Orm/leguan?

S

Sentenced

Jag är väldigt förtjust i ormar och skulle gärna ha en men jag vill gärna höra från någon som har orm, lite för- och nackdelar med att vara ormägare och vad man ska tänka på. (jag tycker mindre ormar är :crazy:, gärna större ormar :D) Regnbågsboa tycker jag är en väldigt fin orm.. :love:

Leguaner är också intressanta! :)

Dela med er av era erfarenheter av ormägande helt enkelt!
Tack! :bow:

Jag är ormfantast sedan många år. Idagsläge finns det 6vuxna, 3subadulta och 23juveniler hemma. Jag har bara boor.
Fördelar finns många med att ha terrariedur.För det första är det vackra djur. Du kan gott åka iväg en helg och behöver inte tänka på att fixa djurvakt.
Nackdelar finns ju med alla djur, med reptiler är det ju bla att inte alla ens vänner uppskattar dina nya husdjur. Dessutom måste du kolla upp med kommunen där du bor om tillstånd. Det skiljer mycket mellan kommunerna allt från helt fritt till att man måste betala för att få tillstånd. Giftormar är i vissa kommuner helt förbjudna.
Innan man köper en retpil är det en hel del som du bör ta reda på om djuret. Storlek på terrarie, hur terrariet bör inredas för att passa just din orm, hur varmt, fuktigt mm.
Om du funderar på orm så måste du ju även kunna hantera maten. Då menar jag,att du inte blir äckelmagad av att se ormen klämma i sig en mus/råtta.
annars så är terrarie hobbyn väldigt fascinerande :love:
Svara gärna på dina frågor. Så fråga på, alla frågor som dyker upp hur små eller stora dom må vara!

Väldigt tacksam över ditt svar!
Jag vet ju att det alltid finns kunniga buke-människor som är villiga att hjälpa.. :) :bow:

Hm.. ja det skulle väl vara vad det kostar att hålla en orm i månaden och hur man behöver mata ormen.
Är ormar ensam djur eller ska man helst ha två?

Ojoj det finns ju miljoner frågor i huvudet alltså.. :D

:cool:

Visst finns det bra nybörjarormar.
Majsorm och strumpebandssnokar brukar var bra 1:a orm. dom blir inte så stora ca 140cm. Matas med möss, stumpan kan även äta fisk. Man matar ormen efter ormens storlek. Liten orm, liten mus, stor orm, stor mus. ju större med längre mellanrum mellan matningarna.
Vill man lite mer orm är en boa suverän. MEN den blir ju lite större, en fullvuxen boa blir 240cm lång och kan i vissa fall bli ännu större.
Var bor du någonstans? Det kommer på lördag 3/7 hållas ett reptilexpo i Filipstad. Dr kan man gå runt och kika på en massa olika reptiler och prata med reptilfolk. Nästa gång det hålls en sådan är sista lördagen i augusti i Kristianstad. Jag ska var med på båda.
Majsormar finns i en massa olika färger. Leta på nätet så fr du se en massa olika.
Det finns en sida som heter www.repti.net där det finns forum att ställa frågor i. Tyvärr har det på sista tiden blivit väldigt dålig stämning där så jag har hållit mig borta därifrån.
Hör med folk i din närhet om det inte finns någon som känner någon som har orm. Åk och hälsa på hos ormägare. Be att få hlla och känna på ormen, var där vid matning. Då kan du se och känna efter om ormhållning passar dig.
Har du möjlighet att åka åt mitt håll så är du välkommen hit.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 229
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 574
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar