Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Snubbelfot

Trådstartare
En vän till mig fick nyligen sin bil skadad av en av grannens hästar som rymt ur hagen. Bilen stod parkerad på min väns tomt, hästen har gått in på tomten och fram till bilen och orsakat lack- och plåtskador. Hästägaren slår ifrån sig och hävdar hårdnackat att h*n inte har någon ersättningsskyldighet.
I skadeärenden mellan hästar och bilar *i trafik* brukar ju såvitt jag förstått hästägaren sällan bli ersättningsskyldig, men i ett sådant här fall tycker jag det vore helt bisarrt. Någon som har koll på praxis och möjligheter, är det verkligen kört för min vän?
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Jag har inte svar på din fråga, men fiii f-n vilken pissig hästägare som inte står för vad hennes djur har ställt till med. Pinsamt dåligt. Oavsett vad lagen säger, så tycker jag verkligen att man använder sitt sunda förnuft och folkvett och ersätter skadorna som ens häst har orsakat.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Är hästen försäkrad i Agria så är detta väl typiskt sådant som Agria Incident tar. Vet inte hur det ser ut i andra bolag.

För övrigt så är det självklart att hästägaren ska stå för skadorna i någon form. Vem skulle annars stå för skadorna liksom ?
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Jag vet inte i sakfrågan, men.

Det finns en lag som säger att vi inte behöver ha stängsel till våra hästar alls. Utan det är de som inte vill ha djuren på sin mark som får stängsla in sin mark så att hästarna inte kan komma dit.

Denna lag är mkt mkt gammal, ca 1500-tal om jag inte minns fel, men den ska, såvitt jag vet inte vara ändrad.

Kommer tyvärr inte ihåg vad lagen heter.

Men utgår man från den omoderna lagen så har ju hästägaren all rätt, rent lagligt iaf.
Moraliskt är en helt annan fråga.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Det bisarra är att hästägaren får rätt juridiskt, moraliskt så borde denne betala självrisken på försäkringen.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Det finns en lag som säger att vi inte behöver ha stängsel till våra hästar alls. Utan det är de som inte vill ha djuren på sin mark som får stängsla in sin mark så att hästarna inte kan komma dit.

Att det är så i England har jag hört, men hade inte en susning att det fanns liknande i Sverige. Låter faktiskt mysko att det förhåller sig så här.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Jag pratade precis med If i ett annat ärende, så jag passade på att fråga. Det går på bilens försäkring, OM man inte som hästägare har varit vårdslös. Om man anses ha varit vårdslös, så kan man få hjälp av sin "drulle-försäkring" (om man har någon). Så t ex om hästarna har lyckats rymma ur en ordentligt stängslad hage eller om man har tappat sin häst för att den blev skrämd, så räknas man inte som vårdslös och det är bilens försäkring som får ta smällen. Men själv så tycker jag ju att man som hästägare åtminstone ska betala självrisken, om man har sån tur så att bilen har vagnskadeförsäkring, det blir ju en aning värre/dyrare om den bara är trafikförsäkrad.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Den är ju som sagt väldigt gammal. Vi gick igenom den på några lektioner på gymnasiet.

På den tiden så slängslade man in åkrarna, för att skydda dem mot alla typer av djur. Och korna/hästarna osv fick beta i skogen, som det då inte var något staket kring.

Man hade väl inte så mkt åkermark då, så det var väl lättare att stängsla in den än hela skogen kan jag tänka mig?
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Jag pratade precis med If i ett annat ärende, så jag passade på att fråga. Det går på bilens försäkring, OM man inte som hästägare har varit vårdslös. Om man anses ha varit vårdslös, så kan man få hjälp av sin "drulle-försäkring" (om man har någon). Så t ex om hästarna har lyckats rymma ur en ordentligt stängslad hage eller om man har tappat sin häst för att den blev skrämd, så räknas man inte som vårdslös och det är bilens försäkring som får ta smällen. Men själv så tycker jag ju att man som hästägare åtminstone ska betala självrisken, om man har sån tur så att bilen har vagnskadeförsäkring, det blir ju en aning värre/dyrare om den bara är trafikförsäkrad.
Tack för att du frågade!
I det här fallet verkar hästägaren inte vara intresserad av någon dialog öht, så det är ovisst vilket bolag hästen ifråga är försäkrad i - eller ens om den är försäkrad. Bilförsäkringen hanterar ärendet, men självrisken är hög - och min vän har inte sett någon annan utväg än att betala själv. Och har just nu en rätt skeptisk (lindrigt uttryckt) inställning till hästmänniskor. :crazy:
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Agria Incident tar enbart personskada inte skada på egendom. Detta eftersom det ALLTID är bilägarens "fel". Fick min bil söndersparkad på ungefär samma sätt som beskrivet ovan. Fick till svar då jag ringde och kollade upp lagar kring det att hästen i detta fall räknas som ett vilt typ älg. Älgen har ingen ägare så det är bara att betala och se glad ut ....
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Halvt KL
Jag tror historian och tanken bakom.att det är bilägaren.som får ta smällen är att hästen fans först.när bilarna började dyka upp så.var de nya och för hästarna skrämmande. Det är naturligt att den nya"inkräktaren är boven" . Kanske.en aning omodernt.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Jag har varit i samma sits och det gick på min bilförsäkring. Den enda gången det går på hästägaren är "denne varit försumlig" d v s om man har dåliga hagar eller kanske (som en granne här) släpper ut dom helt lösa utan staket.
När en bil blir skadad på det här sättet så jämställs hästen med ett vilt djur som t ex en älg och samma regler gäller.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Jag går uppenbarligen emot alla som svarat här...

Om jag har min häst i hage med ordentligt staket och el på...
Så rymmer hästen av nån anledning och springer in på grannens tomt och repar lacken på en bil... Då tycker alltså alla att jag som hästägare ska stå för det ?

ALDRIG ! JAG har inte släppt ut min häst, JAG vill inte att den ska skada sej lösspringande på bygden... JAG vill ha min häst i min hage som jag lagt ner möda och besvär på...

Så nej ... Jag hade tittat på bilägaren som om den vore dum i huvve om den menat på att jag ska betala en krona till den...

Och lagmässigt så har jag rätt att göra så då rymlingar räknas som "vilt" "typ".

Vad gäller hundar kontra häst så kan man säga att det är i stort sett helt motsatser, där hundägaren alltid åker dit går hästägare alltid fri (i stort sett)
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Och bilägaren har ju inte valt att få in din häst på sin tomt, så när det är ett solklart olycksfall så tycker jag verkligen att man minst ska erbjuda sig att dela på självrisken.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Har tyvärr inget svar på din fråga men jag har en rymmling som rymde senast förra veckan.. Trampade upp på grannens trädgård och i detta blöta så blir det djupa märken på gräsmattan. Jag knackade på och förklarade vad som hänt och att jag var villig att betala ersättning för skadorna min häst orsakat, de skrattade och sa att de skulle titta på det men trodde inte att det skulle vara någon big deal.

Min häst rymde och jag anser att det är mitt ansvar, men det är jag det :)
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Det är juridiskt en väldigt stor skillnad på att få sin bil och sin trädgård skadad. Att man som djurägare kan bli skadeståndsskyldig för trädgården är mer rätt än att bli det för bilen.
Lite av samma problematik är om hästen som skadade bilen också varit ute i en sådd åker och förstört. Bilägaren får stå för skadan på bilen och hästägaren för skadorna på åkern.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Kan tillägga på mitt inlägg att grannen ville inte ha något för skadorna.
Jag tycker dock att det är retlig när det händer mej och mina hästar.. Så jag skulle betala oavsett vad lagar mm säger ;)
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Och JAG har inte valt att få min bil förstörd av DIN häst. Varför skulle du ha mer rätt än jag?
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

JAG har inte släppt ut min häst, JAG vill inte att den ska skada sej lösspringande på bygden... JAG vill ha min häst i min hage som jag lagt ner möda och besvär på...

Så nej ... Jag hade tittat på bilägaren som om den vore dum i huvve om den menat på att jag ska betala en krona till den...

Och lagmässigt så har jag rätt att göra så då rymlingar räknas som "vilt" "typ".
Det var en litet intressant syn på ansvarstagande. Din häst blir helt plötsligt "någon annans" bekymmer om den kliver över stängslet.
Juridiskt oantastligt, men social harakiri imho. Jag tror inte, lyckligtvis, att jag känner någon hästägare som resonerar så.
 
Sv: Oprovocerade hästskador på parkerad bil

Och JAG har inte valt att få min bil förstörd av DIN häst. Varför skulle du ha mer rätt än jag?

Enkelt.
Lagen säger så.
Är du rädd om bilen - lås in den.

Det blir samma rättsläge som om en älg hade hoppat på din bil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp