Ormår i år.

mimus

Trådstartare
Snokarna lägger ju sina ägg i bl a gödselstackar och visst har man sett dem då och då, men i år är det en uppsjö av dem. Jag har två som ligger inne i stallet på dagarna där det är svalt vid spolplattan.
Man kan även hitta dem inne i sadelkammaren och foderkammaren.

Numera har jag conteiner och fascineras över hur de klättrar upp för kanterna.

Jag är inte ormrädd, men dessa är lite aggressiva iom katterna "terrar" dem en del.

Någon som blivit biten av en snok? Gör det jätteont?

Sv: Ormår i år.

De brukar hellre spela döda än bitas. Bett känns ju alltid och det finns en risk för stelkramp.
Så klappa försiktigt.:D

Har inte blivit biten av några svenska snokar, men av diverse andra ormar och det känns lite men det ska nog till en ordentligt stor snok (120 cm och uppåt) för att det faktiskt ska göra ont. En kungssnok som mitt ex hade hade ett ruskigt humör och högg emellanåt men de små tänderna penetrerade sällan huden. Gjorde de det blev man mer förvånad av attacken än tyckte att det gjorde ont.

Och som älgen skrev lär de rulla över på rygg och spela döda innan de går till anfall. :p

Är det så att de spelar döda? Tänk vad lite man kan om ormar.

Då behöver jag nog inte oroa mig för att bli biten. Men de här är som sagt rätt försvarsinställda iom att katterna inte låter dem vara i fred.

Älgen: jag är lite sugen på att klappa dem:D, men vet av respekt att man ska låta vilda djur vara ifred.

OM du nu är sugen på att klappa så är det nog ingen större fara..
Men tänk på att snokar utsöndrar (vad det nu heter) som stinker jävelskap när de blir rädda och inte vill bli uppätna. Tar ett par dagar att få bort lukten om man har otur.:p

Jag har själv tagit några häftiga bilder, dock med mobilkameran.

Men de är ruskigt snabba ifall de inte vill bli fotade i närbild...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka