• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SofiaL
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 802
S

SofiaL

Jag har letat efter hingstar till mitt sto. Nu tror jag i alla fall att jag har hittat rätt. Men så blir man ju osäker när man ser vad alla skrivit om optic VT. Det jag undrar är hur han är i temperament och personlighet, det är det enda jag inte hittat något om. Eftersom mitt sto är från holland, med okänd härstamning så vet jag ingenting om henne. Bara att hon förmodligen blivit väldigt illa behandlad, men sitt kluvna öra. Först efter att jag haft henne ett år fick jag på henne tränset ordenligt. Hon har varit allmänt hysterisk fram till för ett halvår sen. Nu har jag äntligen, efter massa massa jobb, en underbar liten häst (157 cm) som fungerar utmärkt!
Hon passar bra till allt, med sitt steg och snabbhet. Hon vänder på en femöring och har bra teknik. Men jag vill ha en positiv, glad och lätt avkomma. Är han rätt verkligen?:crazy:

Sv: Optic VT

jag tyckte att han agerade lite hingstigt på bruksprovet, iaf när man hade alla andra hingstar där som jämförelse. Du kanske också skulle kolla på en hingst av en annan härkomst än tysk/holländsk just för att du inte vet stammen på din?

En hingst jag verkligen gillar är Jaguar mail, han verkar ha allt! kanske lite stor om du vill ha en liten avkomma med?

Balougraph verkar fin med, men pilot som morfar, även den tysk/holländsk..

Alligator Fointaine är också en väldigt fin hingst tycker jag, hans avkommor som går i världskuppen ser inte så stora ut tycker jag, lätta å gracila med :)

Till ett sto med såpass okänd bakgrund skulle jag välja en hingst som redan har visat vad han nedärver, för bästa chans till en lyckad avkomma.
Jag skulle inte rekommendera en nygodkänd treåring till ditt sto, eftersom man vet alldeles för lite om både vad han kommer lämna och vad det blir av honom själv i framtiden.
Den hingsten (och andra nygodkända unga hingstar) bör - enligt mig - användas endast till ston som redan visat resultat i avelsboxen.

Jag håller med Ameo om att en beprövad hingst utan tvekan skulle vara det klokaste valet, och gärna en hingst som visat att de nedärver det du önskar.
Vill du ha en positiv, lätt och glad avkomma? Vad mer? Bild på stoet? Du har provat att få fram stam på henne?
U

Jo, det är nog sant. Har svårt att hitta någon stam på henne, men i hennes pass har jag adressen till en hästhandlare från holland. Hon har kommit till Sverige via danmark. Jag vill ha ett föl i lagom storlek, 160-165 cm ungefär. Hon är ganska kort i kroppen, Birgit. En kubik. Ja, jag vt inte Förslag? Ska försöka få in en bild på henne men nu krånglar datorn.

/Sofia

Fundera på Balougraph om du vill ha en ung hingst. Han är lite längre i ryggen. På pappret är han tuffi tempramentet, men enligt de som jag talat med som hanterat honom har han MYCKET trevligt temprament! Om inte jag själv hade ett långlinjerat sto så skulle jag valt honom....

Tycker du att en nygodkänd fyraåring är ett säkrare kort än en nygodkänd treåring, vad gäller nedärvning?

Beprövad hingst till oprövade ston
Oprövad hingst till beprövade ston
brukar vara en generellt bra tumregel att följa.
Den blir ännu mer aktuell när man inte ens vet vad det är för stam i stoet, så att man inte kan få någon som helst vägledning därifrån heller vad man ska vänta sig av en framtida avkomma.

Jo, det är nog sant. Har svårt att hitta någon stam på henne, men i hennes pass har jag adressen till en hästhandlare från holland. Hon har kommit till Sverige via danmark. Jag vill ha ett föl i lagom storlek, 160-165 cm ungefär. Hon är ganska kort i kroppen, Birgit. En kubik. Ja, jag vt inte Förslag? Ska försöka få in en bild på henne men nu krånglar datorn.

/Sofia

Birgit? Heter hon Birgit? Ovanligt namn på häst och vanligt på mammor? ;)Jag vet inte hur man gör för att hitta stammar i Holland men kanske det går att skriva efterlysning på något forum eller hästsida? kan ju vara värt det om du ska fortsätta avla.
Jag personligen hade inte valt hollänska linjer i hingsten, möjligen Marco Polo eller någon annan som man vet att man kan linjeavla på utan att det blir tråkiga följder. Nu kan ju stoet ursprungligen komma från något annat land, men jag hade nog fegat på hollänsk blod eftersom hon faktiskt redan kan vara starkt linjeavlad på någon linje. Du har inte funderat på Alligator Fontaine? Han har visat att han kan leverera dugliga avkommor, rekomenderas till heta ston, han har storlek, och en dokumenterad stam, linjerna finns inte så mycket i Sverige sedan tidigare jag vet inte med Holland? Jaguar Mail gillar jag också skarpt men han är ju yngre men har visat att han duger som sporthäst och stammen är ju fantastisk.
Cagancho är en annan hingst jag tror på till kortare ston och även Alcatraz, det finns fler att välja mellan.. Samtlliga hingstar jag nämnt är hingstar som jag tror är starka nog att förbättra ett svagare sto ordentligt, vilket kan vara bra om man nu inte vet vilka linje som gömmer sig i stoet sedan tidigare. Givetvis finns det fler kandidater. Bild på stoet?
U

Jag personligen hade inte valt hollänska linjer i hingsten, möjligen Marco Polo eller någon annan som man vet att man kan linjeavla på utan att det blir tråkiga följder. Nu kan ju stoet ursprungligen komma från något annat land, men jag hade nog fegat på hollänsk blod eftersom hon faktiskt redan kan vara starkt linjeavlad på någon linje.

Kloka ord:bow:

Du har inte funderat på Alligator Fontaine?
jag är ju ett starkt "fan" av honom. jublade i extas när jag insåg att han skulle stå i Sverige:D. Han har även ett mycket trevligt temperament sägs det ifrån eleverna på flyinge...

Cagancho är en annan hingst jag tror på till kortare ston

De avkommor jag sett efterhonom har varit MKT fina, samt varkat ha en stor intelligens samt varit mkt coola i sitt temperament. Absolut en underskattad hingst anser jag!

=) Jo, hon heter Birgit. Får många reaktioner på det ute på tävlingar, lite skämmigt ibland, men hon är en riktig Birgit.

Vill tacka för alla svar, jag har noll koll när det gäller hingstar, så jag är VÄLDIGT tacksam för alla kloka svar.

Hm, jag ska försöka ta reda på lite mer om den här hästhandlaren i Holland, och se om man kan få veta något om Biggan.
I morgon är det tävling och det är tråkigt att se att Birgit är en utav ungefär 5 bland de 300 startande som saknar stam.

Jag har varit inne på flyinges sida och tittat på Jaguar Mail (han gillar jag skarpt!) och de andra hingstarna. De ser ju väldigt trevliga ut på alla sätt. Så jag ska ta en funderare.
Vi har Quite Easy och Cardento-avkommor i stallet, så det är inte intressant för min del.

Jag ska leta lite fakta om de hingstar pastejja föreslog så återkommer jag!
Tack.

Ingen vidare bild, men hade ingen bättre på hela henne. :crazy:
vimmel_popup.php

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 296
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 797
Senast: athena
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 507
Senast: Och_Aye
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat