Öppnad hösilagebal, hållbarhet?

Glimfeather

Trådstartare
Håller en öppnad fyrkantsbal hösilage längre än en rundbal? Jag tänker på att på en rundbal tar man bort all plast på en gång, medan man på en fyrkantsbal kan skära bort bara locket och ta fodret, kaka för kaka, uppifrån.

En vän till mig har problem med förvaringen av sitt hö, möngder har möglat, så det är bara att slänga, men hon har bara tre hästar så det skulle ta ca en vecka att göra slut på en fyrkantsbal hösilage i den storleken vi tänker på. Är det för lång tid?

Jag tänker också på när jag besökte en mjölkgård en gång i tiden. De hade en lång korv med ensilage och den kan de ju inte gjort slut på några dagar precis. Men det kanske är lättare att behålla den syrefria miljön där än i en mindre bal?

Sv: Öppnad hösilagebal, hållbarhet?

Det är ingen skillnad på hållbarhet i min erfarenhet rund eller fyrkantsbal. förvaras det torrt mörkt och svalt så har jag dock aldrig varit med om att det blir dåligt att fodra med på 7 dagar. Vi har 7 hästar i stallet och gör av med en fyrkantsbal på ca 5-7 dagar beroende på årstid. Jag har dock tidigare år använt silage på färre hästar och då har det funkat bra med 7-9 dagar. då har vi alltid tagit av plasten helt.

Här höll sig rundbalarna ca 1 vecka utan problem när de förvarades torrt och temperaturen höll sig under +10.

Jag har någonstans hört att fyrkantbalar är ngt svårare att pressa än rundbalarna? Med reservation för att jag helt hört fel dock!
Beroende på vädret har en rundbal med god kvalitet (kvalitetssäker bonde) hållt 4-8 dagar.

Samma här. Har tidigare haft fyrkantsbal, men har nu rundbal. Tar av all plast och balen håller upp till 7-9 dagar beroende på väder. Just nu är det ju ganska varmt, men blir det kallare skulle balen säker hålle ännu längre. Vi förvarar också mörkt, inomhus.

Min erfarenhet är tvärtom när det gäller plast. Ju längre man behåller plasten på desto snabbare blir ensilaget dåligt.

Längst hållbarhet har jag fått när jag har tagit bort all plast och haft ensilaget på ett torrt, svalt och mörkt ställe inomhus och där skakat upp ensilaget så mkt det går. Dvs få in så mkt luft som möjligt i ensilaget så att det "torkar upp".

Jag hade bara tre hästar i mitt stall när jag hade eget och hände VÄLDIGT sällan att de hann bli dåligt, det var först sommartid som det verkligen hann bli dåligt, inga problem varken vår eller höst och def inte vinter.
Nu hade jag förvisso halvblod så de åt ju minst 12 kg / dag / häst.
Jag hade fyrkantsbal där de stod ute (på solsida) av stallet och jag öppnade bara upp en "kortsida" och öppnade upp vartefter. Sen tog jag in för 1-2 dagar i stallet på en kärra.
Sen sa jag alltid till om TORRT hösilage. Så torrt som möjligt =) Som sagt inga problem alls. Och om de mot all förmodan va mögligt så kom de vanligtvis från skada på ensilageplasten som troligen uppkommit vid leverans eller omplacering...

Aha, tack för alla svar :)

I stallet där min häst står fodrar vi med detta nu och låter plasten vara kvar, men vi fodrar slut på bara ett par dagar så det är inga problem. Men jag ska ge min vän alla era tips om hon bestämmer sig för att börja med hösilage!

Jag har någonstans hört att fyrkantbalar är ngt svårare att pressa än rundbalarna? Med reservation för att jag helt hört fel dock!
Beroende på vädret har en rundbal med god kvalitet (kvalitetssäker bonde) hållt 4-8 dagar.

Tvärtom. Fyrkanterna kan pressas mkt hårdare än rundbalarna. Däremot är de svårare att plasta (pga hörnen), så man lägger alltid mer plast på fyrkanter.

Vi har rundbalar öppnade långt mer än en vecka, de står då inomhus på sin bottenplast men resten borttaget. Det är torra balar och de står mörkt och svalt. Är det varmt (kanske mer än 10 +) går det värme i dem efter bara några dar, men är det bara svalare ute så är det inga problem.

Jag hade nog tagit bort all plast, även på fyrkantsbalen. Vi hade sådana en vår, dock inte större än 70-kilos, men det hände att de var mögliga i ena änden så därför tog vi bort all plast för att inspektera balen innan vi började använda hösilaget.

Nu har vi rundbalar på ca 450 kilo, de förvaras utomhus och en öppnad bal täcks med presenning sedan plasten tagits bort. En bal går åt på fem - sex dagar och hösilaget håller sig fräscht. Trots att vi har plusgrader dygnet runt.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens...
2
Svar
27
· Visningar
4 550
Senast: åke
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Foder & Strö Har tidigare haft rundbalar men nu i år så har jag också fått tag på fyrkantsbalar. Rundbalar håller ju inte så länge då man tar bort...
Svar
14
· Visningar
5 517
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?