Oregelbunden mens vid amning

et_flickan

Trådstartare
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut.

Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter cirka 2 månader trots en bebis som helammades. Nu är den åtta dagar sen och efter åtta negativa graviditetstest är jag rätt säker på att jag ej är gravid. Min mens har alltid varit väldigt regelbunden och nästan alltid anlänt på dagen när den ska. Men inte nu. Läst lite och det kan bero på amningen. Någon som varit med om detta?

Jag fick mens typ en gång när barnet var 4 månader. Sedan hade jag inte mens igen förrens jag slutade amma helt. Så ja, Ammningen gjorde mensen oregelbunden

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut.

Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter cirka 2 månader trots en bebis som helammades. Nu är den åtta dagar sen och efter åtta negativa graviditetstest är jag rätt säker på att jag ej är gravid. Min mens har alltid varit väldigt regelbunden och nästan alltid anlänt på dagen när den ska. Men inte nu. Läst lite och det kan bero på amningen. Någon som varit med om detta?
Det är ganska vanligt. Jag födde barn i augusti och min mens har fortfarande inte kommit igång. Det verkar vara på G ibland med sekret osv, men det verkar inte vilja komma igång än. Kort sagt så hämmas ägglossningen av hormonet som är mjölkbildande (prolaktin, aka amningshormonet). Det är också därför det pratas om att amning kan fungera som preventivmedel (vilket inte alls behöver vara sant, eftersom ägglossningen kommer igång för vissa trots amning).

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, som trådrubriken lyder... Jag börjar bli fundersam över om det är något fel, eller om det är att anse som helt normalt. Bakgrund...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Jag vet att ni inte är läkare, barnmorskor, gynekologer etc.... Iallafall inte de flesta av er. Men ni brukar kunna ha vettiga teorier...
2
Svar
21
· Visningar
18 308
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 241
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Måste höra med er kloka människor om ni har någon förklaring till detta: jag har alltid haft ganska oregelbunden mens, den har oftast...
Svar
14
· Visningar
19 402
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka