Öppningsstadiet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fiasnutt
  • Startdatum Startdatum
F

Fiasnutt

Inatt har mitt sto legat ner 30-minutersintervall och krystat. Däremellan har hon varit lugn och sovit eller ätit i ca 45 min. Då hon är beräknad till 1/5 antar jag att det är öppningsstadiet som pågår just nu, men när jag kikar i boken ('Att bli med föl') står det bara att det är olika hur länge ston genokgår den här fasen. Jag funderar på vad som är 'normalt'? Handlar det om timmar, dagar eller kan jag räkna med det här beteendet i flera veckor till? :confused:
Det är första gången hon fölar och hon har inte visat några tecken alls på förestående fölning förrän nu...

Jag har aldrig sett nåt som påminner om det du beskriver - inte med regelrätta krystningar. Dom brukar komma i direkt samband med fölningen, iaf vad jag har sett. Men antar att det är med hästar som med oss - alla är olika.

/Lori

Det är inte så att hon har förverkar då?
Det hade mitt sto sisst... låg ner och "stönade" i omgångar ca 2 nätter innan fölning. När sen fölet var pågång var hon KNÄPPTYST!

Hon gör precis som mitt sto

Hon har gjort så flera nätter i rad, i natt var hon dock lugn. Första gången hon gjorde så tog jag ut vetrinären och hon trodde hon hade kolik.

Re: Hon gör precis som mitt sto

Jag blev också orolig först och trodde det var fölningen som var på G och att hon hade för svaga värkar. Då hon varkn svettades eller tittade sig mot magen eller rullade så uteslöt jag dock kolik..

Kanske att det är ändå är förvärkar? Jag har varit ute och tittat till henne ett par ggr/natt de sista dagarna men hon har alltid varit kolugn och visar inga tecken alls i övrigt. Känns som det är lite tidigt, men vissa ston sätter ju inte mjölk tex förrän det precis är dax...

Kolik

Anledningen till att veterinären trodde på kolik var att det bullrade väldigt i hennes mage och hon var "fisig". Hon fick iaf medicin cronyxin och vetalgin och då blev hon helt bra (medicin som är ok att ge dräktiga ston). Men nu låter jag henne vara hon är ju pigg och glad på dagarna så det kanske är en blandning av lite förvärkar plus att de står still i boxen och då jobbar ju inte tarmarna lika bra och det blir lite gasbildningar. Sedan sa en annan veterinär att förstaföderskor kan vara väldigt dramatiska de vet ju inte vad som pågår och kan reagera väldigt stark på minsta förändring i kroppen.

Det är med hästar som med oss människor. En del har massor av förvärkar och en del inget alls. Med mitt ena sto var det såna rejäla förvärkar att stallägaren ringde hem mig från jobbet i tron att fölungen var på väg (hon har haft stuteri i över 15 år så det var ingen rookie-gissning direkt!). Hon låg ner, svettades och ögonen bara rullade, hon var nog rätt nära panik just då... :crazy:
Men sen dröjde det iaf 6 lååånga vaknätter innan en vacker hingstunge tittade ut.

Mitt andra sto hade inga förvärkar över huvud taget. Så det är som vanligt med fölningar och dräktigheter, det enda man vet är att man ingenting vet förräns EFTERÅT! :smirk:

Vaken halva natten...

Har legat vaken från 2.30 i natt just för att mitt sto hade förverkar. Jag vet att hon brukar ha det, men när de ligger ner och "stönar" så vågar man ju inte direkt chansa på att stänga av monitorn och sova vidare... Hon har gjort likadant med alla fölen (nr 4 nu) men sen gått över minst 10 dagar. Hoppas på en lugnare natt i natt, eller att det verkligen BLIR en fölis så man slipper vaka i "onödan"... :)

Hon beter sig helt normalt och det är inte fråga om timmar.. snarare dagar o/e veckor!

Då fölet vänder sig (olika tidpunkter) och öppningsfasen inleds, så börjar stoet få ont i bäckenet emellanåt.. lägger sig ner och stönar - rullar, står och gnuggar rumpan mot väggen - krubban etc.

Den dag- eller natten hon är helt lugn och ser väldigt lugn och oberörd ut, lägger sig inte ner och sover.. DÅ kan det vara dags!! :)

Jo det stämmer ju...

Har missat en fölning just pga det du beskriver. Hon har stått helt oberörd och ätit så den gången somnade jag om med "gott samvete", när jag vaknade låg då en nyfödd blöt fölis i boxen.

Idag har hon iaf väldigt klibbig mjölk så det kan inte vara SÅ långt kvar...

Ida har under natten lyckats få sår runt vulva öppningen. Misstänker att hon skrubbat baken mot väggen. Tidigare har svansen rykt :cry:. Hon har nu gul mjölk och inatt när vi tittade till henne så stod alla hästarna upp varje gång vi kom dit. Hittade inget tecken på att någon har legat ner. i andra stallet så trynade alla liggandes. kan det vara ett tecken :D Vår valack ska säkert föla i natt tror du inte det :rofl:

Haha.. valacken och de andra märker ju att nåt är på 'G' och vill vakta stallet och Ida mot 'fölnappare' och offrar därför sin sömn.. härliga hästar :D

Minni, ja du ser va.. man tror ju att om stoet står och sover eller lugnt äter hö/halm så kan man själv sova, men ligger hon och stönar så rusar man ut till henne...

...och så missar man fölningen!

Lycka till nu 'Allihop' :banana: :bump: :banana:

har du inget för dig på nätterna så får du gärna vaka åt mig :D.
Måste berätta att jag drömde att ida fått ett brunt hingstföl i natt och att gubben berättade det när han kom hem efter 04 titten, jag var så övertygad att jag sprang ner till datorn kl 06 för att berätta det för alla istället för att åka upp till stallet. maken tog snabbt ur mig den iden. :D Nu får jag istället oroa mig över att jag och maken är på u-ljud på D.S med avstängd mobil :crazy: i eftermiddag och den enda som är hemma är stallägaren som inte kan något om hästar :crazy: jag skulle gärna avstå från u-ljudet om det inte vore för att jag går in i v 19 och hinner inte få en ny u-ljuds tid förrän eft ve 20 :crazy: hoppas att hon fölar tidigast i natt :) Jag blir borta i 3 h, skulle vara typiskt att hon gör det i hagen under tiden.........

Ja, hihi.. man är lite vimsig på nätterna under vakperioderna, men att sätta sig vid datorn kl.06 INNAN man sett *drömfölet*.. då har man nog inte vaknat ännu! :rofl:

Mina nätter nu och fram till slutet av Juni är väldigt dyrbara, jag sover som en stock i 7-8 timmar.. försöker lagra det som jag missar sen med två ston att vaka över!

Synd att jag inte visste tidigare att du skulle iväg till UL, stallägaren hade kunnat få mitt tel.nr och ringa vid behov.. så kunde jag snabbt ta mig ut till ön, snabbare än en vet. ivf!

Nu håller jag tummarna att Ida kniper ihop tills du kommer hem igen, och hoppas allt är bra med din 'mage'!!! :banana: :bump: :banana:

Ahh.. okej :) Inatt var hon jättelugn, men lade sig ner vid halv sex imorse och började krysta igen. Hon låg en timme och när jag kollade vulvan hade den börjat bli slapp och röd... vi får se vad som händer inatt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka