Orkar inte bära upp sig i galoppen

B&B

Trådstartare
Min pålle sattes igång efter tre års ridvila för ett par månader sen. Skrittades första månaden, och jobbade mycket med uppmjukande övningar och ridning i kuperad mark.
Han går i fin form, är väldigt mjuk och villig att arbeta.

Började lägga in korta travpass och lite klättring andra månaden, klarar även där att gå i fin form och bära upp sig om han inte rusar på.

Nu har vi börjat lägga in galopp med men där faller han. Han fattar på en gång, men orkar inte bära upp sig utan springer med huvudet högt och med väldigt lätta steg.

Har även studerat honom i hagen och det är samma där, i traven springer han med huvudet lågt och lyfter benen ordentligt men i galoppen har han huvudet högre och ser inte ut att ha kraft att springa.

Han visar inga tecken på krämpor i kroppen alls nu.
Har aldrig varit så mjuk som nu!

Hur ska jag träna honom nu, vänta med galopp tills jag byggt upp mer muskler, eller träna upp musklerna genom att galoppera. Eller något helt annat?

Sv: Orkar inte bära upp sig i galoppen

Om du ska galoppera skulle jag:

dels galoppera rakt fram i skog och mark liite längre sträckor för att stärka utan att inverka på hästen genom att insistera på att böja eller mecka med honom innan han har styrkan. Försök om du väljer detta att inverka med sätet på honom först och främst - skit i huvudets position och fokusera på att han kommer till ro först och främst. att rida framifrån och bak är aldrig lyckat, men man har ytterligare tendens att göra så om hästen inte bär sig, så akta det.

dels rida mycket övergångar - också för att stärka: dvs fatta, galoppera några språng, sakta av. anpassa hur hästen reagerar - blir den stressad av upprepade intervaller så trava eller skritta mycket emellan. blir han inte stressad kan du rida tätare intervaller. det är själva fattningen som stärker baken mycket.....

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 566
Senast: Liran
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 911
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar