Ordentligt musklad häst?

Sv: Ordentligt musklad häst?

Tror inte de hjälper hur många som än säger att den är omusklad, dom ser det dom ser helt enkelt. Det bästa är väl att jämföra bilder på hur hästen såg ut och hur den ser ut nu. Bilder är ju bästa sättet att se förändringar på och vill man då inte se så hjälper nog inte mycket.

Sen tycker inte jag bara det är musklerna utan hullet är minst lika illa, vad äter hästen?

Tror inte de hjälper hur många som än säger att den är omusklad, dom ser det dom ser helt enkelt. Det bästa är väl att jämföra bilder på hur hästen såg ut och hur den ser ut nu. Bilder är ju bästa sättet att se förändringar på och vill man då inte se så hjälper nog inte mycket.

Sen tycker inte jag bara det är musklerna utan hullet är minst lika illa, vad äter hästen?

Har visat henne bilderna, hon säger bara att den var fet innan och nu ser den ut som en slimmad hopp-ponny...:grin:

Han får 2,5 kg hö morgon och kväll, en halv krafft skopa kross, och en halv krafft skopa havre (om han inte känns för pigg) och sex nävar lucern pellets, detta också 2 ggr per dag.

Nu är jag absolut ingen expert eller så, men jag kan ju hävda mej lite om vad jag ser iallafall.
Hästen ser ganska "felriden" ut. Den ser bland annat ut att ha underhals. På de två första ridbilderna ser den vääldigt ihopdragen ut och spänd, den är även bakom lod. Den rids dessutom på pessoabett (om jag inte ser helt fel), så det är kanske inte så konstigt :crazy:

Hästen får alltså endast 5 kg hö och dessutom endast delat på två givor? :crazy:

Hästen får alltså endast 5 kg hö och dessutom endast delat på två givor? :crazy:

Ja tyvärr, fast när jag är i stallet brukar jag smyga till han några små knippen hö då och då men det är ju inte ofta

Tycker det är taskigt att hänga ut din kompis så här. Efter det skulle iaf inte jag vilja vara kompis med dig. Om du nu ens är hennes kompis eftersom du pratar skit bakom ryggen om henne för en stor del av hela "hästsverige" :confused:

Varför inte försöka peppa henne istället?! Ge lite inspiration och tips, istället för att bedömma alla hennes brister! Ingen blir proffs från början, och jag är säker på att din kompis vill rida sin häst på ett bra sätt, men du och hon har olika syner på vad som är bra och sunt. Och inte blir hon väl mer positiv till din syn efter att du hela tiden försöker bevisa att det är hon som gör fel, då reagerar hon nog bara likadant och försöker motbevisa dig att du har fel.

Ha kul med hästarna istället! Kanske rid lite i halsring/grimma (jättekul och bra träning på samma gång för uppmärksamhet, balans och känslighet för hjälperna). Bygg upp en knepig hinderbana med låga hinder och hoppa. Rid ut på långtur i skogen. Träna dressyr tillsammans. Gör lite övningar från marken, osv. Det finns hur många saker som helst att hitta på med hästen, och som jag ser det tror jag att varken din kompis, hennes häst eller du har särskilt roligt tillsammans.
Mår man bra på insidan och har roligt, kommer det att resultera i en glad och välmående häst (med lite god mat, utevistelse, hagkompisar och varierad träning såklart).

Har visat henne bilderna, hon säger bara att den var fet innan och nu ser den ut som en slimmad hopp-ponny...:grin:

Han får 2,5 kg hö morgon och kväll, en halv krafft skopa kross, och en halv krafft skopa havre (om han inte känns för pigg) och sex nävar lucern pellets, detta också 2 ggr per dag.

Det låter väldigt lite för en ponny som rids regelbundet varje dag. Men istället för att smyga åt ponnyn hö, varför inte prata med henne om det och berätta att hästar i vilt tillstånd äter större delen av dygnet. Hästars magar och tarmar är gjorda för att ta hand om mat hela tiden, men inte i så stora mängder åt gången. Dessutom kommer träningen att gå bättre om hästen är mätt och glad innan :laugh:
Och vad jag kan se är inga av de stora "hoppstjärnornas" hästar smala på något sätt. Dock verkar det vara lite av ett mode bland många hoppmänniskor, att ge lite grovfoder och mer kraftfoder av många olika sorter. Uppmuntra henne till att testa, och så kan kanske du testa några av hennes sätt att hantera hästen. Man kan lära sig mycket på så sätt, genom att ta lärdom av andra och plocka ut det bästa! :)

Tycker det är taskigt att hänga ut din kompis så här. Efter det skulle iaf inte jag vilja vara kompis med dig. Om du nu ens är hennes kompis eftersom du pratar skit bakom ryggen om henne för en stor del av hela "hästsverige" :confused:

Varför inte försöka peppa henne istället?! Ge lite inspiration och tips, istället för att bedömma alla hennes brister! Ingen blir proffs från början, och jag är säker på att din kompis vill rida sin häst på ett bra sätt, men du och hon har olika syner på vad som är bra och sunt. Och inte blir hon väl mer positiv till din syn efter att du hela tiden försöker bevisa att det är hon som gör fel, då reagerar hon nog bara likadant och försöker motbevisa dig att du har fel.

Ha kul med hästarna istället! Kanske rid lite i halsring/grimma (jättekul och bra träning på samma gång för uppmärksamhet, balans och känslighet för hjälperna). Bygg upp en knepig hinderbana med låga hinder och hoppa. Rid ut på långtur i skogen. Träna dressyr tillsammans. Gör lite övningar från marken, osv. Det finns hur många saker som helst att hitta på med hästen, och som jag ser det tror jag att varken din kompis, hennes häst eller du har särskilt roligt tillsammans.
Mår man bra på insidan och har roligt, kommer det att resultera i en glad och välmående häst (med lite god mat, utevistelse, hagkompisar och varierad träning såklart).

Hon kan själv läsa hela tråden, hur skulle jag annars kunna visa henne vad ni har skrivit?

Om du läste mina andra inlägg så har jag försökt med den snälla metoden och försökt leda henne in på rätt spår som att ge henne lektioner, frågat om vi ska rida ut en sväng, klättra med hästarna, rida till stranden och bada m.m. Men tyvärr är hon helt inne på att han bara ska hoppas och ridas på banan, hon skulle aldrig få för sig att tex löslongera eller något i den stilen. Så nu fick jag nog för jag är gråtfärdig varje gång jag ser denna hästen han har helt tappat livsgnistan och endå så är han så snäll att han ställer upp och hoppar 3 dagar i veckan, det svider i mitt hjärta jag älskar ju också denna hästen.

Rider själv aldrig min häst med bett använder bara sidepull om jag ska rida ute vid vägar som en säkerhets åtgärd, sen tycker jag inte alla ska tycka som mig men, jag har provat att gå den snälla vägen utan resultat.

Det låter väldigt lite för en ponny som rids regelbundet varje dag. Men istället för att smyga åt ponnyn hö, varför inte prata med henne om det och berätta att hästar i vilt tillstånd äter större delen av dygnet. Hästars magar och tarmar är gjorda för att ta hand om mat hela tiden, men inte i så stora mängder åt gången. Dessutom kommer träningen att gå bättre om hästen är mätt och glad innan :laugh:
Och vad jag kan se är inga av de stora "hoppstjärnornas" hästar smala på något sätt. Dock verkar det vara lite av ett mode bland många hoppmänniskor, att ge lite grovfoder och mer kraftfoder av många olika sorter. Uppmuntra henne till att testa, och så kan kanske du testa några av hennes sätt att hantera hästen. Man kan lära sig mycket på så sätt, genom att ta lärdom av andra och plocka ut det bästa! :)

Ja det är lite mat men att det bara är uppdelat på två är för att stallet hon står i har det så, så alla hästarna i det stallet får mat 2 ggr/dag. Jag har pratat med henne snällt om det och bla visat böcker om fodring och berättat hur intressant jag tycker det är att läsa om sånt (för det tycker jag) men det gick inte så bra.

Nej, dom mest kända hästarna är ju ibland ganska grova, och rejält välmusklade :love:

Det är ju inget fel på hur hon är mot sin häst hon är ju verkligen jätte gullig och mycket kel och så.

Va tråkigt i så fall :(
Vet inte vad för tips jag skulle kunna ge dig mer, men det låter ju inte som att hon och allra minst hästen har roligt tillsammans. Kanske denna filmsnutt kan ge henne lite inspiration och en tankeställare, speciellt de han säger i slutet av filmen. Hon verkar ju gilla hoppning, men det finns ju många andra vägar att gå för att lyckas än den alla andra går ;):)
http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Va tråkigt i så fall :(
Vet inte vad för tips jag skulle kunna ge dig mer, men det låter ju inte som att hon och allra minst hästen har roligt tillsammans. Kanske denna filmsnutt kan ge henne lite inspiration och en tankeställare, speciellt de han säger i slutet av filmen. Hon verkar ju gilla hoppning, men det finns ju många andra vägar att gå för att lyckas än den alla andra går ;):)
http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Ja, upskattade verkligen dina andra svar riktigt uppriktiga och bra tips:) och har sett mycket bilder på dig och din häst och du är verkligen någon att se upp till:bow:

Hästen har fallit ur och tappat både hull och muskelmassa. Får uppenbarligen på tok för lite mat samt att den tränas rids på ett nedbrytande sätt. Sadeln ligger så illa så om den inte redan är det så är det bara en tidsfråga innan den är halt. Speciellt i kombination med överträning på banan

Även om den här tjejen är nybörjare och okunnig så är det henne skyldighet och ansvar att se till att hästen sköts och utfodras på rätt sätt. Sen ska hon också ta reda på hur hon bäst ska rida/träna för att stärka och utveckla hästen. Om hon inte är myndig så undrar jag var i hela friden hennes föräldrar gör/är.:confused: De har också ett ansvar här!

Hästar är inga gulledjur som man behandla hur som helst utan du är som djurägare skyldig att tillgodose dess behov och vårda den på ett sätt så den mår bra.

Blir lätt illamående när jag ser hur hästen får betala priset pga ovilja att ta till sig kunskap.:mad:
a014.gif

Om man vet det minsta lilla om hästen som biologisk varelse och lite grann om dess fysiologi så inser man direkt att denna ponny utsätts för i princip alla de största felen:

* Dålig utfodring
* Ensidig träning i en usel form
* Illasittande/felaktig utrustning

Ge tjejen ett par böcker och lite empati. Synd på en trevlig ponny, den var fin innan.

Senast ändrad:

Hästen har fallit ur och tappat både hull och muskelmassa. Får uppenbarligen på tok för lite mat samt att den tränas rids på ett nedbrytande sätt. Sadeln ligger så illa så om den inte redan är det så är det bara en tidsfråga innan den är halt. Speciellt i kombination med överträning på banan

Även om den här tjejen är nybörjare och okunnig så är det henne skyldighet och ansvar att se till att hästen sköts och utfodras på rätt sätt. Sen ska hon också ta reda på hur hon bäst ska rida/träna för att stärka och utveckla hästen. Om hon inte är myndig så undrar jag var i hela friden hennes föräldrar gör/är.:confused: De har också ett ansvar här!

Hästar är inga gulledjur som man behandla hur som helst utan du är som djurägare skyldig att tillgodose dess behov och vårda den på ett sätt så den mår bra.

Blir lätt illamående när jag ser hur hästen får betala priset pga ovilja att ta till sig kunskap.:mad:
a014.gif

Den har varit halt och svullen på tre ben nu ett längre tag, hade otroligt många problem i munnen när den var hos tandläkaren, har även problem med höften. Finns det ingenstans man kan anmäla detta till? För jag klarar inte att se hästen i ett sånt här skick mer, jag mår så himla dåligt över att jag inte kan inverka på något sätt alls.

Om hästen är halt och svullen i tre ben är hon skyldig att ta ut veterinär eller ännu hellre ta den till klinik.

Du får som djurägare inte utsätta ditt djur för onödigt lidande.

Kan sluta med att hon plus ansvariga föräldrar gör sig skyldiga till djurplågeri. Lika med straffbart.

Om hästen är halt och svullen i tre ben är hon skyldig att ta ut veterinär eller ännu hellre ta den till klinik.

Du får som djurägare inte utsätta ditt djur för onödigt lidande.

Kan sluta med att hon plus ansvariga föräldrar gör sig skyldiga till djurplågeri. Lika med straffbart.

Det kommer och går och det är inte 100% synligt syns bara ibland när hon rider och det är inget hon märker:mad: blir helt galen, sen har han sen ca 10 månader tillbaka varit svullen under framknäna presic där man spänner senskydden (känns aningen svampaktigt under skinnet där är även lite avnött päls, är inte hela vägen runt bara en ca 5 cm på höjden avlång "bula" eller hur man ska säga), hon säger att det bara är skav:grin:... Någon som vet vad det kan vara?

har ägaren läst tråden? Hoppas att hon har känslor nog för sin häst (som oxå har känslor) att hon faktiskt tar sitt ansvar av det ni alla har påpekat. *Hur kan du??*

Utvecklingen har verkligen gått åt fel håll om de två första bilderna är "efter"...
Ingen överlinje, underhals som redan konstaterat.
Tipsa din kompis:
-mer grovfoder med högvärdigt proteininnehåll (5 kg är för lite. Pälsen är glanslös, hästen är allmänt omusklad mm)
-rid ut och klättra ut i skogen
-mjukna i handen och släpp fram hästen så att den rids bakifrån fram mot ett mjukt stöd i handen -på alla vis undvika spänningar i hästen (som underhalsen är ett tecken)(första ridbilden är hemsk och hästen ser otillfreds och spänd ut)
-ta hjälp av tränare för att få hästen att jobba med rätt muskler och komma till arbete, överlinje tar lång tid att bygga upp

men har hon läst tråden? har hon inget att säga till sitt försvar? hon borde ju åtminstone reagera när hon läser de här sista inläggen om djurplågeri osv.. :crazy: om hon inte lyssnar på dej, prata med föräldrarna då? eller dina föräldrar kanske kan prata med hennes föräldrar? har hon någon tränare? isf, prata med den och be honom/henne prata med tjejen?

Hon har läst tråden hon tycker bara att det är överdrivet det som har sagts, och att det är så att hennes häst är "svårmusklad". Ska prata med hennes föräldrar.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 201
Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men...
2
Svar
26
· Visningar
1 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka