Öppnar inte munnen!

J

Jallzon

Hej!
När jag ska tränsa min häst så öppnar han aldrig munnen!
Jag får oftast kittla honom i lanerna! Men han öppnar inte alltid
då heller utan han kastar sig bakåt eller så drar han upp huvudet!
Och det är väldigt trisst att det ska vara så.. :(
Jag brukar muta med godis också, men ibland så tar han godisen
och vägrar o öppnar munnen sen.. Men så ibland öppnar han munnen helt utan nån godis men han får alltid en godis ifall han öppnar munnen. Hur ska jag göra för att få min häst att öppna munnen
UTAN att tvunga honom att öppna den, utan tjafs och bråk! Det vore väldigt skönt om
man fick slippa det nån gång!

Med Vänliga Hälsningar /Ellie

Sv: Öppnar inte munnen!

Förmodligen så trivs inte hästen med bettet. Om du inte kan kontrollera och anpassa bettet själv så föreslår jag att du ber någon kunnig om hjälp. Det kan vara så att bettet du har är för brett/smalt/tjockt/tunt, att det trycker i gommen, att det skaver mot nån tand mm.
För jag antar att han inte gör samma sak när du ska på med grimman?

Har han alltid gjort så eller har det kommit nu? Han har kanske ont i munnen eller nacken? Tycker illa om bettet? (om du bytt nyss)

Förutsatt att det inte är bettet det är fel på, vilket det absolut inte behöver vara. Den kanske bara tycker att du är jobbig som kommer och ska rida. Jag brukar lägga lite havre/krafft i handen och sen bettet i samma hand, ÖVER maten. Då känner hästen lukten men måste öppna munnen för att få i sig maten och då tränsar jag samtidigt. Jag gör det med nästan alla hästar jämt, så de kopplar ihop bettet med något positivt, sen kan man sluta med godiset.

Nej det behöver inte alls vara bettet som är boven, men det var så min valack visade att han tyckte mycket illa om ett bett jag bytte till en gång. Därför kom jag att tänka på den möjligheten.

Sådär håller vår ponny också på. Har dock blivit bättre nu :)

Han gjorde det inte för att det var fel på bettet eller så, utan bara för att busa.
Det fick mutas vilt med morötter och äpplen. Annars kunde det ta en halvtimme att få på bettet, o det är inte alltid man har tillräckligt med tid för det ..:smirk:

Jag köpte ett syntetbett med äpple-smak. Han har inte slutat 100%, men det verkar va på väg tillbaka. :banana:
Dock ska man självklart ALLTID se till att det verkligen inte är ngt fel i munnen eller på bettet. Det kan vara så enkelt som skav i mungipan.

Hoppas att det löser sig .

Jallzon skrev:
Hej!
När jag ska tränsa min häst så öppnar han aldrig munnen!
Jag får oftast kittla honom i lanerna! Men han öppnar inte alltid
då heller utan han kastar sig bakåt eller så drar han upp huvudet!

Eftersom han så tydligt protesterar så är det hur som helst värt att kolla upp bettet!

"Så har hästen alltid hållit på..." -resonemanget är inget försvar. Det är enkelt att skylla såna saker på att hästen vill busa, då den så väl talar om att den inte är nöjd med något.

Visst kan det vara så att bettet passar,men då har man iaf kollat. Då får man leta andra orsaker.

Kolla upp hästens mun först och främst.

Att ge en godis när man tränsar brukar iaf funka bra på hästar som kör upp huvudet.

Nä, det tog jag det inte som heller, ville bara förklara hur jag tänkte:smirk:

Ta hästen till en tandläkare som kan göra en grundlig koll samt rekommendera ett bett som passar hästens mun.

Mvh Sparky

Hur gör du när du tränsar?

Om jag ska tränsa en unghäst eller en häst som tex är rädd om huvudet, så tar jag en pall, då kan hästen höja huvudet, jag kan följa med utan att det blir någon fajt.

Sen tränsar jag ganska långsamt, lägger en hand över nosbenet, med ett lätt tryck, mer för att styra men inget tvång. Behöver jag så öppnar jag munnen med mina fingar, aldrig genom att tex trycka bettet mot tänderna, då blir det obehagligt. Sen får det ta den tid det tar, höjer hästen huvudet så hänger jag bara med, jag misslyckas sällan och jag använder aldrig godis. En klapp bara när det är klart.

Gnid in lite honung på bettet det brukar lösa problemet.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar