Ord/kommandon/ljud, vilka använder ni till vardags?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag funderade idag när jag och hunden var ute i skogen och gick. Alla de där orden man använder, som man kanske aldrig tränat in som kommando men som ändå hunden vet vad det betyder, och vissa av dem har man förstås tränat in. Orden som man använder mest sådär till vardags. Och som kanske inte kräver samma typ av lydnad som det man säger på en lydnadsplan (typ kom istället för hit osv)

Vet ni vad för ord jag menar? Vilka såna använder ni, och vad betyder de?
Jag använder följande (och säkert massor av andra)
Hundens namn - Uppmärksamheten hitåt tack, jag pratar med dig
Stopp - Stanna där du är, jag kommer eller ger mer instruktioner
Kom - Kom till mig
Häråt - Gå åt samma håll som mig är du snäll
"Pussljud" - Gå långsammare/vänta in mig
Vänta - Var stilla där du är
Fårjagse - Håll dig stilla, jag har sett en fästing/sticka/larv/skräp/annat på dig och jag vill ta bort det
Hörrudu - Sluta gärna med det där du gör
"Pruttljud - "Busa igång-ljud"

Sv: Ord/kommandon/ljud, vilka använder ni till vardags?

Häråt - kom närmare mig
Sidan - gå vid sidan utan att nosa, dock mer slappt än fotposition
Busunge - brukar sägas innan vi börjar leka
Promenad - bägge hundarna har utan träning lärt sig att promenad betyder just att det är dags för promenad (det är så pass att de uppfattar ordet även om vi inte pratar med just dem)
Ööjjj - sluta upp med det där

Oj...

För Stojas del:
Stoja- be om uppmärksamhet
Kom- Kom helt fram
Vänta- Stå kvar där/låt mig komma ikapp/gå inte vidare (jag tycker dock det är helt ok om hon kommer närmre)
Vissling- Kom närmre
Gå här- Vid sidan, gärna med ögonkontakt men inte med samma krav som tävlingslydnadens fot
Varsågod
Gå ner- Från soffan tex
Upp- På sten etc
Lägg dig/gå och lägg dig
Stanna- Tex sitt stanna kvar
Tack- Loss
Nej

Sigges:
Sigge- Uppmärksamhet alt kom närmre
Vissling- Kom närmre
Kom
Stanna
Sidan Som Stojas gå här
Ner
Nej
Loss
Varsågod

Sigg och ligg har jag samma kommandon för i vardag och lydnad (eller ja, Stoja har flera olika liggkommandon i tävlingslydnaden).

Har säkert glömt massor också. Sigge kan fånigt många kommandon.

Det mest originella är väl att om jag knäpper två ggr med fingrarna så betyder det sitt, och knäpper jag en gång och viftar med handen så betyder det ligg. Praktiskt om man pratar i mobil och behöver pausa hunden ;).

Mina verkar faktiskt hänga med på det mesta jag säger eller tecknar om jag riktar det till dem, så länge det inte är totalt abstrakt;) De kan namn på massor av olika företeelser, föremål, platser, arbetsuppgifter och övningar. De är kanonduktiga på att förklara för mig vad de vill också, med ögonkast, vissa nyckelrörelser som betyder olika saker och vanligt basic kroppsspråk. (Frodo har ett kommando på mig för att bli upplyft i knät, vänd på rygg och lagd med huvudet mot mitt bröst och kliad på magen - snacka om bra beteendekedja!). Överlag så pratar jag väldigt mycket direkt till mina hundar, och ser till att de förstår att det inte handlar om nonsensljud, utan är informationsbärande.

Men så har jag världens mest signalkänsliga och kommunikativa ras, och vi lever ihop 24/7...

Senast ändrad:

Jag pekar på golvet för sitt, och visar handflatan ner för ligg :D

kl
Annars är de flesta kommandon på finska, men hastigt översatt ungefär såhär:

Sidan (Sivulle): hunden ska förflytta sig mer åt vänster, mot vägkanten för att ge plats åt andra människor

Hit (Tänne): ska söka kontakt, komma närmare

Det räcker (Riittää): hon ska sluta med vad hon än pysslar med. Funkar med allt

Egen plats (Oma): hunden ska till nån av sina bäddar/stolar/buren

Vänta: sakta ner lite, ta ögonkontakt

Stå (Seiso): stanna och stå still

Till sidan (sivu): runda mig och ställa sig på min vänstra sida

Hej (med irriterat tonläge): stopp och belägg!

Bort (Pois): då hon är på fel ställe, ivägen.

Sen brukar jag fråga ifall hon vill äta, gå ut eller åka bil. Hon är väldigt tydlig med sina svar:D

Min brukar också berätta vad hon vill med tydligt kroppsspråk. Det mest tydliga är då hon kommer och buffar en på armen så att armen åker ner över hennes rygg. KELA MED MIG!:p

Är hon hungrig kommer hon och tar ögonkontakt, och genast hon fått kontakt, drar hon iväg mot köket, men stannar och ser ifall man fattat vinken.

Oj... Säkert MYCKET mer än vad jag kan komma på själv.. men det jag tänkt på att de kan är:

"byt sida", praktiskt när de försöker byta sida bakom mig under koppelpromenader. Jag gillar inte att bli intrasslad.

"Kom mina små" sägs tex när vi går rakt fram och ska vika av åt höger/vänster i en korsning och jag vill ha med dem åt mitt håll.

Knäpper jag med fingrarna och pekar åt något håll så betyder det att de ska åt det hållet, tex om jag hemma knäpper med fingrarna och pekar mot soffan så betyder det att de ska gå och lägga sig där.

De kan också sina namn, "vänta" (vilket inte betyder något mer avancerat än att de ska vänta in mig så att jag hinner ikapp eller stanna vid övergångsställen).

KL

Har några fler med lagotton än med labradoren. Vi har liksom vuxit ihop under åren. Förutom de som labben har så även:

Höger - gå på höger sida av mig/vägen
Vänster - gå på vänster sida av mig/vägen
Bakom - gå bakom mig (alla dessa första har varit väldigt praktiska när hon varit med vid ridning)
Sväng - när jag cyklar, det betyder att vi ska svänga åt nåt håll så hon måste ha koll för att jag inte ska cykla på henne

Med henne kan jag dessutom köra ett i stort sätt helt freestyleprogram utan annat än handsignaler.

Sen har hon fått lära sig en massa andra kommandon i träning också, men det var ju ord som inte tränats in som efterfrågades.

Jag har aldrig tränat vardagslydnadsord med min hund. Han verkar förstå det mesta jag säger och har lärt sig själv hur jag vill att han ska bete sig. Han kan många ord/kommandon utan att jag har nött något. Han är väldigt lyhörd för tonlägen och för rösten i allmämhet och har en naturlig vilja att vara till lags. Exempel är stanna-, vänta-, sakta-, öka farten-, kom hit-, nej-, fel håll-kommandon. (Lite roligt är att min förra hund lärde sig exakt sammankommandon.)

Det finns ju så mycket som är roligare att träna än vardagsord och vardagslydnad, och jag är lite lat så jag är glad att jag sluppit ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 043
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 416
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 914
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar