck har han orkat med när vi varit ut. Vi for in till veterinären för en extra koll och där kom vi fram till att han fått hotspots på pungen också. Han är helt förändrad just nu och jag vet inte om det är för att han är trött men han blir inte glad för de sakerna som han kunde bli glad för tidigare. Till exempel så brukar jag börja sjunga busigt, och hans reaktion blir vanligtvis att hämta en favoritleksak. Men nu har han inte ens brytt sig och stirrar bara på mig som att jag är dum i huvudet. Inte ens en reaktion på svansen. Blev så ledsen att jag började gråta igår kväll på hur annorlunda han betet sig i kroppsspråk och allt. Är precis som en ny hund.

Vad är era erfarenheter? Är detta bara nu i början? Tror ni det blir som vanligt? Jag saknar min hund.

Äter han som han ska? Dricker? Kissar och bajsar?
Har han feber (håll alltid en koll på tempen efter op!)?
Det är inte konstigt att de är dämpade efter en operation, dels kan de vara lite lulliga efter narkosen, dels har de ont - i synnerhet om han dessutom fått hot spot på pungen :( .
Får han någon smärtlindring? Annars skulle jag kontakta veterinären om det, helgöppna kliniker borde väl öppna sin "lördagsöppet-inte-så-mycket-jour-tid" snart.
Är pungen svullen?
Det kan hjälpa att han får ligga på rygg en liten stund (högläge för pungen, med andra ord), till exempel att ni myser i soffan medan du kliar honom på magen.
Av det du skriver TROR jag att din hund bara är påverkad av situationen, jag är dock inte veterinär och, kanske framför allt, jag ser inte din hund.
Skulle han försämras eller någon av de sakerna jag nämnde i början inte funkar som vanligt så kontakta veterinär.
Däremot så tror jag säkert att han blir "återställd mentalt" när den akuta fasen lagt sig och han återhämtat sig. Han kommer inte att vara sån här jämt :) .
Om du har Agria så kan du även ringa deras veterinär gratis för rådgivning.

Vi kastrerade våran 1-åriga hahund för två dagar sedan. Förväntade oss att han skulle piggna till fortare mn vad han gjort. Hela gårdagen (dagen efter operationen) har han bara suttit eller legat. Några få små ryck har han orkat med när vi varit ut. Vi for in till veterinären för en extra koll och där kom vi fram till att han fått hotspots på pungen också. Han är helt förändrad just nu och jag vet inte om det är för att han är trött men han blir inte glad för de sakerna som han kunde bli glad för tidigare. Till exempel så brukar jag börja sjunga busigt, och hans reaktion blir vanligtvis att hämta en favoritleksak. Men nu har han inte ens brytt sig och stirrar bara på mig som att jag är dum i huvudet. Inte ens en reaktion på svansen. Blev så ledsen att jag började gråta igår kväll på hur annorlunda han betet sig i kroppsspråk och allt. Är precis som en ny hund.

Vad är era erfarenheter? Är detta bara nu i början? Tror ni det blir som vanligt? Jag saknar min hund.
Är nog ingen fara. Han kanske har lite ont och kanske är lite stel pga stygnen osv och är säkerligen kanske lite deppad över eventuell tratt kanske?
När jag kastrerade min nyss så sa veterinären att han förmodligen skulle vara ganska trött dom två nästkommande dagarna, så det är nog inte så konstigt att din inte återhämtat sig riktigt.

Min lille återhämtade sig dock otroligt fort och var som vanligt efter två dagar, pigg men jobbig till tusen dock pga vilan. Han kände inte av operationen alls verkade det som och det verkar vara väldigt individuellt huruvida dom känner av något eller inte. Vissa känner av den mer än andra.

Blir det inte bättre dock får du ju kontakta vettis igen.

Tack så mycket för era svar. Känner mig lite lugnare. Han får smärtstillande/antiinflammatoriskt samt att vi behandlar hotspotsen med kortisonsalva. Han blir väldigt uppstressad när vi ska vara där och pilla hur försiktig man är så tror nog han trots smärtlindring har ganska ont. Tratten är på och jag tror nog han blir deprimerad av den. Hänger med huvudet.

När vi var tillbaka till veterinären igår fick han lavemang då han inte hade bajsat på ett dygn. Verkar som att han är lite rädd för att bajsa. Nu börjar han dock bli piggare när vi går ut. Så vi får se hur det ter sig. Kissar gör han utan problem, men endast om vi har av tratten. Hade det inte varit för att han har hotspots så hade jag tagit av tratten för längesen.

Jag fortsätter hålla tummarna att min vovve snart mår bra igen. Kanske är han deprimerad över situationen.

Ge det lite tid. Han har opererats, får mediciner han inte är van vid och har då dessutom tratt på sig.

Om du dessutom är ledsen och orolig snappar han upp det. Så försök ta det med ro, ge honom tid och förvänta dig inte att han ska vara jättepigg två dagar efter operation.

Hot spots gör ONT och pungen är ett känsligt område så det är inte konstigt att han reagerar :).
Det kan även göra ont att krysta/bajsa, förutom att avföringen kan påverkas av medicineringen. Han rör sig ju heller inte lika mycket som i vanliga fall vilket gör att magen inte kommer igång på samma sätt.
Det du kan göra är att ta fiberhusk (malda psylliumfröskal) och blöta upp och blanda i maten.
Det blir en slemmig gegga som normaliserar magen och underlättar tarmpassagen.
Fiberhusk finns i vanlig mataffär, brukar stå i närheten av mjöl och baktillbehör men kan även stå i "nyttiga hyllan".
Undvik stoppande saker eller sånt som behöver lite extra "kläm" för att komma ut, som morot t ex.
Se också till att han dricker ordentligt, lätt att de inte gör det när de har tratt.

Ge det lite tid. Han har opererats, får mediciner han inte är van vid och har då dessutom tratt på sig.

Om du dessutom är ledsen och orolig snappar han upp det. Så försök ta det med ro, ge honom tid och förvänta dig inte att han ska vara jättepigg två dagar efter operation.
Tack! Jag ska ha det i åtanke :)

Hot spots gör ONT och pungen är ett känsligt område så det är inte konstigt att han reagerar :).
Det kan även göra ont att krysta/bajsa, förutom att avföringen kan påverkas av medicineringen. Han rör sig ju heller inte lika mycket som i vanliga fall vilket gör att magen inte kommer igång på samma sätt.
Det du kan göra är att ta fiberhusk (malda psylliumfröskal) och blöta upp och blanda i maten.
Det blir en slemmig gegga som normaliserar magen och underlättar tarmpassagen.
Fiberhusk finns i vanlig mataffär, brukar stå i närheten av mjöl och baktillbehör men kan även stå i "nyttiga hyllan".
Undvik stoppande saker eller sånt som behöver lite extra "kläm" för att komma ut, som morot t ex.
Se också till att han dricker ordentligt, lätt att de inte gör det när de har tratt.

Tack för tipset :)
Ska köpa det direkt :)

Hunden vi hade när jag var liten fick tratt på sig efter en operation. När han kom hem med tratt på satte han sig i med tratten i golvet och vägrade röra sig ur fläcken. Vi fick helt enkelt ta bort tratten och hålla koll på honom istället.

Hunden vi hade när jag var liten fick tratt på sig efter en operation. När han kom hem med tratt på satte han sig i med tratten i golvet och vägrade röra sig ur fläcken. Vi fick helt enkelt ta bort tratten och hålla koll på honom istället.

Ja jag har märkt att tratten gör mycket. Han har börjat röra dig mer när vi tar av den. Tyvärr kan vi inte ha av den pga hotspots när vi håller på med annat då han fort är framme och slickar. Han blir som förstenad med den :( funderar om det finns andra lösningar. Testade en uppblåsbar krage men den nådde han med.

