oren i sig själv?

L

Loppan97

Hejsan

Jag har en varmblodig travare med världens bästa temprament. Bjuder framåt och alltid gör hon sitt bästa och är väldigt snäll. Hon är väldigt olärd men lyssnar bra och går bättre för varje träning. Hon är snart 15 år och har inte gått som ridhäst i mer än ett par år. Hon är ganska oren i skritt och så där på gränsen i trav och galopp. Förra ägaren hävdar att hon alltid varit såhära. Vi har haft veterinärer ute och kollat på henne men de hittar inget speciellt. Jag kan leva med att hon inte går rent eftersom jag inte tävlar utan bara älskar hästar och att rida. Det viktigaste för mig är att hon inte har ont! Min fråga är vad ni tror detta kan vara? Kan de vara orena i sig själva? Ska ta hit en massör snart också som masserar igång muskler och så här. Kanske har hon någon läsning i ryggen?! Hon är stelast i höger sida och böjer liksom inte lika fin med den. Hon blev stående i en hage i runt 16 månader utan ordentlig tillsyn eller motion. Hon drog på sig massa konstigheter så som mugg etc´. Detta behandlade jag bort så fort hon kom tillmig. Tack!

Sv: oren i sig själv?

Jag tror nog att en travare kan se oren ut, missförstå mej inte, men vissa av dem har ett mycket speciellt rörelsemönster enbart anpassat för trav i hög fart och är på gränsen till passaktiga nästan. (Men det kan ju också vara något fel som inte är så lätt att hitta).

I alla fall om du bara ska rida i skogen så men det är ju inte roligt med en häst som inte rör sig rent, du kan ju ändra dina ambitioner och vilja lite mera?
Jag tycker inte att vissa travare ska behöva bli ridhästar alls för att de är så llite lämpade för det. Inte alla, men vissa.

jag ser inget problem i att hon inte rör sig orent så länge hon inte har ont. Hon gillar att ridas och vill verkligen kämpa så det har inget att göra med hennes kunskaper på travbanan. Är de orena gångerna något som är typiskt för pensionerade travare som blivit omskolade eller vad skulle det annars kunna vara?

Om´jag hade vart du hade jag åkt till en klinik för att kolla hältan närmare oftast kan inte vetrinärer på plats gör så mycket mer än att konstatera att hästen är halt.

En liten orenhet kan vara en större skada. Min häst kändes inte helt hundra i traven syntes inget i skritt. Åkte och dom hittade 2st ligamentskador.
Så åk till klinik innan massör m.m om inte vila tar bort orenheten. Det är i princip enda sättet för att få reda på om hästen har ont eller inte.

Lycka till!

förutom det självklara att kolla upp på klinik :) så testa o ta ut en ezuiterapeut/massör.

en del travare spänner sig när man försöker pressa ner dom i ridmodellen, de har inte muskler för det. bygg upp nya ridmuskler sakta och långsiktigt, mycket i skritt i början på böjda spår och hitta mjukheten, så brukar de värsta röreslestörningarna försvinna och endast återkomma när hästen blir frustrerad och spänd. Tyvärr rids många travare på ett mindre bra sätt och det slarvas med grundomskolningen vilket gör att de här störningarna inte försvinner, de uppkommer som hälta, passgång, grispass, tölt och allmänt benfladder :)

testa och rid bettlöst eller på ett kimblewickbett, jag akn säga att nästan alla störningar försvann på min gamle travare när jag bytte betsling i kombo med långsiktigt och långsam träning, mycket böjda spår i skritt för att hitta avslappning i muskulaturen. Skolorna var ovärderliga i att skola om bakbenen. Han var innan sin pensionerning utbildad upp till MVS - byten :) vi kom aldrig längre än till enkla byten. Han gjorde fin piaff och var en sjujäkla ridhäst, är fortfarande när han rids. dock tog det en ansenlig tid att lägga om grunden och stöpa om musklerna.

som sagt, böjda språ, lätt i handen, hitta hans avslappning i nacke, hals och rygg så tror jag rörelsestörningen ger emd sig. Dock kolla upp ordentligt på klinik! har hon gått på travet kan det finnas både det ena och det andra i kroppen!

Min varmblodstravare var också oren, lite berodde på en låsning, men sen har varmblod ofta ett annorlunda
rörelsemönster gentemot många andra.

Men alltså: ett varmblod är ju alla hästar av varmblodig ras, t ex halvblod (halvblod heter svensk varmblodig häst, förbundet Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen - ASVH).

Vad har halvblod för annorlunda rörelsemönster, och mot vilka andra? Kallblod eller?

"Hon blev stående i en hage i runt 16 månader utan ordentlig tillsyn eller motion. Hon drog på sig massa konstigheter så som mugg etc´. "

Men vilken tur hon hamnade hos dig och får någon som verkligen SER henne:-)
Det är lång tid att stå utan motion och omsorg. Jag tycker ovan skrivare har uttryckt sig bra. Skynda långsamt och ge henne tid. Gör enkla basala övningar, och kolla med veterinär/klinik, det känns alltid så skönt efter man varit hos veterinär och de kan antingen rekomendera en åtgärd eller säga att allt är okej. Om det "orena" bekymrar dig så kolla upp det.
Lycka till

har hon något vitt ben, ställer ut någon tå mer än någon annan? spårar hon bakbenen innanför eller utanför frambenen i ökad trav? känns det som att hon skjuter om kroppen fel i något varv eller är hon bara stel? Kan hon lyfta bakbenen lika högt? frambenen? svårare att sko på något ben? svår att sadla? går hon högt med huvudet när du rider? stel i nacken? om du strechar, vilket håll går bättre? vilar hon oftare ett spec ben? ser hon sned ut över korset om du står bakom henne? finns tusen sådana iakttagelser du själv kan göra och få en hum om var det ev kan sitta

absolut inget fel i att ta ut varken massör eller equiterapeut, om de är seriösa yrkesmänniskor så hänvisar de vidare till veterinär om så behövs, däremot kan du inte räkna med att de upptäcker ev skador..

Vad fint att du tagit dig an hästen, värmer i hjärtat varje gång en till travare får behålla ett värdigt liv när karriären tagit slut:bow:

tror inte att det är något typiskt för travare att de "bara" är orena, däremot som någon skrivit är det vanligt att störningar uppkommer när de pressas ned för hastigt i ridhästmallen, så tänk på att det bara är bra att låta hästen springa av sig, lek monté-ryttare nån gång då och då eftersom hästen är gjord för detta, och det både tänjer och stärker de större muskelgrupperna på ett för travhästen naturligt sätt, plus att det blir riktigt bra kondisträning ;)

Men alltså: ett varmblod är ju alla hästar av varmblodig ras
Jo, men varmblodig travare är inte liksidigt tränad i såsom varmblodig ridhäst är. Passgång t ex är betydligt vanligare på varmblodig travare än på varmblodig ridhäst. Så travare kan mycket väl vara ojämna i sin gång utan att ha ont.

Ja, det vet jag självklart att träning gör hästar oliksidiga om det inte sker med försiktighet. Jag ifrågasatte att alla varmblod avsett ras skulle ha ett annat rörelsemönster. Än vad? Kallblod? Och hur är det intressant för tråden?

Menar man varmblodig TRAVARE är det väl bättre att skriva ut det?

Fast nu står det ju i tråden att det var en varmblodig travare:angel:

Och travarna rör sig annorlunda än tex ett "varmblodigt" halvblod, därför att de är framavlade för att trava snabbt.
[QUOTE=Lovisaleonora_;14184973]Men alltså: ett varmblod är ju alla hästar av varmblodig ras, t ex halvblod (halvblod heter svensk varmblodig häst, förbundet Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen - ASVH). Vad har halvblod för annorlunda rörelsemönster, och mot vilka andra? Kallblod eller?[/QUOTE]

Till TS: håller med de andra. Det tar tid att skola om en travare, och det behöver inte vara så att hon har ont för att hon går orent.
Men det kan också vara en gammal skada, som kanske är svår att upptäcka. De flesta hästar är starkare i ena sidan än den andra.

Jag tycker också en equiterapeut som har erfarenhet från både rid och trav skulle vara bra att konsultera.:)

Tack för alla svar :D
Jag kan ju också säga att jag också har en travare. När hon har vilat under en period så går hon absolut ojämnt. Jag brukar kalla det för att hon går som en hip-hopare;) Hon går med kortare steg med ena benparet än det andra(alltså t ex. höger benpar). Då även i trav vilket absolut känns som om hon vore halt. Efter uppvärming och regelbunden dressyrträning i båda varven försvinner detta helt. Men som någon sade: ta det jättelugnt vid omskolningen så att inte hästen snedbelastar och blir halt på grund av det. En massör kan säkert hjälpa till också.

Nu svarade jag inte på ursprungsinlägget - som du säkert ser - och det inlägget JAG svarade på talade om att varmblod har ett annorlunda rörlsemönster. Vilket jag finner vara ett mycket udda och osant uttalande.

Fast vi håller oss väl till TS fråga i tråden, och då är det väl ganska självklart? :grin:

Jag tycker alla i tråden verkar ha klart för sig att det är en varmblodig travare vi pratar om, så tjafset om vad som tekniskt sett är ett varmblod eller kallblod kan vi väl skippa, det känns lite överkurs och framför allt OT i denna tråd ang. relevans?

TS:
travare omskolade till ridhäst har ju ofta svårt att hitta TAKTEN. taktfel kan göra att den rör sig oregelbundet och känns ojämn. Har du varit till klinik som kollat hästen för hälta? eller har du haft hemma vet hemma som böjt igenom den och inte hittat ngt? vore bra med förtydligande ang. detta?

Jag tycker alla i tråden verkar ha klart för sig att det är en varmblodig travare vi pratar om, så tjafset om vad som tekniskt sett är ett varmblod eller kallblod kan vi väl skippa, det känns lite överkurs och framför allt OT i denna tråd ang. relevans?

TS:
travare omskolade till ridhäst har ju ofta svårt att hitta TAKTEN. taktfel kan göra att den rör sig oregelbundet och känns ojämn. Har du varit till klinik som kollat hästen för hälta? eller har du haft hemma vet hemma som böjt igenom den och inte hittat ngt? vore bra med förtydligande ang. detta?
:bow::bow::bow:

Jag har ridtränat en travare som var oren i kort trav (han gick inte rent förrän han fick sträcka ut i traven), dock ej i skritt så jag hade nog kollat upp det mer.
Går hon orent i hagen med, eller om du träcker henne?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 254
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 344
Senast: Kakis
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 732
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar