Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

En sanning med modifikation, jag vet en familj som blev dömda att hägna in sina djur trots att de hävdade sin rätt att släppa dem lösa i skogen med hänvisning till den lagen. Så helt lätt är det inte att släppa sina djur och tro att det ska gå vägen.

Jo men det finns väl speciella lagar som reglerar rätten till skogsbete och de går väl in i ditt exempelfall.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Hästar är i praktiken inte vilt och har inte varit det i Sverige på väldigt läge, de är domesticerade husdjur ägda av människor

Men vad gäller för renar? En ren är ju visserligen inte lika hårt domesticerad som en häst men den är ju ägd av människor.

Kanske renen är en bättre sak att jämföra med än tex en älg?
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Men vad gäller för renar? En ren är ju visserligen inte lika hårt domesticerad som en häst men den är ju ägd av människor.

Kanske renen är en bättre sak att jämföra med än tex en älg?
Det kan du ju ha rätt i, det var en intressant variant. Fast spontant har jag en känsla av att rennäringen är behäftad med rätt gott om undantag, specialregler och dispenser i största allmänhet. :)
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Ägofredslagen kliver in där.

Det är ingen som ska behöva freda sig mot andras djur. Ja, står mer i mitt tidigare inlägg :-)
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Men vad gäller för renar? En ren är ju visserligen inte lika hårt domesticerad som en häst men den är ju ägd av människor.

Kanske renen är en bättre sak att jämföra med än tex en älg?

Även tex kor eller grisar går ju under samma lagstiftning.

/Camilla
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Rent krasst egentligen med dessa lagar. Om det nu ska hända nåt se till att det är en travhäst som förstör annans egendom och att hästen står på en träningslista !!

Saxat från Svensk Travsport:

Hästdrulleförsäkringen gäller dygnet runt inom Norden. Den omfattar skador som orsakats av försäkrad häst utan att någon som tagit befattning med hästen varit vårdslös.
•Skada på egen egendom (dock ej häst): 2 basbelopp.
•Skada på annans egendom (dock ej häst): 3 basbelopp.
•Personskador: 10 000 000 kronor.

Denna försäkring har alla som är aktiva A eller B-tränare inom travet automatiskt via Svensk Travsport. (Ingår i licensavgiften)

Det kanske vore nåt att ta upp i de olika hästföreningar som finns i Sverige. För jag misstänker att man som medlem får betala en del.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Den är ju som sagt väldigt gammal. Vi gick igenom den på några lektioner på gymnasiet.

På den tiden så slängslade man in åkrarna, för att skydda dem mot alla typer av djur. Och korna/hästarna osv fick beta i skogen, som det då inte var något staket kring.

Man hade väl inte så mkt åkermark då, så det var väl lättare att stängsla in den än hela skogen kan jag tänka mig?

Du pratar om byastadgorna som stadgade att det skulle vara "gaplucket" från 1 maj. Och ja man stängde om tomt och åker och så gick djuren - inte endast hästarna - på bete på allmänningar etc. I byordningarna reglerades också vad som hände om någon olovandes tog sig väg över odlad mark etc. Mycket i dessa byordningar återfinns i dag i såväl kommunallag (t ex utbildning, vård och omsorg) som i allemansrätten.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Enligt lagen om ägofred så skall stängsel hållas i skick från 15:e Maj, men det finns också en lydelse om att om man släpper ut djuren före 15/5 så ska man se till att stängslen är i ordning.

"Är hemdjur otamt eller okynnigt, så att det bryter eller flöjer över gill hägnad, skall, ändå att djuret uttsläppes å hägnade ägor, därom tagas sådan vård, att annans mark ej ofredas."

Detta har inte alls med det hela att göra, men den lagen har sånt underbart ålderdomligt språkbruk att jag klipper in ett smakprov :D
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Instämmer men jag tror att lagen om ägofred kom efterbyastadgorna som daterar sig till 1500-1600-tal. Det finns flera bevarade. Sedan vilken dag som man stängde var nog lite olika i landets olika delar.

Precis som du gillar jag hur man formulerat sig varför jag då citerade "gaplucket" som jag tycker är ett helt underbart ord.

Så egentligen svarade jag mest på just den där gamla lagen:)
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Att hästägare håller olycksdrabbade skadeslösa genom att ersätta självrisken är imho det absolut minsta man kan begära, helt oavsett om det är specifikt reglerat i lag eller ej.

Hur ser du på ersättningsfrågan om det gäller en skada för mycket större belopp?
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Rent krasst egentligen med dessa lagar. Om det nu ska hända nåt se till att det är en travhäst som förstör annans egendom och att hästen står på en träningslista !!

Saxat från Svensk Travsport:

Hästdrulleförsäkringen gäller dygnet runt inom Norden. Den omfattar skador som orsakats av försäkrad häst utan att någon som tagit befattning med hästen varit vårdslös.
•Skada på egen egendom (dock ej häst): 2 basbelopp.
•Skada på annans egendom (dock ej häst): 3 basbelopp.
•Personskador: 10 000 000 kronor.

Denna försäkring har alla som är aktiva A eller B-tränare inom travet automatiskt via Svensk Travsport. (Ingår i licensavgiften)

Det kanske vore nåt att ta upp i de olika hästföreningar som finns i Sverige. För jag misstänker att man som medlem får betala en del.



Jag misstänker att denna försäkring endast går in när det är hästen/hästägaren som anses som ansvarig, vilket denne lagligt sett inte är vid flertalet tillbud som involverar bilar som i detta fallet till exempel. Försäkringar brukar inte täcka utbetalningar för att någon anser sig att moraliskt ha orsakat ett tillbud.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Hur ser du på ersättningsfrågan om det gäller en skada för mycket större belopp?
Min grundsyn är att det är upp till den som bedriver en verksamhet, eller som äger ett djur - eller för den delen ansvarar för ett barn eller för anställd personal - som behöver se till att täcka överskådliga risker med ansvarsförsäkring. Likväl som t.ex en hantverkare behöver ha det för att vid eventuella skador dels slippa gå i personlig konkurs, dels se till att en skadedrabbad faktiskt har möjlighet att få ersättning, menar jag att det bör åligga en djurägare (ja, även hästägare) att försäkra sig för skador som djuret kan åstadkomma. I det fall någon annan bidragit till skadans uppkomst, som i exemplen om andra som öppnat eller gjort sönder staket, blir det sekundärt en fråga för försäkringsbolaget att eventuellt kräva ansvar från annan part.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

I det fall någon annan bidragit till skadans uppkomst, som i exemplen om andra som öppnat eller gjort sönder staket, blir det sekundärt en fråga för försäkringsbolaget att eventuellt kräva ansvar från annan part.

Men blir det en sekundär fråga? Hästen smiter och är inte bevakad 24/7/365. Hur ska ägaren kunna bevisa när denne inte säkert vet själv ens? Det kan vara alltifrån att hästen hoppat ut själv, man glömt stänga grinden (och en förbipasserande hjälpt till och stänga), till nedrivet staket av hästen själv eller vilt och illvilliga personer som släpper ut hästarna.

Att hävda att problemet blir sekundärt och försäkringsbolaget (som man kanske inte ens har) ska kräva ansvar är i mina ögon att ducka för frågan. Ska hemdjurägare (lantbruksdjuren inklusive häst) ha fullt ansvar såsom hundägare har så krävs det ständig tillsyn för att det ska fungera, åtminstone i mina ögon. Och hur man ska ha 24/7/365 bevakning på hästar i en stor beteshage på sommaren är för mig obegriplig. Ska vi månde låsa in hästarna såsom vi gör med hundar? Och hur blir det med djurskyddet, vågar man ens släppa ut sin häst/ko i hagen om man vet att man kan åka på miljonskadestånd?
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Och hur blir det med djurskyddet, vågar man ens släppa ut sin häst/ko i hagen om man vet att man kan åka på miljonskadestånd?
Men är det då mera rätt att, utan att behöva ta något ansvar alls själv, applicera den risken på sin omgivning istället, åt "någon annan" att reda upp vid eventuella skadefall? :crazy:
Jag kanske uttrycker mig oklart; ansvarsförsäkringar täcker ju som regel situationer där försäkringstagaren blir dömd att betala skadestånd, med undantag om försäkringstagaren varit uppenbart oaktsam eller vårdslös, eller förfarit brottsligt. Det tycker jag vore den rimliga situationen även ifråga om djurhållning, jag ser egentligen inte vad som skulle tala emot det mer än premiekostnaden för djurägaren/försäkringstagaren.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Fast det där har jag för mig att vi redan diskuterade en gång innan. Nu när jag googlar verkar det som om det är ägofredslagen som det handlar om: https://lagen.nu/1933:269

Egentligen borde väl även TS bekant kunna hänvisa till den lagen? Enligt vad jag kan se är det väl förslag om att den ska försvinna men vad jag kan förstå ännu inte gjort det och jag hoppas INNERLIGT att de lastgamla lagarna du pratar om gör det i samma veva för ingen ska behöva bli utsatt för att det kommer hästar, kor eller vad det nu kan vara och tar sönder saker utan att djurägaren står för kostnaderna. Jag skulle heller inte vara direkt tacksam över att ha stora djurspår i min gräsmatta från grannens boskap för att denne inte kan stängsla in sina djur.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Men är det då mera rätt att, utan att behöva ta något ansvar alls själv, applicera den risken på sin omgivning istället, åt "någon annan" att reda upp vid eventuella skadefall? :crazy:
Jag kanske uttrycker mig oklart; ansvarsförsäkringar täcker ju som regel situationer där försäkringstagaren blir dömd att betala skadestånd, med undantag om försäkringstagaren varit uppenbart oaktsam eller vårdslös, eller förfarit brottsligt. Det tycker jag vore den rimliga situationen även ifråga om djurhållning, jag ser egentligen inte vad som skulle tala emot det mer än premiekostnaden för djurägaren/försäkringstagaren.


Sådana försäkringar täcker väldigt sällan det som andra försäkringar och andra parter är ansvariga för enligt våra lagar. För att få till det som du vill så behövs lagar för hästar (och antagligen andra hemdjur) som gör ägaren strikt ansvarig för vad djuret gör och då indirekt medför det att man ska ha koll på djuret alla dygnets timmar alla dagar. Och det i sin tur gör det svårt att låta djuren leva naturligt, man har inte den uppsikten i större beteshagar, möjligen i en fängelselik rasthage.
 
Senast ändrad:
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

och då indirekt medför det att man ska ha koll på djuret alla dygnets timmar alla dagar.
Nja, det är väl inte säkert att det skulle behövas för att uppfylla normala aktsamhetskrav. Men hur ställer du dig till min motfråga nyss, om det är rimligt att utan att behöva ta något eget ansvar låta grannarna ta hela risken för eventuella skador orsakade av ens husdjur?
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Frågan här är väl om det finns plats för husdjur (hemdjur) i vårt samhälle eller inte, om lagar ska vara anpassade för att skydda djur och djurägare eller bilar och bilägare.

Redan nu så ska du för övrigt uppfylla normala aktsamhetskrav annars är du ansvarig.

Nu är det inte så att grannarna får ta hela risken vid eventuella skador som våra husdjur ställer till, det är mest bilar som är ett undantag och det är väl där det är mest konflikter också. Bilar dyker upp på alla möjliga konstiga platser och parkeras lite varstans och rör sig dessutom flitigt omkring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp