Ordentligt musklad häst?

R

Richmond_

Hur tycker nu denna hästen är musklad, och arbetar under ryttare?

8498595.jpg

kn.jpg

487484.jpg

848498858.jpg

En annan bild att jämnföra med.

849595.jpg

24566.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ordentligt musklad häst?

Jag är ingen expert men min spontana tanke var att hästen går bakom lod på de första två ridbilderna och att hästen verkar ha dålig överlinje samt lite underhals. Tycker det ser bättre ut på sista ridbilden, den ser ut att ha bättre påskjut och bakbensarbete där.

Jag tkr inte att den går i en avslappnad och bärig form på de två första bilderna. Vilket o andra sidan inte är så konstigt med tanke på att hästen är så ihoprullad i halsen att den troligen inte kan slappna av i överlinjen - enligt min åsikt.

På sista bilden får man ju uppfattningen av att den tar under sig med tanke på att den precis kliver fram med h. bak och dessutom är lite ställd. Jag har svårt att avgöra såna saker genom stillbilder men jag upplever även på sista bilden att hästen inte är avslappnad i överlinjen.

Är ingen expert. Utgår endast från min spontana känsla.

Underhals

Tycker den ser antingen tung ut i Handen (lite spänd?) eller så går den bakom hand för den inte orkar bära upp sig.

Sen tycker jag de ser ut som sadeln ligger på manken på de två första bilderna...

MEN nu är inte jag nått proffs ;)

Är nog mer ryttaren som är hård i handen, än hästen.

Håller med om allt ni har skrivit även om jag tycker att ni utrycker er lite väl milt, det är inte min häst utan min kompis och det är även hon som rider.

På de två första ridbilderna är den framtung, bakom lod, bakbenen kommer en vecka senare - men så tycker jag mig också se ett pessoabett. :grin:

På den sista bilden ser det bättre ut, men man blir säkert lite lurad av manen och att den är mitt i ett steg med bakbenet på väg in under sig, dessutom ställd.

Muskelmässigt så är den svag i sin överlinje, inget konstigt med tanke på arbetsformen.

Utan att använda för starka ord så ser ponnyn verkligen hemsk ut på de översta bilderna, helst omusklad, glanslös päls och ordentlig underhals. Skulle inte gissat att det är samma ponny på de undre bilderna faktiskt. Har tyvärr sett lite för mycket av det översta fenomenet på nära håll de senaste åren... Sedan är det alltid jättetråkigt när folk (och då även barn och tonåringar) använder pessoabett utan att veta något om effekten (om det nu är ett sådant bett på bilderna, ser inte till 100%). Ser i alla fall inte ut som en glad, nöjd och välmående ponny på de översta bilderna.

Vilka av bilderna är "före" och "efter"...?

Jag tycker de två sista bilderna ser mycket bättre ut än de första, helt allmänt. Vill inte gå in på detaljer då jag inte har tillräckligt mycket kunskap om det. Men den ser helt klart bättre ut på de sista.

Håller helt med dig!

Tyvärr så är dom understa bilderna före och dom översta efter, och denna förändring har skett på några månader.

ser inte så trevligt ut :(
sadeln ligger helt åt skogen, dåligt musklad överlinje o mkt underhals. Väldigt ihopdragen.

Är nog mer ryttaren som är hård i handen, än hästen.
Håller med om allt ni har skrivit även om jag tycker att ni utrycker er lite väl milt, det är inte min häst utan min kompis och det är även hon som rider.

Varför hänger du ut din kompis här? :confused:

Vad menar du med lite väl milt? Måste man uttrycka sig med tråkig attityd och "omilt" bara för att hästen är felriden?

Visst det är alltid tråkigt när folk rider sönder sina hästar och rider dom fel och uppenbarligen inte ger tillräckligt med mat för jag tycker den ser lite väl tunn ut men endå.

Man kan endå uttrycka sig på ett bra sätt om felen.

Vad menar du med lite väl milt? Måste man uttrycka sig med tråkig attityd och "omilt" bara för att hästen är felriden?

Visst det är alltid tråkigt när folk rider sönder sina hästar och rider dom fel och uppenbarligen inte ger tillräckligt med mat för jag tycker den ser lite väl tunn ut men endå.

Man kan endå uttrycka sig på ett bra sätt om felen.

nej menade inte så utan mer, folk var väldigt försiktiga i sin kritik (dom första som skrev iaf) brukar ju inte vara så här på buke. De andra som kommenterade senare var mer direkta i sin kritik, om du förstår hur jag menar. För det är ju inte så att kan kanske möjligtvis kan hända att han går lite bakom lod och är lite omusklad och har lite, bara lite underhals det var mer så jag menade, för annans brukar ju folk här på buke bara vräka ur sig en massa hemskheter hit och dit (är iaf min erfarenhet)

Okej, då talar jag klartext: Det ser för jävligt ut på de första bilderna. Riktigt illa.

Hade det varit jag som sålt ponnyn till henne så hade jag gråtit över hur den ser ut nu.

Senast ändrad:

Okej, då talar jag klartext: Det ser för jävligt ut på de första bilderna. Riktigt illa.

Hade det varit jag som sålt ponnyn till henne så hade jag gråtit över hur den ser ut nu.

Tro mig, det gör hon! Både hon och jag har försökt leda in henne på rätt spår men inget har funkat, så tog jag upp detta med henne och då sa hon bara att jag var helt knäpp och att hennes häst var VÄLDIGT välmusklad, så då bad jag henne om jag kunde få bevisa svart på vitt att hon behöver ta sig en rejäl funderare.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 201
Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men...
2
Svar
26
· Visningar
1 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka