Orkar ni med en sele till....?

Fia-Lina

Trådstartare
Har köpt en finsele, men är osäker på om draglädret sitter för lågt.
Gjordarna är för korta, men någon behöver ändå bytas ut, så det går ju att få en längre på samma besvär.
Tyckte först att draglädret satt lågt, men så såg jag bilder (som jag inte hittar nu:mad: ) där ingen protesterade över det, och där såg det ut som om de satt på samma höjd. Om någon minns så var det där någon gjort draglinor av spännband!

index.php

Tacksam för uttalanden av sakkunskapen!

Lotta

Senast ändrad:
Sv: Orkar ni med en sele till....?

Eftersom det inte ser ut som att jag kan redigera ytterligare en gång får det bli ett inlägg till!

Jag undrar lite över att det är tre gjordar?? Kan det vara som på JennyK´s sele, att det är en extra rem att fästa skackeln i, men att dom har satt en gjord i den också? Det skulle i så fall vara den gjorden som sitter längst bak. Har inte tänkt på om det är spännen på båda sidorna, ska kolla det i morgon!

Lotta

KAn inget om Loksele! men tyckte att den såg bra trång ut vi bogen!!
Kan bara vanliga selar!
Men, men fråga nån som kan lokselar!

// J

Du, snygga gångjärn till boxdörren! Jättefin finsele, den får du ha på julafton.

Jag tycker att draglädret är för kort, och jag gissar att det inte går att spänna ut mer. Eftersom det är en finsele så måste den tredje remmen vara för att fästa en skakelhållare typ travet. Den sitter lite tajt bara, den ska helst ha en handsbredd under magen.
Det förvånar mig inte om denna använts till en gigg eller dylikt. Är den i bra skick förutom nån rem?

/jenny

TACK snälla för att du tycker att den funkar:bow:

Har varit lite orolig över det.
Skicket är sådär, men jag ska lämna in den för översyn och utbyte av remmar som behövs innan jag kör med den, kanske ska jag bara sätta för min ida nyinköpta trilla:banana: för att ta ett kort!
Det får nog bli armésele åtminstone den här julafton!

Gjordarna är lite korta, både däckelgjord och bukgjord, men ska de ändå bytas, så...

Lite kuriosa (och det bidrog ju till att jag köpte den, trots att den var lite dyr i förhållande till skicket) är att den varit med vid inspelningarna av Pip-Larssons!
Jag fick också med en bjällerkrans, så jag var rätt nöjd ändå. Betalade 2 500.

index.php

Här på bilden syns bjällrorna litegrann.

Gångjärnen har farsan gjort, ja, han har ju gjort hela stallet i och för sig!

Lotta

Ok, men bjällrorna får vara med på julafton!

Är jag för ung för att veta vad Pip-larssons är?

/jenny

Pip-Larssons är böcker som jag tror Edit Unnerstad skrev, men de gick som serie på TV för några år sen.
Och för ung.... nej, det tror jag inte! Mina döttrar är 11 och 13, och dom minns!! Det var Jakob Ekelund som spelade pappan, och mamman var ljushårig, minns inte vad hon heter. De är rätt fattiga, pappan är uppfinnare och har uppfunnit en kastrull som piper. De ärver två hästar av en rik morbror, och två husvagnar (typ cirkusvagnar) som dom åker omkring och säljer kastruller med!
Ringer det några klockor?

I morgon ska vi ut och hugga gran, då får bjällrorna vara med! Fast dom är såpass stora så i skritt låter dom i stort sett ingenting. Men man får väl trava lite då och då!
Lotta

Nu minns jag, jag såg lite på TV. Det är alltid kul att se vagnshästar på tv!

Du kanske ska skaffa dej en sån vagn?

och så kommer jag här o kommenterar då hehe...jag som har lite erfaranhet av för små selar då *haha*

jag tycker det var jättetufft att den vatt me på tv då bara måste man ju ha den...dock tycker jag inte den passar din häst sådär vidare va va det för häst som hade den i filmerna?

annars ser man att din armesele passar ju som handen i handseken jättfin...kör me den mest i så fall den ser ut att vara bäst.

på den nya då....draglädret ser lite klent ut hela selen ser lite klen ut till en nordsvensk av nån anledning känns som att den passat bättre på ett halvblod eller så.

hur långa är lokorna?
den ser ju även ut att inte ha så många cm under halsen eller? + att draglädret är för kort och remmarna för korta....känns lite då som att då får du bygga om hela selen jag skulle nog hellre hängt den innanför ett glas med en ram o varti stolt över den...kanske kört me den en gång om året lr nåt
men då känns de så synd o byta alla remmar då blir de ju inte samma sele längre ju.

Generöst med tre gjordar! :bump:
Många selar har ju bara endast en... :D
Vet inte riktigt funktionen med troligen en extra rem för skakeln!

Tycker din arbetssele var finare :D
Samt att den du köpt nu var lite dyr för 2500 kr?
Fast du fick ju bjällerkarnas med då :D

Tycker lokorna ska ner lite?
Svårt att se bara på en bild.

/Lisa

Tror du dom ska ner?? Jag som var orolig för att draglädret satt lite för lågt :confused:
Jag ska försöka ta bättre bilder i jul, när jag kan göra det ute i dagsljus. Den här helgen har det varit fullt upp, har nu äntligen köpt en trilla!!:banana:
Bilder kommer i egen tråd.

Jo, jag är medveten om att priset var sådär, men jag är så fruktansvärt dålig på att pruta när jag väl står där! Tyckte jag var duktig som kom mig för att få bjällrorna på köpet!
Ska ta bild och kolla även från andra sidan, om gjorden sitter fast eller om det är lös rem även där. Om den sitter fast, skulle man vid en inlämning kunna be att få lösa remmar på båda sidor istället för den extra gjorden? Jag kommer ju inte att dra gigg med den, så däckeln skulle ju bara bära skacklarnas vikt, men då kom dom upp en bit.

Lotta

Lotta

Hehe jag kanske sa för mycket nu, alltså det är jättesvårt att se på den bliden!
Hästen går ju frammåt och om man tittar lite extra noga ser man ju att h'n tar ett steg o då kommer bogspetsen högre upp så lokorna kanske ska upp istället?? Samt att bilden är tagen lite snett, inte exakt från sidan. Ta mer foton, på häst m sele och på själva selen!
Jag tycker förstås att selen är för liten/smäcker för en sådan ståtlig häst! :D
Men finselar brukar vara smäckra så det lär ju bli en smidig sele det där ju!.

/Lisa

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 774
Senast: Lingon
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar