Smittämne/toxinJord förorsakar väl främst kolik, vad jag fått lära mig.
Botulism förorsakas av (för hästen skadeliga) naturliga bakterier (för övrigt samma bakterier som kan ge upphov till fölfång om jag inte misminner mig) som växer till sig i ensilage och hösilage, därav rekomendationen att vaccinera mot botulism om det fodras med en- hösilage.
Botulism orsakas av nervgiftet botulin eller botulinumtoxin, ett av de allra mest potenta gifterna som finns. Botulin produceras av bakterien Clostridium botulinum som trivs bäst i syrefri miljö.
Bakterien bildar sporer för att överleva vid tuffa yttre förhållanden. Dessa sporer kan finnas i jord, gödsel, gammal förna och kadaver. Vid gynnsamma betingelser, framför allt i syrefri miljö, kan sporerna övergå till vegetativt stadium och bilda toxin. Det finns åtta olika typer av botulin-neurotoxin (BoNT) påvisade i världen. I Sverige har typ B, C och E påvisats hos olika djurslag, men hos häst har endast typ B verifierats. Hos hästar med botulism i USA anses att de flesta utbrott i östra delstaterna orsakas av typ B, men att typ A eller C förekommer vanligare i de västra delstaterna.
Förgiftningsvägar
Den vanligaste förgiftningsvägen vid botulism hos vuxna hästar är intag av foder eller strö som innehåller toxin. Om jord, gödsel, gammal förna och/eller kadaver kommer med i fodret vid skörden, kan vilande bakteriesporer få rätt förutsättningar för att gå ignång till bakterier som kan bilda toxin.
En annan möjlig inkörsport är att själva bakterierna tas in med födan och toxinet sedan bildas i hästens mag-tarmkanal. Denna form förekommer främst hos föl och kallas ”Shaker foal syndrome”.
Källa SVA.