Sv: Oregelbunden hjärtrytm?
Ja, vi var ju inne och kollade igår. Att det inte är medfött visste jag eftersom jag var på Ulltuna senast i somras och då lyssnade de på hjärtat som var ok. Det fanns tom journalfört.
Hjärtat stannar "helt enkelt" till ibland, sen slår det ett slag, står och hoppar lite och så slår det, så hoppar det över ett slag osv. Såg det på ultaljud och var väldigt tydligt. Ingen rytm alls och diagnosen är förkammarflimmer. Inga ändringar på hjärtat, ingen förstorting eller fel för övrigt och förhoppningsvis går behandligen bra. Det är tydlingen ett symptom som kan uppstå och inte är helt ovanligt på häster.
Pållen är kvar på Ulltuna och blir behandlad idag med medicin som motsvarar elchocker fast de får det oralt. Risken för biverkningar är stor och därför görs det under stor uppsikt. Finns inga alternativ till behandling eftersom alternativet är att hjärtat lägger av.
Jag tror jag haft tur i oturen eftersom han inte visat några yttre symptom ännu utan ännu är pigg. Tänkt om han bara kollapsat en dag!!
Efter behandlingen får han komma hem och vila hemma 1-2 veckor och sen ska han sättas igång. När han väl är hemma finns inga risker för biverkningar, så det känns ju bra.