krullidutt

Trådstartare
Min pålla på 6 år är alltid svullen på morgnarna innan utsläpp. Det går ner när hon varit ute men ska man bara godta att hon redan får dålig blodcirkulation? Kan inte direkt säga när det började men hon har varit det de sista 2 mån iallafall.
Nu lindar jag henne varje kväll och då är hon "ren" på morgonen.
Någon som har en åsikt ?
Tack !!

Sv: Orena ben

Det är ett symptom på att något är fel.
Har du ändrat fodret, ger f.m proteiner? Är den OK i magen?

Håller med ovan - har du kollat fodergivan?
Ändrat underlag i boxen? En del blir svullna av dammigt spån. Har du nyss hämtat nytt spån så kanske det är anledningen...

Min häst har alltid, jämt och ständigt haft orena ben. Min häst är en varmblodstravare som dock enbart går som ridhäst. Jag har naturligtvis påpekat detta för vet. och massören m.fl. och de i sin tur har kollat honom och konstaterat att det inte är något fel. Det enda som hjälper honom är just att ha benen lindade under nätterna. Speciellt om man ska tävla så brukar jag linda dem, annars med risk för att få krågel på en ev. veterinärbesiktning. Om det är ett nytt fenomen för dig så kanske det kan vara aktuellt att kolla upp nu, eller vänta tills veterinären ändå ska ut på ärende till stallet ändå:idea:

Lycka till

Menar du gallor? I så fall, är det bra att hästen får vara ute så mkt som möjligt på dagarna, och att du motionera den, Låt den ha ett varmt täcke på natten inne i stallet, en del hästar som fryser när de står inne får svullna ben....;)

Rosenlund skrev:
Min pålla på 6 år är alltid svullen på morgnarna innan utsläpp. Det går ner när hon varit ute men ska man bara godta att hon redan får dålig blodcirkulation? Kan inte direkt säga när det började men hon har varit det de sista 2 mån iallafall.
Nu lindar jag henne varje kväll och då är hon "ren" på morgonen.
Någon som har en åsikt ?
Tack !!

Finns en liknande sånhär tråd lite längre ned..
Om det rör sig om en jämn svullnad, alltså inga gallor, så har det förmodligen bara med dålig cirkulation att göra. Och orsaken till den dåliga cirkulationen är just så att de inte rör på sig tillräckligt för att få igång fullständig cirkulation.
Som du skriver går svullnaden ner när hästen har varit ute och rört på sig. Du skriver också att det hjälper att linda.
Det är "problemet" är jättevanligt och inte ens "konstigt" när en häst står stilla.
Så länge det inte är gallor och svullnaden är symmetrisk och går ner efter rörelse och pållan inte är varmare på något speciellt ställe behöver du inte oroa dj.
/K.A

Har inte ändrat fodret, får knappt inget kraftfoder alls då jag vet att hon är känslig...
Hon står på mycket halm med lite spån i botten, inget nytt har alltid stått så.
Är ute från 8.00 till 18.00. Rider dock inte så mycket utan är ute på skritt tur, antingen för hand eller på, ca 4 dagar veckan för här är så taskigt underlag både på banan och i skogen (halt, hårt, fruset).
Jag vet att det här med "jämn" svullna ben inte är ovanligt men är det okej att det är så på en 6 åring. Har en inackodering som är 18 och hon är svullen på morgonen men de andra inackoderingarna, ålder 4-12 är jättefina i benen.
Tack alla för era åsikter
Mvh Madeleine:bow:

Glömde att skriva... Hon är täckad, pyamas på natten och täcke även ute så kall är hon inte...;)

Det är inte alls ovanligt att hästarna svullnar..
Visst, precis som du säger så är det vanligare att en äldre häst svullnar.
Jag ser ingen anledning, på din beskrivning, att oroa sig. Men är du osäker och tror att det är något annat så kontakta givetvis vet.
Men som sagt, jag vet många hästar som svullnar även om de är i samma ålder som din.
Lycka till!

/K.A

Det är INTE normalt för en ung häst. Kolla med vet.Ta blodprov. Kan vara fästingrelaterat.

På mitt jobb svullnar majoriteten av alla hästar under natten i benen.
Fölen och unghästarna upp till tre år syns det aldrig något på. Men de övriga är alltid lindrigt svullna. Sedan står hästarna inne långa peridor, enlig mig, (går ut vid 9 och in vid 15) så det är klart att risken för svullnad ökar för dessa. Men som sagt, ingen är halt eller har några andra problem (blodprover tas regelbundet där).
/K.A

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 160
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V