I en kattråd tidigare har jag för mig att dom rekommenderade baby bodies för att hålla stygnen skyddade.

Problemet är att hunden har ett fukteksem och det måste hållas luftigt, dvs får inte packas in.

Till TS, ni kan ju ta av kragen utomhus och när ni är med honom och har full uppsikt - typ sitter och myser i soffan. Men så fort ni inte har full koll ska kragen på. Tänk att det bara är en kort period sen är det över. En del hundar tycker helt enkelt att kragen är skit.

Jag är förvånad över kortisonsalva på fukteksem - veterinärens råd ??? Bakteriedödande tvätt är ju mitt val och inget som lämnar kladd (fukteksem ska ju hållas torrt)

Jag är förvånad över kortisonsalva på fukteksem - veterinärens råd ??? Bakteriedödande tvätt är ju mitt val och inget som lämnar kladd (fukteksem ska ju hållas torrt)

Ja tvätt med klorhexidin av olika slag brukar vara det man behandlar fukteksem med. Klorhexidinschampo eller -spray till exempel.
Sen går det såklart att komplettera med kortisonspray eller lösning om det behövs, men absolut inget täckande som salva eller kräm.

Ja tvätt med klorhexidin av olika slag brukar vara det man behandlar fukteksem med. Klorhexidinschampo eller -spray till exempel.
Sen går det såklart att komplettera med kortisonspray eller lösning om det behövs, men absolut inget täckande som salva eller kräm.
Precis - själv körde jag alltid med treprocentig väteperoxid på förra hunden som kunde få fukteksem sommartid. Läkte ihop det på några få dagar :)

Precis - själv körde jag alltid med treprocentig väteperoxid på förra hunden som kunde få fukteksem sommartid. Läkte ihop det på några få dagar :)

Har också använt det, i Tyskland finns det inga grejer med klorhexidin att köpa på Apoteket. Förutom munskölj :grin: apotekspersonalen tittade skumt på mig när jag frågade efter klorhexidinlösning att tvätta sår med då min hund hade fått ett medan vi var där.
Så fick väteperoxid och desinficerande gel med jod i att smörja på fukteksemet - det läkte fint det med!

Han kan nu gå på lite bättre promenader men så fort vi kommer hem är det som att han är vettskrämd. Vi får inte lämna honom en minut.

Jag skulle servera honom hans favoritmat, färskfoder, till frukost och han blev glad och satt och vänta. Men helt plötsligt när han ska hugga in blir han rädd gör ingenting och springer och gömmer sig under bordet. Så håller han på fram och tillbaka under dagen. Låg i sängen igår och myste på en himla massa. Var så mysigt. Men då plötsligt rycker han till och springer ner och gömmer sig under sängen och vägrar komma ut. Han har aldrig varit så här förut :/

Han kan nu gå på lite bättre promenader men så fort vi kommer hem är det som att han är vettskrämd. Vi får inte lämna honom en minut.

Jag skulle servera honom hans favoritmat, färskfoder, till frukost och han blev glad och satt och vänta. Men helt plötsligt när han ska hugga in blir han rädd gör ingenting och springer och gömmer sig under bordet. Så håller han på fram och tillbaka under dagen. Låg i sängen igår och myste på en himla massa. Var så mysigt. Men då plötsligt rycker han till och springer ner och gömmer sig under sängen och vägrar komma ut. Han har aldrig varit så här förut :/

Vad får han för smärtstillande?

Kan det vara tratten som orsakar det kanske? Jag läste nånstans att det lätt blir eko och konstigt ljud i tratten, kanske nåt sånt han blir orolig över? Tänkte om han inte har tratten på promenaderna.

Min hund var ju också väldigt konstig i tratt så jag fick ta av den. Fick passa på honom hela hela tiden istället.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 716
Senast: s957
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 439
Senast: fejko
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka