:( oren pålle..

sannaaah

Trådstartare
Märkte det häromdagen. Hästen var oren när jag travade ute i skogen. Inte halt men det märktes att det inte var som det skulle. Jag skrittade hem sen fick han vila i två dagar, sedan provade jag att springa med honom på asfalt. Fortfarande inte HALT men något oren, liksom taktfel eller hur man ska säga. Om man räknar 1-2-1-2 när hästen travar så kom 2an ner nåågot snabbare. Huvudet åkte inte ner som det brukar göra när hästen är riktigt halt. Han fick ändå stå nån dag till för säkerthetsskull tänkte jag.

Jag har kännt igenom honom och efter att ha läst gaffelbandsskade tråden här så funderar jag om det kan vara en sån skada/överansträngning :( . Han är lite svullen neranför v,f knä på insidan. Det känns ungefär som ett svullet blodkärl :confused: Det är lite så på andra benet också, men inte lite mkt. Idag tog jag ut och red hästen för att känna om han var halt eller inte eftersom det har kommit och gått lite under dagarna. Inte halt men liiiiite lite så lite man kan känna oren eller inte rätt taktmässigt (suger på att förklara)

Hur hade ni gjort? Fixat kliniktid så fort som möjligt eller låtit hästen vila en vecka, två, tre och se hur det utvecklar sig, ridit för att se om hästen blivit HALT och sedan ringt vet eller VAD? Ringa distriktsvet är nog ingen stor ide för om dom hittar nåt måste man ju ändå oftast in till kliniken.

Tillägger att han gick ett hårt dressyrpass för en vecka sedan och jag vet inte om det har något med saken att göra. Han var väl förberedd för detta och har blivit riden mkt på bana innandess.

Sv: :( oren pålle..

Mmm är också inne på den linjen...fan.. ett halvår sen sist... billiga djur dom där hästarna :smirk: men vad gör man inte,,sånt man får räkna med när man skaffar poppo ju

Första 7 åren som hästägare gjorde jag inte ett enda besök på klinik. De senaste 2 åren har jag varit innte inte mindre än 9 gånger :devil:

Låter precis som pållen här..
Haltade ytterst lite bara i traven.
Puls o varm v.fram kota.
Dagen efter så var han svullen under knäet och var varm, senorna spända.
Fortfarande inget i skritt och ytterst i trav.

Helmysko, då ägaren precis samma dag hade pratat med med dom som försäkrar hästen om hältunderkökningar.. :smirk:

Vi skulle avvakta under helgen iaf, blöire inte bättre så skulle vi tänkta på klinik o så..

Prova att låta hästen stå kanske en vecka, under tiden så brukar man oftast se åt vilket håll det går åt..
Lycka till ! :)

Misstänker du en senskada? Då är det bra om du har hästen på boxvila. Jag vet inte om det är vad du misstänker, men du skrev om gaffelbandet ovan och det var därför jag tänkte att du kanske misstänkte det. En distriktsveterinär kan ju komma ut och palpera senorna för att utesluta senskada även om de måste remittera till klinik för att ultraljuda senan sedan. Men det kan ju vara bra att få reda på om hästen behöver boxvila eller kan gå ut i hagen.

Fast de tre senskador som jag har varit med om har alla haft kraftiga hältor som symtom. Men det kanske är en varning på senan?

Hade hästen varit min och jag var det minsta orolig för att det var något sen-relaterat hade jag tagit ut en veterinärför hjälp att bedöma.

Lycka till med din fina häst!

Tror inte det är senorna eftersom dom är torra och fina, (möjligen något fäste.. det är precis under knät och 5cm ner han är svullen) och han är ju inte halt..en okunning hade ALDRIG sett det som jag känner när jag rider (jag ser det knappt från marken heller, det är nog bara det att jag VET hur det känns när jag sitter på). Fast iofs kanske gallelbanden räknas som senor?

Men då så. Skönt om det inte är en sena, det är lång konvalecens på det. Och senvarningar syns och känns tydligt.

Hoppas det löser sig för er! Bra att du uppmärksammat detta så tidigt, då löser det sig säkert snabbt! :)

Tycker att det låter som samma sada som våran häst visar, dock visar våran ingen svullnad eller värme . Jag skrev tråden om gaffelbandet.

Men man har lärt sig att ev.skada kan sitta ver som helst .
Är själv just nu lite bitter att vet.sprutade med cortison i gaffelbandsfästet ,för vi vet ju inte med säkerhet att skadan är där ,då dom inte fått släckt hältan med bedövning och inte heller använt ultraljud .Vad jag fått höra så sprutar man inte i fästen.

Lycka till med din häst och skriv gärna hur det går

Idag longerade jag hästen och såg ingenting i nåt av varven. Så travade vi rakt fram och inget där heller. Svullnaden har gått ner lite men finns fortfarande kvar.

Borde man börja skritta så smått eller låta honom vila några dagar till tro????Han har varit helt ren i två dagar men jag funderar på att låta honom vila 3-4 dagar till eller är det fel?? Jag menar har det varit en lätt överansträngning så borde man ju låta honom ta det lugnt ett tag tilll...eller??

Jag hade nog fortsatt skritta några dagar för att se vad som händer. Du verkar ju vara en uppmärksam person på din häst så om där e något i benet så kommer det att visa sig på ett eller annat vis. Då är det bara att ta sig in till en klinik, men jag hade nog haft lite is i magen och sett vad skritt turerna ger först.
Lycka till!

Jag skulle låtit hästen vila helt 1-2 veckor och sedan så sakteliga jobba i gång den efter det. Om detta inte hjälpt, så skulle jag klinikundersökt hästen rätt så omgående.

Även fast han är helt ren? Menar du pga av svullnaden eller? Den har gått ner till hälften ungefär men det är ju ännu inte "torrt" däruppe..(eller hur man ska säga).

Sannaah, ring en veterinär och fråga om råd. Berätta om hela hältförloppet och be om tips på hur du ska ta detta vidare. Att vila helt är kanske inte det bästa, skrittmotion håller igång cirkulationen. Det bästa är nog ändå att prata med en veterinär om upplägg för igångsättning. Hellre vila lite för länge än för kort, men vila behöver inte betyda att hästen är helt avställd.

Skönt att han verkar bättre i alla fall! :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 673
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 589
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 886
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar