Ordning på höpåsarna

majha

Trådstartare
Vill frigöra golvyta och tänkte mig ngt system att hänga upp höpåsarna. Det finns vägg att tillgå så det blir inte i anslutning till varje box. 4 påsar till varje häst var dag, ev kvällspåsen på backen. Foderhinkar?
Hur har ni gjort? Gärna bild.
Alla lunch på samma krok? Allt till en häst på samma krok? Alla påsar var sin krok?

Det är en fördel att i varje stall öht inte ha hinkar och påsar utanpå boxar eller i stallgång osv öht! så har du en vägg som inte handlar om stallgång osv så är det rätt tänkt. vi har hängare (garderobhyllehängare) som är märkta med varje hästs namn/boxnummer och hängarna med märkning är organiserade i boxordning så att det är logiskt för den som ska fodra i boxordning att ta påsar och sen fodra. På dessa garderobhyllehängare kan du hänga typ 6 påsar fullproppat hö i fodringsordning om du skúlle vilja så den som fodrar tar bara yttersta påsen logistikmässigt och behöver aldrig fundera.
Krafftfodret står på en separat hylla märkt i samma logiska ordning för att det ska bli enkelt.
vi fodrar alltid grovfodret före kraftfodret vid varje fodring. blir därmed enkelt att först ta påsarna och sen hinkar/ byttor när de finns i angränsande del till stallet och inte överbefolkar stallgångar öht i fråga om utrymme och ordning.

bild_39_5338a2e2ddf2b36be1884aa5.jpg

bild_44_5338a2ec9606ee12aecbfcf3.jpg

Såhär ser det ut hos oss. Det 'r en del höpåsehängare som inte syns på bilderna, bl.a. de där vi hänger de tomma påsarna. Systemet ser ut som så att på en vägg hänger utsläppshö, på en vägg hänger lunchhö, på en vägg hänger tomma påsar och på en lång vägg hänger middag, kvällsmat, frukost och extrapåsar. Det finns flera hängare till varje mål då vi är 10 hästar (ponnysarna har egna hängare som syns på översta bilden), och dessa är då sorterade i boxordning eller hagsammansättning (beroende på typ av måltid). För de tomma påsarna har varje häst sin egen krok, och dessa är uppsatta i boxordning.
Funkar hur smidigt som helst och det är lätt att sopa under påsarna. Jag gillar också möjligheten att kunna göra extra lunch och middagspåse, ibland är jag ju i stallet på morgonen och ibland på kvällen.

Vi har våra höpåsar på krokar i separat utrymme, en krok till varje påse på en vägg under varandra till varje häst så hästägaren hänger påsen som ska fodras med nästa gång högst upp och nästa under osv.
Dessutom har varje häst egen färg på höpåsarna som är märkta med frukost, lunch osv.
Hinkar har vi på hyllor, en hylla till varje häst med märkta hinkar.

bild_39_5338a2e2ddf2b36be1884aa5.jpg

bild_44_5338a2ec9606ee12aecbfcf3.jpg

Såhär ser det ut hos oss. Det är en del höpåsehängare som inte syns på bilderna, bl.a. de där vi hänger de tomma påsarna. Systemet ser ut som så att på en vägg hänger utsläppshö, på en vägg hänger lunchhö, på en vägg hänger tomma påsar och på en lång vägg hänger middag, kvällsmat, frukost och extrapåsar. Det finns flera hängare till varje mål då vi är 10 hästar (ponnysarna har egna hängare som syns på översta bilden), och dessa är då sorterade i boxordning eller hagsammansättning (beroende på typ av måltid). För de tomma påsarna har varje häst sin egen krok, och dessa är uppsatta i boxordning.
Funkar hur smidigt som helst och det är lätt att sopa under påsarna. Jag gillar också möjligheten att kunna göra extra lunch och middagspåse, ibland är jag ju i stallet på morgonen och ibland på kvällen.

vi har konsoller som inte kräver ngt än en enda plats för enskilda hästens höpåsar om man vill hänga så mkt som 6 påsar.
blir väldigt smidigt och aldrig ngn förvirring öht så länge hästägaren hänger påsarna rätt och oavsett får ju hästen mat. vi har 8 hästar just nu men har haft 12 med exakt samma system utan ngra som helst problem, jättesmidigt.

Ju mindre platser och ju mindre koll andra som fodrar behöver ha desto mindre felfaktor och desto smidigare för alla :)

kraften fodrar vi alltid efter grovfodret vid varje fodring och kraften står separat i anslutning till grovfodret då vi som sagt inte vill ha några såna i stallgångarna öht. samma system på byttor med kraft men dessa har vi dessutom färgmärkta - en färg betyder morgon bytta , en betyder insläpp och en betyder kväll. otroligt smidigt och felfaktorn är noll utifrån det.

vi har konsoller som inte kräver ngt än en enda plats för enskilda hästens höpåsar om man vill hänga så mkt som 6 påsar.
blir väldigt smidigt och aldrig ngn förvirring öht så länge hästägaren hänger påsarna rätt och oavsett får ju hästen mat. vi har 8 hästar just nu men har haft 12 med exakt samma system utan ngra som helst problem, jättesmidigt.

Ju mindre platser och ju mindre koll andra som fodrar behöver ha desto mindre felfaktor och desto smidigare för alla :)

kraften fodrar vi alltid efter grovfodret vid varje fodring och kraften står separat i anslutning till grovfodret då vi som sagt inte vill ha några såna i stallgångarna öht. samma system på byttor med kraft men dessa har vi dessutom färgmärkta - en färg betyder morgon bytta , en betyder insläpp och en betyder kväll. otroligt smidigt och felfaktorn är noll utifrån det.

Vi hänger 3-5 påsar på varje konsoll beroende på vilken måltid det är. Om det är hagordning så upp till fem. Är det boxordning så tre. Mest för smidighetens skull vid utfodring, konsollerna i sig skulle nog klara fler :)

Vi hänger 3-5 påsar på varje konsoll beroende på vilken måltid det är. Om det är hagordning så upp till fem. Är det boxordning så tre. Mest för smidighetens skull vid utfodring, konsollerna i sig skulle nog klara fler :)

mitt tips var att ju fler påsar på en och samma plats i fråga om fodringsordning, desto mindre att hålla koll på och felfaktor för de som ev. fodrar om det inte är en och samma personer varenda dag osv. betydligt enklare än flera ställen :)

mitt tips var att ju fler påsar på en och samma plats i fråga om fodringsordning, desto mindre att hålla koll på och felfaktor för de som ev. fodrar om det inte är en och samma personer varenda dag osv. betydligt enklare än flera ställen :)

Vi har alla påsar på samma ställe, på väggarna runt höbalen. Smidigt så det räcker. Fast det kanske inte var specifikt till mig du menade? :)

Vi har alla påsar på samma ställe, på väggarna runt höbalen. Smidigt så det räcker. Fast det kanske inte var specifikt till mig du menade? :)

låter som ett bra system bara det funkar och är enkelt osv :) inga påsar och byttor i stallgångarna och ett smidigt upplägg utifrån det tror jag många gynnas av . vi har som sagt bara en vägg med konsoller som räcker att ta sex påsar så blir enkast att plocka påse från en och samma plats utifrån det :)

låter som ett bra system bara det funkar och är enkelt osv :) inga påsar och byttor i stallgångarna och ett smidigt upplägg utifrån det tror jag många gynnas av . vi har som sagt bara en vägg med konsoller som räcker att ta sex påsar så blir enkast att plocka påse från en och samma plats utifrån det :)

Kraftfoder förvarar vi på ett annat ställe. Över huvudtaget har vi liksom ni verkar ha en regel om att så lite som möjligt skall förvaras i stallgångarna. :up:

som tidigare sagt så ett system med färgkodade påsar och en krok per häst eller hage väldigt smidigt.

då vet man att t ex rosa = frukost, grön = kvällsmat och blå är em hö. så en rosa påse på krok nr 1 hör till box nr 1, och finns det ingen blå påse på box nr 5 så ska den inte ha em hö.
och på krok nr h4 hänger 5 svarta påsar, så då ska hage nr 4 ha lunch hö, medans krok nr h6 har 2 svarta och 2 blå, dvs de i hage 6 ska få em höet i hagen.

osv :p. vi hade ett liknande siffer system gör att hålla koll på hagarna och boxarna i ett försäljningsstall där hästarna flyttades runt en hel del.
Själv så har jag mina höpåsar i en tom box, staplar dem i ordning bara.

Jag staplar mina höpåsar vid silagebalen. Stallägarna packar vid varje fodertillfälle, när jag ska fodra har deras hästar 1påse/var ståendes vid silagebalen, man får gissa vilken häst o påse som hör ihop ;)

Krafft har jag utanför boxen, i hinkar. Brukar göra för ett dygn framöver. Stallägaren har så man bara tar med skopan från tunnan.

Vill frigöra golvyta och tänkte mig ngt system att hänga upp höpåsarna. Det finns vägg att tillgå så det blir inte i anslutning till varje box. 4 påsar till varje häst var dag, ev kvällspåsen på backen. Foderhinkar?
Alla lunch på samma krok? Allt till en häst på samma krok? Alla påsar var sin krok?

Vi har hösilagesäckarna hängandes på en vägg utomhus (under tak). Varje häst har 4 krokar ovanför varandra och vi kör med systemet att man alltid hänger den påse som ska ges "nästa gång" överst = väldigt enkelt för den som ska fodra. Tomma påsar hänger vi inne på krokar - en för varje fodringstillfälle (också för att göra det enkelt för den som fodrar, att bara hänga alla påsar tillsammans). Krafftfoderhinkarna står i "hästordning" på en hylla inne i foderkammaren.

Vi har hösilagesäckarna hängandes på en vägg utomhus (under tak). Varje häst har 4 krokar ovanför varandra och vi kör med systemet att man alltid hänger den påse som ska ges "nästa gång" överst = väldigt enkelt för den som ska fodra. Tomma påsar hänger vi inne på krokar - en för varje fodringstillfälle (också för att göra det enkelt för den som fodrar, att bara hänga alla påsar tillsammans). Krafftfoderhinkarna står i "hästordning" på en hylla inne i foderkammaren.

Hur mycket under tak har ni dem?
Har funderat lite själv på att ha vissa höpåsar ute, ex dagsgivorna för att få mindre påsar i stallet. Men har hört från flera håll att det inte är bra att ha höet ute längre stunder för de fryser/blir blött... Hur ser ni till det? Vad jag har förstått så är det inge bra att de äter fruset hösilage. Annat är det ju med hö!

Har funderat lite själv på att ha vissa höpåsar ute, ex dagsgivorna för att få mindre påsar i stallet. Men har hört från flera håll att det inte är bra att ha höet ute längre stunder för de fryser/blir blött... Hur ser ni till det? Vad jag har förstått så är det inge bra att de äter fruset hösilage. Annat är det ju med hö!

Jag ser faktiskt inte riktigt problemet. titta på alla som har balar utställda i sina hagar i flera dygn. det är aldrig ngt snack om det. Om ni har silaget i påsar som ställs iordning färskt varje dag, så isolerar påsarna och det kommer knappast bli ngn som helst frysfaktor öht. Jag ser inte problemet som sagt.

I övrigt så svarar jag som flera andra:
det är alltid en klar fördel att ha en separat avdelning där man hänger och organiserar fodringsgivorna och undviker att det står femtielva påsar i stallgångarna osv.
Vi har sen årtugondet samma upplägg - garderobshängare uppmärkta i boxordning och med namn på påsarna på separat vägg. påsarna hängs i ordningen de ska fodras. aldrig några problem eller fel öht, den som fodrar tar yttersta påsen punkt slut och det funkar utan undantag. Enkelt och smidigt.

I alla de stall jag stått i så har kvällspåsar antingen placerats utanför boxen eller att man lägger kvällsgivan direkt i boxen.

Övriga påsar, dvs målen som äts ute har placerats utanför respektive hage.
Kraftfoderhinkar i stängt utrymme, tex sadelkammare, torkrum eller annan yta.

Det är ju en smaksak, men jag personligen och de jag stått i samma stall i har resonerat som så att minimera bärande och släpande för snabb/effektiv utfodring och minska kroppsarbetet.

Ett stall jag varit i hade lådor, liknande någon slags dynboxar, utanför varje hage. Där fick de som hade sin häst i respektive hage lägga det hö som skulle fodras i hagen. I höpåsar då, enkelt för den som sedan fodrar att bara kasta in.

Viktigt för mig är att jag dag ett kan åka ut på morgonen och sedan göra påsar så att det räcker till kvällen dag två till exempel, liknade grejer kan ju vara bra att ta höjd för när man gör i ordning utrymme, men det beror ju lite på vilka rutiner man har i stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 328
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama