Orm bett???

A

Angela

hej,,jag tog nyss hem min häst från sitt bete och hon är tjock på ena bak hasen på utsidan,hon har varit tjockare men det har gått ner och nu när jag hämtade henne så är det ej mkt kvar men ändå svullen,hon har inga sår eller nåt annat synligt,har heller ej blivit sparkad.hon har gått med ett annat sto som blev sjuk och fick hög feber förut,vetrinärerna vet ej varför hon fick en envis feber heller,sedan låg en överkörd huggorm utanför hagen.vad tror ni??jag har ej kontaktat vetrinären än utan tänkte avvakta och se om det går ner mera,hon mår annars jätte bra som vanligt och har aptit som vanligt..ingen feber.och är inte halt,svullnaden är hård.
mvh fundersam häst ägare. :confused:

Sv: Orm bett???

Min häst fick ett orm bett förra året, han haltade. ingen större svullnad men lite grann. jag kratsade ur hovarna, där satt en kotte som jag trodde det berodde på så jag avvaktade.iom att han inte hade någon feber, var pigg och åt som avnligt. Dagen efter när jag kom,bettet satt lite ovanför kotan på ett framben, så var han jämn svullen från kotan över knäet och alldeless "svallig" upp över bogen. skit läskigt. Han hade även feber då som närmade sig 40. Panik hem, ringde vet. De kom ut, misstänkte senskada men det litadejag inte på när det var SÅ svullet. Vi kände igenom benet och hittade ett bett, som ingen av oss känns tidigare under dagen men nu hade det börjat västak och var en extra svullnad, därför kände vi det. Vet rakade benet då syntes tydlig märken efter två tänder.

Så visst kan du vänta men det var inte roligt när hela hästen såg ut som en balonng i benet och febern tickade uppåt.Ring iallafall och rådgör med vetrinär.

hej igen,,det har nu gått 3v sen det hände,och det verkar bli mindre o mindre i svullnad,det syns ej om man ej vet om det,så tycker ni att jag fortf ska ta ut vet? :confused:

Om det är ett ormbett brukar man hitta "hålen" efter huggtänderna när svullnaden går ner. Sett något? Håret trillar även av runt bettet ibland.

hejsan,nej jag kan inte se något alls och har verkligen grävt i pälsen men inga hål feber eller hälta,hon är precis som vanligt.
:)

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Bluefish
·
Hästvård Är det någon som varit med om något liknande? I onsdags upptäckte vi att vår ponny var väldigt svullen i baken, det buktade liksom ut...
Svar
11
· Visningar
2 267
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama