Orolig efter böjprov?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rebecca-M
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 134
R

Rebecca-M

Hej:grin:
Idag besiktades min ponny, reagerade efter böjprov på h.f (1 grad) och v.b. (1.5 grad)

Min ponny är 15 år gammal, och stel då han inte var uppvärmd.
Ska jag oroa mig för detta? Ska man åka till klinik eller vänta och se
kan tänka mig att det är ganska vanligt att lite äldre hästar reagerar just på detta sätt efter ett böjprov.
Har ridit som vanligt annars, han är med på allt och har ej visat något tidigare.

Sv: Orolig efter böjprov?

Jag tycker inte att det är acceptabelt med anmärkningar på böjprov på en 15 årig häst, det är ju ingen ålder!

Gjordes inte böjprovet på klinik?

15 år är ju inte direkt gammalt och om hästen är "stel" bara för att den inte är uppvärmd så är det nog snarare det man bör oroa sig för.

Hur du gör är väl upp till dig, men det beror väl på vad du menar med "vänta och se".
Givetvis ska hästen inte ridas på, men det förutsätter jag att du förstår själv.
Däremot kan man väl (om man nu av någon anledning inte vill hältutreda) ställa av hästen i några månader och sen böja den igen och se om det blivit någon förbättring.

I och med att det är diagonalt så kanske du ska tänka till med ngt. Varför gjorde du böjprovet - för att du hade en känsla eller bara för att?

Har han blivit stelare nu än förr? Ändrat ngt med hans träning osv?
15 år är ju ingen ålder....

Just eftersom det sitter diagonalt så skulle jag tro att det är något faktiskt. Skulle gissa att hästen haft ont när den belastat bakbenet och därför belastat sitt framben mer och på så vis får den reaktion på båda.

Jag skulle om det vore min häst, kolla upp den med en Equiterapeut för att se att den inte är sned någonstans eftersom hältor nästan alltid är sekundära reaktioner på någonting som sitter högre upp.

Hittar inte ET något eller rekommenderar vidare så åk till veterinär.
Oftast blir det bara att de sprutar när hästen kommer till klinik och det är ju inte alltid det är bästa behandlingen.

Men vad sa veterinären som besiktade?

En äldre häst (men 15 år och ponny är inte SÅ gammalt) kan ha diffusa böjprovsreaktioner, men då te x på båda fram.
Diagonala reaktioner ska man inte ta så lätt på, så åk du till klinik och få det utrett.

Jag tycker att 1 och 1.5 är ganska mycket. Ta hästen till veterinär och gör en ordentlig utredning. Sedan om vet. inte hittar något fel så tar man hästen till en ET.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 140
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 675
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 396
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka