Öppningsbara fönster-god ventilation?

W

Witzippa

I vårt stall är ventilationen (fläkt) mindre bra under vår-sommar-höst vid fuktigt och varmt väder.

Ni som är kunniga inom detta med ventilation, skulle det ge något positivt gällande ventilationen/luften i stallet om man satte in öppningsbara stålfönster i varje box? :idea: Dvs sådana fönster som går att öppna helt så hästarna kan sticka ut huvudet vilket i och för sig också är trevligt för hästarnas trivsel :)

Fläkten som idag sitter i stallet är av bra kvalitet och konstruktion men det blir lite för mycket fukt o värme i stallet de varma dagarna.

Det är ett isolerat stall så vintertid är ventilationen mycket bra bara med fläkten men under vår-sommar-höst borde ju utomhusluften (nattetid) kyla en del om man skulle ha dessa stålfönster öppna men skulle själva ventilationen/cirkulationen i sig egentligen bli bättre??

Vad tror ni?:bump:

Sv: Öppningsbara fönster-god ventilation?

Hur får ni in luften i stallet i dag? Jag tolkar det som om ni har en frånluftsfläkt, dvs undertrycksventilation, och luften måste komma in någonstans också. Hur styrs fläkten? Mot temperaturen i stallet?

All frisk luft in i stallet är positiv. Tänk på att har du fönster och dörrar öppna får det inte dra på hästarna. Hästar är ömtåliga mot drag.

All frisk luft in i stallet är positiv. Tänk på att har du fönster och dörrar öppna får det inte dra på hästarna. Hästar är ömtåliga mot drag.

Nej, det är de faktiskt inte, detta är särskilt diskuterat ämne om man gått kursen om att få kompetensbevis för att köra hästar och där är ventilationen en väldigt viktig del av kursen och det togs just upp detta med att hästar inte är det fast många tror det.

Förvånade mig mycket när jag fick reda på det så numera tar jag inte med den faktorn på samma sätt som tidigare även om jag kan tycka att det känns bättre att det inte är ett väldigt "dragigt" stall så att säga:)

Hur får ni in luften i stallet i dag? Jag tolkar det som om ni har en frånluftsfläkt, dvs undertrycksventilation, och luften måste komma in någonstans också. Hur styrs fläkten? Mot temperaturen i stallet?

Varje box har luftintag och fläkten suger ut, den styrs inte av någon temperatur utan man kan bara ställa hur mycket luft den ska suga ut dvs en ganska enkel fläkt och den är inte riktigt dimensionerad för antalet hästar i stallet + att stallet är väldigt välisolerat på gott och ont;)

Så vad tror du om idén med fönstrena?

Kanske man får byta fläkt också till en som suger ut mer luft men det jag tänker i första hand med denna lösning att det kanske kunde bli mer ekonomiskt med dessa fönster än att installera ett helt nytt system som är automatstyrt vad gäller temperaturen dvs som du säger anpassar sig så det blir rätt temperatur i stallet även om det kanske är det allra bästa:)

Om du har rätt storlek på luftintagen spelar inte fönstren någon roll, då är det fläkten som behöver bytas. Det kan inte komma in mer luft än vad som kommer ut. Däremot så kan du genom att öppna fönstren uppnå att luften kommer in genom ett fönster och går ut genom ett annat. Men tänk på att du vill ha den bästa luften där hästarna befinner sig. Ska man styra ventilationen anser jag det vara överlägset bäst med luftintag och fläkt, men det måste vara korrekt dimensionerat och injusterat. Hur stallet är isolerat spelar ingen som helt roll för hur luften i stallet är, var i stället glad för att du har ett välisolerat stall för då är det ofta lättare att få ett bra klimat i stallet!

Lycka till!

Senast ändrad:

Nej, det är de faktiskt inte, detta är särskilt diskuterat ämne om man gått kursen om att få kompetensbevis för att köra hästar och där är ventilationen en väldigt viktig del av kursen och det togs just upp detta med att hästar inte är det fast många tror det.

Förvånade mig mycket när jag fick reda på det så numera tar jag inte med den faktorn på samma sätt som tidigare även om jag kan tycka att det känns bättre att det inte är ett väldigt "dragigt" stall så att säga:)

Ok- hade inte en aning om detta! :idea: Jag har alltid ett par fönster öppna i stallet året om (om det inte regnar in). Har stall i en ladugård, där det även är öppna springor längst upp där vägg möter tak så jag har relativt kallt i stallet året om.

Om du har rätt storlek på luftintagen spelar inte fönstren någon roll, då är det fläkten som behöver bytas. Det kan inte komma in mer luft än vad som kommer ut. Däremot så kan du genom att öppna fönstren uppnå att luften kommer in genom ett fönster och går ut genom ett annat. Men tänk på att du vill ha den bästa luften där hästarna befinner sig. Ska man styra ventilationen anser jag det vara överlägset bäst med luftintag och fläkt, men det måste vara korrekt dimensionerat och injusterat. Hur stallet är isolerat spelar ingen som helt roll för hur luften i stallet är, var i stället glad för att du har ett välisolerat stall för då är det ofta lättare att få ett bra klimat i stallet!

Lycka till!

Mmmm, jag börjar misstänka att det är luftintagen som vi har som är för dåliga + att luftuttagen också är för få, själva fläkten som jag idag tagit reda på lite mer fakta om verkar vara av rätt modell och med rätt kapacitet.
Men luften kommer liksom inte ut ur stallet tillräckligt bra.

Men frågan är då, om man ska hoppa över idén med öppningsbara fönster helt och hållet och bara justera luftintag och uttag eller kan fönstrena ge en positiv effekt ovanpå detta tror du?

Luftuttag borde du inte ha några alls. Du borde ha luftintag och fläkt, inget mer. Om fläkten är tillräckligt stor men du upplever att klimatet i stallet ändå inte är bra är det troligen så att du har för lite tilluft, dvs för små luftintag. Hade det varit mitt stall hade jag börjat med att se till att den mekaniska ventilationen (=fläkt och tilluftsdon/luftintag) är korrekt dimensionerad och justerad, sedan hade jag kanske satt in öppningsbara fönster om jag ändå behövde byta fönster, men inte annars. Är för snål för att göra det om det inte behövs för att fönstren är dåliga..... Har du en korrekt ventilation så behövs inte fönstren.

Det har redan påpekats att lika mycket luft som fläkten suger ut ska komma in någonstans. Om du öppnar ett fönster nära fläkten kommer förmodligen luftväxlingen att öka lite, men den mesta luften att komma in där i stället för genom luftintagen.

Om du går igenom stallet och tittar var luftintagen sitter och funderar på hur luftströmmarna kan tänkas gå fram till fläktintaget får du en hyfsad bild av hur ventilationen skulle kunna fungera och vad som skulle kunna hända om du öppnar fönster på olika ställen. I praktiken uppför sig inte alltid ventilation som man tänkt sig, men vissa saker är i alla fall rätt självklara. Luften kommer inte att gå in genom fönstret, genom hela raden boxar på ena sidan, över gången och genom en rad boxar på andra sidan och så ut genom fläkten...

Däremot är det så att fuktkvoten i luften i stort sett är samma överallt i luften i stallet. Även om ett öppnat fönster kan göra att luften blir stillastående så det tex blir mer dammpartikar i en box för att luften blir mer stillastående om man öppnar ett fönster sjunker troligen fuktigheten.

Jag anser att på sommaren kan man inte ha för stora luftintag, så öppna fönster och dörrar så att luften kan strömma fritt. Jag vet inte hur stort stall du har men i mindre stallar (10 hästar eller färre) tycker jag att en vanlig trumma med självdrag har fungerat bäst.

Har du fasta boxfronter? Då kan inte luften cirkulera tillräkligt bra i stallet och då hjälper inte en fläkt. Antingen borde de byggas om eller också kan man montera in tillräkligt många galler som går från golvet till övre kanten på boxfronten. Detta för att kall luft rör sig på lägre nivå än varm luft och dessa måste komma åt att cirkulera, men förstår du ju säkert.:D

roligt o följa denna tråden den hör lite ihop med min om fukt...läs gärna den.

i mitt stall är det öppningsbara fönster men de går bara att öppna lite inte så hästarna kan sticka ut huvudet.

sen kan man ha dörren med en hasp halft öppen med.

Aah, var hittar jag din tråd om fukt?
Vilken rubrik?

Ok, kilar in på den då! =)

Det har redan påpekats att lika mycket luft som fläkten suger ut ska komma in någonstans. Om du öppnar ett fönster nära fläkten kommer förmodligen luftväxlingen att öka lite, men den mesta luften att komma in där i stället för genom luftintagen.

Om du går igenom stallet och tittar var luftintagen sitter och funderar på hur luftströmmarna kan tänkas gå fram till fläktintaget får du en hyfsad bild av hur ventilationen skulle kunna fungera och vad som skulle kunna hända om du öppnar fönster på olika ställen. I praktiken uppför sig inte alltid ventilation som man tänkt sig, men vissa saker är i alla fall rätt självklara. Luften kommer inte att gå in genom fönstret, genom hela raden boxar på ena sidan, över gången och genom en rad boxar på andra sidan och så ut genom fläkten...

Däremot är det så att fuktkvoten i luften i stort sett är samma överallt i luften i stallet. Även om ett öppnat fönster kan göra att luften blir stillastående så det tex blir mer dammpartikar i en box för att luften blir mer stillastående om man öppnar ett fönster sjunker troligen fuktigheten.

Hm... måste säga att det är svårt att avgöra vad som är problemet, om det är för dålig tilluft eller frånluft, vi har ju ett lite ovanligt ventilationssystem med dels en vertikal trumma där fläkten sitter och där själva frånluften går upp men på logens golv ovanför stalltaket sitter också ihopmonterat med denna vertikala trumma en horisontell trumma som löper längs med hela stallets tak så från denna vertikala trumma kan man då sätta in x antal frånluftsdon för att få jämnt utsug av den dåliga luften i hela stallet i stället för att bara ta ut frånluften på ett ställe som är mer traditionellt (och kanske bättre?)

Stallet är för 12 hästar i nuläget (ska bli 11) uppdelat på två avdelningar med en dörr emellan (som står öppen). Det mindre stallet har 4 boxar och något högre i atk, här är luften mycket bra!
Men i det större med 8 boxar blir det fuktigt och varmt så där måste problematiken ligga i antingen för små tilluftsdon (rör med 15 cm i diameter i varje box) alt för få frånluftsdon.....:confused:

Har i alla fall kollat upp att fläkten är rätt dimensionerad för antalet hästar och byggnaden så det är tilluft och frånluftsdon som måste justeras...:)

Man får väl pröva sig fram.

Min idé med fönster har jag också hört mig för bland lite ventilations kunniga och det är nog lite som att elda för kråkorna.. he he... men trevligt för hästarna att kunna kika ut under de varma årstiderna iaf!:)
Får se hur jag gör med det:d

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Anläggning Äntligen dags att börja fundera på att inreda vårt mini-stall på 6x7 m.🙂 Det är alltså en befintlig byggnad.Utrymmet där 2 st hästar ska...
Svar
12
· Visningar
1 908
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 708
Senast: IdaOlson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama