Ordning på höpåsarna

Mackan: du har en poäng där med att man har storbalar ute å de går ingen nöd på dem....
Har man dem också i påsar så sluter ju påsarna runt höet å skyddar de värsta nederbörden...
Tåls att fundera på,man måste ju hitta en bra plats till höet. Man vill ju inte gå en massa omvägar, de ska ju bli lätthanterligt också...

Mackan: du har en poäng där med att man har storbalar ute å de går ingen nöd på dem....
Har man dem också i påsar så sluter ju påsarna runt höet å skyddar de värsta nederbörden...
Tåls att fundera på,man måste ju hitta en bra plats till höet. Man vill ju inte gå en massa omvägar, de ska ju bli lätthanterligt också...

Hur mycket under tak har ni dem?
Har funderat lite själv på att ha vissa höpåsar ute, ex dagsgivorna för att få mindre påsar i stallet. Men har hört från flera håll att det inte är bra att ha höet ute längre stunder för de fryser/blir blött... Hur ser ni till det? Vad jag har förstått så är det inge bra att de äter fruset hösilage. Annat är det ju med hö!

Det sticker ut ett litet tak från "det stora taket", skulle tippa att det är 30 cm utstick eller något sådant. Det hindrar att alltför mycket regn eller snö hamnar i påsarna men skyddar inte till 100%. Vi förvarar silagebalarna ute och har aldrig haft problem med att det fryser men det beror ju såklart också på hur blött silage man har. Öppnar man balarna klokt, med "lock", kommer det inget regn ner i balen.

Hos oss är det ingen som väger upp silage för långliga tider framåt, utan påsar förbereds varje dag. Så de blir inte hängande mer än ett dygn. Ska man väga upp för flera dagar framåt får man kanske ha en annan strategi.

Står i ett kollektiv med flera små stall. 2-4 boxar i varje.
Hö som ska ätas inne hänger ordentligt märkta vid boxen, när man har gett en påse hänger man den underst. Hinkar finns antingen på en hylla eller i höpåsen.
Hö som ska ätas ute finns i sandlådor vid respektive hage.
Tycker att det är viktigt att allt är ordentligt märkt så man inte kan göra fel, även om det händer hos oss allt för ofta...

I de stall jag stått har det varit lite olika system, inget ställe har haft som @mackan beskriver där allt är på samma ställe. Stall 1: frukost-, insläpps- och natthö vid boxen, alt vid höbalen beroende på i vilken stalldel hästen stod i, lunchhö vid hagen på en krok. Hinkar intill påsarna vid boxen. Stall 2: lunch-, insläpps- och natthö på krokar på en ledig vägg vid höet, utsläppshö ute i en byggnad nära hagarna. Hinkar på annat ställe i stallet. Stall 3: insläpps- och natthö mitt emot boxen, utsläpps- och lunchhö på vägg nära dörren till hagarna. Hästarna får kraft från fodertunnan. Stall 4: höet lastas på kärra och kastas in "lite lagom", alla mål fodras inne (endast 4-5 timmars utevistelse). Kraftfoder från tunna, i undantagsfall hink utanför boxen. Det har blivit fel med samtliga dessa system, vanligen då någon ovan velat "hjälpa till" eller hästägaren inte gjort tillräckligt med påsar.

Vill frigöra golvyta och tänkte mig ngt system att hänga upp höpåsarna. Det finns vägg att tillgå så det blir inte i anslutning till varje box. 4 påsar till varje häst var dag, ev kvällspåsen på backen. Foderhinkar?
Hur har ni gjort? Gärna bild.
Alla lunch på samma krok? Allt till en häst på samma krok? Alla påsar var sin krok?

När jag hade min förra häst på klubben så hade vi påsarna upphängda på samma krok så att "nästa påse" alltid hängde längst fram så att säga.

Morgon, Middag/Intag samt Kväll hängde så.

Lunch hade dom så att man gav ca 1 kg i hagen utan att mäta till alla, Amazing hade ju ett upphängt nät i hagen som jag själv fyllde varje gång jag kom med x antal kg så hon fick aldrig lunch på det sättet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 328
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama