Oregelbunden hjärtrytm?

S

Snovind

Vad kan oregelbunden hjärtrytm bero på. Skulle undersöka hästen i ett helt annat syfte idag och det upptäcktes att hjärtat slog oregelbundet. Fick tid på Ulltuna redan på måndag, men blir ju jättejätteorolig.
Har inte märkt någonting konstigt på hästen, han har varit som vanligt.
Någon idé?

Sv: Oregelbunden hjärtrytm?

Jag har oregelbunden hjärtrytm.

Har tagit alla möjliga tester men inget är fel på hjärtat.
Vissa kan ha känsligare hjärta, t ex vid stress och det behöver inte betyda att något är fel.

Dessutom går det signaler både från hjärnan och från närliggande muskler när hjärtat ska slå, ibland kommer dessa i otakt och då kan det bli dubbelslag och rytmstörningar.

Men självklart ska man undersöka så det inte är något allvarligt fel på hästen.

Oroa dig inte i onödan bara.

Lycka till!

Tack, det är många som säger som du. Men det har aldrig märkts något tidigare när man lyssnat på hans hjärta så det är ju inget medfött. Hästen är iallafall pigg och glad så jag tröstar mig med det. Ska kolla det imorgon så det känns bra att få tid så snabbt.

Skriv gärna sedan vad ni kommer fram till! *intresserad*

Ang oregelbunden hjärtrytm så kan det ju bero på många olika saker, det beror litegrann på hur du menar också. Oregelbundet som i att det låter/känns som att hjärtat "hoppar över" ett slag, eller oregelbundet som i att det blir extra ljud när det inte är "tänkt" att det ska vara det?

Medfödda fel kan ju vara svåra att höra för en som inte är utbildad/tränad på det, men att vi hör det mer/tydligare i speciella omständigheter.
Sen behöver ju inte alla medfödda fel vara direkt "farliga" heller, beror på vad det är för fel och på vilket vis hästen används/ansträngs osv.

Ja, vi var ju inne och kollade igår. Att det inte är medfött visste jag eftersom jag var på Ulltuna senast i somras och då lyssnade de på hjärtat som var ok. Det fanns tom journalfört.
Hjärtat stannar "helt enkelt" till ibland, sen slår det ett slag, står och hoppar lite och så slår det, så hoppar det över ett slag osv. Såg det på ultaljud och var väldigt tydligt. Ingen rytm alls och diagnosen är förkammarflimmer. Inga ändringar på hjärtat, ingen förstorting eller fel för övrigt och förhoppningsvis går behandligen bra. Det är tydlingen ett symptom som kan uppstå och inte är helt ovanligt på häster.
Pållen är kvar på Ulltuna och blir behandlad idag med medicin som motsvarar elchocker fast de får det oralt. Risken för biverkningar är stor och därför görs det under stor uppsikt. Finns inga alternativ till behandling eftersom alternativet är att hjärtat lägger av.
Jag tror jag haft tur i oturen eftersom han inte visat några yttre symptom ännu utan ännu är pigg. Tänkt om han bara kollapsat en dag!!
Efter behandlingen får han komma hem och vila hemma 1-2 veckor och sen ska han sättas igång. När han väl är hemma finns inga risker för biverkningar, så det känns ju bra.

Ah, tack-tack - intressant att läsa!

Men de menar alltså att det är relativt vanligt på hästar med förmaksflimmer? Vad beror det på från första början?

Jo, vad jag förstår är iaf vi människor inte helt beroende av att förmakskontraktionen fungerar, eftersom "bara" 20-30% av ventrikefyllnaden sker under kontraktionen. Vet inte om det är lika för hästar? Men vid ansträngning borde det såklart kunna hända elaka saker när hjärtats pumpfunktion sas är nere med 20-30%...

Skönt att ni kunnat gå in och behandla!

Hur har det gått? Svarade hästen på behandlingen?
Har suttit på föreläsningar om just förmaksflimmar idag och kom att tänka på den här tråden.

Hittade min jättegamla tråd och tänkte iallafall skriva hur det gick med förmaksflimret. Hästen min svarade bra, första given kenin (tror det är det han fick) blev det ingen reaktion på men i andra given hoppade hjärtat in i rätt takt. Han fick inga biverkningar alls utan fick komma hem dagen efter.
Enl. vet är det ca 40 % risk för återfall men mindra på min för han hade gått med det mindre än 6 månader. Tydligen kan hästar få den här sjukdomen då hjärtat är stort och kan komma i otakt. Nu tar jag alla tillfällen i akt och ber veterinärer lyssna på hjärtat och han har hållt sig stabil sedan dess.
Vad fick ni lära er? (om du minns, det är ju nästan ett år sedan du skrev!?)

Hur har det gått för din häst?

Är nyfiken då jag fick besked igår att min häst har det.
och jag är helt förstörd. Skulle köra bil hem, och jag grät floder och såg knappt vägen.
Ska hon behöva dö?
Min ängel, pärla, världens bästa häst..
och varför har hon fått det??

varför kom det nu?

hej hur mycket kostade det att göra det på ulltuna?har ett sto som dom ville att jag skulle åka dit med.hur länge blir dom kvar där?hoppas du kan svara mig

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 829
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 676
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V