Orättvist eller vem är det synd om

För OM det skulle gå igenom så gäller det att mjölka ur sitt ISK hela tiden så att man ligger under 300 000Kr så man får sin skattesänkning och inte går på en mina. Lite mer jobb alltså att hålla koll
För de allra flesta är det väldigt lätt att ligga under 300.000 kr på sitt ISK. Jag är väldigt skicklig på det, har inte varit i närheten av att misslyckas på den punkten. Jag gissar att jag delar min skicklighet med ~70% av det svenska folket.

Korrigerar : inte 70% utan 91%!
 
För de allra flesta är det väldigt lätt att ligga under 300.000 kr på sitt ISK. Jag är väldigt skicklig på det, har inte varit i närheten av att misslyckas på den punkten. Jag gissar att jag delar min skicklighet med ~70% av det svenska folket.

Korrigerar : inte 70% utan 91%!
Man vill ju isf ligga så nära som möjligt dessa 300k för att få ut så mycket som möjligt.

Under sista månaden här fick vi ju en liten uppgång så helt plötsligt rusar det ju iväg på några dagar
 
Ta bort inkomstskatten för de med lägst inkomst istället, det är det mest rättvisa.
Det tycker inte jag, för då kommer många tycka att de har mindre rätt till samhällets service för att de ”slipper” skatt.

Hör själv till de med lägst inkomst jag vill kunna säga att jag också betalar skatt om nån tycker att jag har för mycket förmåner (högkostnadsskydd på läkemedel och vård etc).
 
Man vill ju ha ett enkelt system och då är en schablon att föredra istället för att hålla reda på massa olika fonder o aktier. Men jag håller med om att vinst ska beskattas och inte som nu att ISK ska beskattas oavsett om det ökar eller minskar. Sen är det ju avgifter på nästan alla fonder så helt kommer man ju inte undan

För OM det skulle gå igenom så gäller det att mjölka ur sitt ISK hela tiden så att man ligger under 300 000Kr så man får sin skattesänkning och inte går på en mina. Lite mer jobb alltså att hålla koll
Aha, så att det skulle vara enkelt var egentligen inte viktigt? Och inte heller att få folk att spara mer?
 
För OM det skulle gå igenom så gäller det att mjölka ur sitt ISK hela tiden så att man ligger under 300 000Kr så man får sin skattesänkning och inte går på en mina. Lite mer jobb alltså att hålla koll
Det beror väl mest på hur detbär konstruerat. Att bara ge rabbat för de som har max 300000 låter ganska orättvist. Det är bättre om rabatten gäller upp till 300000. Det vore tråkigt om någon som har en 10:a för mycket vid ett tillfälle inte får rabatt.
 
Varför känns det så fel att betala skatt? Är du inte med och tar del av resultatet menar du? Tänker på vård, bilvägar osv?
Säg det till folk som gör ränteavdrag tex. Varför ska staten till viss del betala deras ränteutgifter. Var och en kan väl betala fullt ut 🤷‍♀️
 
Jag tror det är något historiskt, och sen är det ingen politiker som vågar röra avdraget.
Skulle också gissa på något sådant. Sedan skulle väl ingen våga röra det då huspriserna är så uppskruvade så behövs ett stort fall på huspriserna framförallt.
Hela vårt samhälle går ju ut på att låna mer eller mindre.
 
Alltså, ISK är ju billigt som det är. De som har råd att spara såna summor har också råd att betala den blygsamma skatt som behöver betalas för det.
Det är ju liksom inte ett sparande som beskattas, det är en form av inkomst. Vill man inte betala skatten går det ju utmärkt att istället spara på vanligt sparkonto.

Även avkastningen på ett sparkonto beskattas (det är skatt på räntan).
 
Skulle också gissa på något sådant. Sedan skulle väl ingen våga röra det då huspriserna är så uppskruvade så behövs ett stort fall på huspriserna framförallt.
Hela vårt samhälle går ju ut på att låna mer eller mindre.
Det är ju också problematiskt att ta bort avdraget, i vart fall på en gång. Har man många miljoner i lån så är det en ordentlig summa och det kommer också att påverka bostadspriserna skulle jag tro. Det skulle gå att fasa ut det genom en långsam sänkning. Det är lite provokativt då det är de med god inkomst får mest nytta av det. Och de med hyresrätt inte alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp