Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Men om man håller sig borta från landsbygden med sin fina stadsbil så är det ju ingen fara :D

Tycker personligen att de gammla lagarna har mycket att tillföra fortfarande, vill man ha nått i fred ute på landsbygden så bygger man staket runt - svårare än så är det ju inte.

Det finns ju gott om vilt också, och skoteråkare, och hästfolk... så stängslingen kommer man ju liksom inte undan oavsett. Har jagat bort mopedåkande slynglar från åkern också, då är det lockande att sätta upp taggtråd där :angel:
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Ja så har jag också hört.
Detta gäller även om boskap rymmer men som sambon, som är bonde, säger. Bönderna löser det mellan varandra...

Att bilägaren får "skylla sig själv" kommer från att det lika gärna kunde varit en älg som orsakat skadan. Vi får inte ersättning för om en älg kraschar vår bil om den står parkerad. Likväl gäller med häst.


Agria Incident tar enbart personskada inte skada på egendom. Detta eftersom det ALLTID är bilägarens "fel". Fick min bil söndersparkad på ungefär samma sätt som beskrivet ovan. Fick till svar då jag ringde och kollade upp lagar kring det att hästen i detta fall räknas som ett vilt typ älg. Älgen har ingen ägare så det är bara att betala och se glad ut ....
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Att bilägaren får "skylla sig själv" kommer från att det lika gärna kunde varit en älg som orsakat skadan. Vi får inte ersättning för om en älg kraschar vår bil om den står parkerad. Likväl gäller med häst.
...och den jämförelsen menar jag som sagt haltar rejält. Ingen människa äger ju en kringströvande älg, det ingår på ett rätt grundläggande vis i definitionen av "vilt". Jag kan inte komma på något annat sammanhang där en rid- eller körhäst skulle räknas som vilt. I min värld ansvarar man i normalfallet för det man äger, direkt eller genom försäkringsskydd, klarar man inte av det då ska man inte äga. Varken häst eller något annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

*Knapplån*


Hej!

Hoppas att det är okej att ja slänger in de här lite :)
För ett tag sedan så hände en grej på väg från jobbet;
Körde på grusvägen, ser 2 hästar som går i samma riktning som ja. ja saktar in ordentligt (till ca 30km/h) ser att båda hästarna stannar, saktar ner ytterligare till ca 10-20km/h, stänger av musiken, allt som låter/kan låta, smyger förbi o håller mej nästan i diket. Kollar på vägen i 2sekunder o kollar åter mot hästarna, ser då en hästrumpa o stannar bilen, hör hur de börjar smälla ordentligt.
Ja blir förbannad o rädd iom att hästen va stor nog o flytta bilen en liten bit, sen stänger jag av bilen, går ut o frågar om hästen e skadad (dum man känner sej som bryr sej om andras "saker" fast ingen bryr sej om mina...) hästens ena/flera benskydd va färgade av min bil. Ja säger ngt i stil me okej, men min bil fick skador, väntar ngn sekund, ingen reaktion, säger till dom o rida bort från vägen (finns en "parkering" längre fram) som dom skrittade till. ja kör fortfarande långsamt förbi (ca 20km/h).

Kollar att skadorna går på en del. Försöker få kontakt med personen i fråga, H*n ringer o skäller som en galning, jag försöker va lugn o andas, h*n anklagar mej för o ha kört på h*****s häst :eek::eek::eek:

Vem blir ansvarig?

Hästen i fråga är nervös av sig, marioteten av tiden, speciellt vid bilar. (Mötte detta ekipage efter X antal dagar, körde ner i diket/på åkern, stängde av bilen, andades knappt MEN hästen reagerar fortfarande nästan lika mkt som händelsen innan)
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Det är lite mer komplicerat än så, även om det oftast är korrekt.

Om bilen anses vara i trafik så ersätter trafikförsäkringen både sakskada som drabbar andra och personskada (dvs inte den egna bilen, det ska vagnskadeförsäkringen stå för) om bilföraren anses vållande till skadan. Ofta är begreppet "i trafik" ganska brett, och inbegriper bl.a när bilen är igång. Dock kan sakskada jämkas när den som drabbas av skadan är medvållande, men det gäller endast skadorna på hästen, och inte bilen. Om ryttaren anses ha agerat vårdslöst (vilket inte är helt lätt att påvisa, snarare svårt!) så kan denne bli skadeståndsskyldig för skadorna på bilen, men det är nog inte särskilt lätt i detta fall.

Kort och gott: är ryttaren inte vårdslös, så betraktas det som en olycka, och då står trafikförsäkringen för kostnaderna på hästen/ryttaren, och bilens ägare för sina egna kostnader (beroende på vagnskadeförsäkring).
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Om inte bilägaren har en vagnskada så innebär det att man får hala upp egna pengar och betala skadan med, det tråkiga i kråksången är att det är många hästar som inte borde vara ute bland bilar då det är långt ifrån säkra i trafiken och detta får bilägarna betala för även om de är otroligt försiktiga.:crazy:

Personligen anser jag att lagen borde ses över, då den i dagens samhälle inte längre är applicerbar.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Precis. Har man ingen vagnskada så får bilägaren stå för allt själv.

Vad gäller om lagen skall ses över - både ja och nej. Jag tycker personligen att situationer som i trådstarten är mer orättvisa gentemot bilägaren, än en situation i trafik, men jag tror att det blir svårt att ändra på för att undvika att det blir fel åt andra hållet - tex när hästen skräms av ett blixtnedslag.

Resonemanget att biltrafiken skall stå för sina kostnader, och att bilar skall visa den hänsyn som krävs tycker jag är rätt, annars hade vi nog riskerat mindre hänsyn i trafiken än vad ryttare redan upplever idag. Dock tycker jag att det hade varit önskvärt att sänka ribban för vårdslöshet, dvs att ger man sig ut med en häst som är livsfarlig i trafiken och bilföraren uppför sig korrekt - då ska man stå för det. Men här är nog problemet oftast bevisläget än något annat. Men man ska inte glömma att man som ägare alltid har ett ansvar att försäkra sin egendom om man inte vill betala ur egen ficka när olyckor sker - dvs i de fall ingen annan har varit vårdslös och på så vis orsakat skadan. Själv hade jag inte velat se någon form av strikt ansvar för hästar i likhet med hundar, varken som hästägare eller bilägare, eftersom jag tycker att det skulle vara orimligt. Dessutom, anledningen till varför vi har det här systemet med att trafikförsäkringen får stå för skadorna, är för att skydda den svagare parten. Det känns vare sig trafiksäkert eller samhällsekonomiskt korrekt att undanta hästar från bilförarens strikta ansvar - då lär all form av hänsyn vara som bortblåst samt att en ryttares eventuella skador inte är ersättningsbara.

Kort och gott: jag tycker att man eventuellt ska se över möjligheten vad gäller ansvar för skador när en häst sparkar en stillastående, avstängd bil, men inte vad gäller trafiksituationen så som det ser ut idag. Möjligtvis sänka beviskravet/formulera tydligare kriterier för vårdslöshet.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

*Knapplån*


Hej!

Hoppas att det är okej att ja slänger in de här lite :)
För ett tag sedan så hände en grej på väg från jobbet;
Körde på grusvägen, ser 2 hästar som går i samma riktning som ja. ja saktar in ordentligt (till ca 30km/h) ser att båda hästarna stannar, saktar ner ytterligare till ca 10-20km/h, stänger av musiken, allt som låter/kan låta, smyger förbi o håller mej nästan i diket. Kollar på vägen i 2sekunder o kollar åter mot hästarna, ser då en hästrumpa o stannar bilen, hör hur de börjar smälla ordentligt.
Ja blir förbannad o rädd iom att hästen va stor nog o flytta bilen en liten bit, sen stänger jag av bilen, går ut o frågar om hästen e skadad (dum man känner sej som bryr sej om andras "saker" fast ingen bryr sej om mina...) hästens ena/flera benskydd va färgade av min bil. Ja säger ngt i stil me okej, men min bil fick skador, väntar ngn sekund, ingen reaktion, säger till dom o rida bort från vägen (finns en "parkering" längre fram) som dom skrittade till. ja kör fortfarande långsamt förbi (ca 20km/h).

Kollar att skadorna går på en del. Försöker få kontakt med personen i fråga, H*n ringer o skäller som en galning, jag försöker va lugn o andas, h*n anklagar mej för o ha kört på h*****s häst :eek::eek::eek:

Vem blir ansvarig?

Hästen i fråga är nervös av sig, marioteten av tiden, speciellt vid bilar. (Mötte detta ekipage efter X antal dagar, körde ner i diket/på åkern, stängde av bilen, andades knappt MEN hästen reagerar fortfarande nästan lika mkt som händelsen innan)

Du är ansvarig för dina skador på bilen. Samma gäller som om det skulle rusat upp en älg och skadat den.

Jag har varit med om nåt liknande, ett gäng ungar i skiftande ålder som red på vägen. Vi väntade tills dom kom in på en annan väg där dom vänder upp mot oss så hästarna ska se...vi smyger oss fram men en av hästarna flyger i luften och backar rakt in i vår hästtransport med påföljd att alla hästar far som skottspolar åt alla håll...:crazy:...vi kliver ur och hjälper tösen som ramlat av, hämtar upp en annan tös som fortfarande sitter på sin häst men den hade gjort ett svanhopp över taggtrådsstängsel och hon hittade inte ut från den fållan. Resten kom tillbaka vartefter, deras hästar hade rusat hemåt...Jag lämnade självklart mina uppgifter om det skulle bli nåt av det, till en av tjejernas pappa. Nu blev det inget av det. En av hästarna fick en sårskada men det läkte fint och ingen av tjejerna skadade sig. Min transport skadades inte heller, fick bara ett skoavtryck på skötardörren...
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Hur det ska ses över är nog föremål för diskussion, men helt klart är att det finns många hästar med ryttare som inte borde vara på vägen. En bilägare har inte en chans hur väl de än beter sig, trots att det är helt uppenbart att ekipaget inte borde vara där de var.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp