Öppna, sluta och skänkelvikning

C

Cassie_

Hur gör ni när ni gör de olika övningarna? Vilket håll ställer ni hästarna åt och hur mycket ska de flytta sig?
Jag har så svårt med skillnaderna!

Sv: Öppna, sluta och skänkelvikning

Skänkelvikning: hästen inte ställd alls eller lite från rörelseriktningen tar fram högerskänklen pyttelite eller låter den ligga kvar o bara pressar lätt om jag ska flytta mot vänster (annars tvärt om)

Öppna: ska vara formap precis som om du ska gå in i en volt, tar fram inner skänkel lite och håller kvar ytter och ramar in

sluta: ställd i rörelserikningen om jag flyttar mot vänster tar jag frm vänsterskänklen lite och låter den andra ligga kvar..

Framdelen ska ALLTID leda!

Bra svar!
ska bara lägga till

Skänkelvikning: Hästen trampar med bakbenet förbi tyngdpunkten

Sluta och öppna: hästen trampar till tyngdpunkten men inte förbi!

Det är väldigt olika från häst till häst hur mkt de ska flytta - eftersom jag rider många hästar på olika utbildningsstadier. Vart jag har skänkeln varierar oxå beroende på hur hästen svarar. Om hästen t ex går m baken före i skänkelvikningen har jag ytterskänkeln lite längre fram, kommer baken efter har jag ytterskänkeln lite längre bak osv. Vad gäller ställning så ska hästen vara ställd o böjd inåt i öppna och sluta efter långsidan. I skänkelvikningen ska hästen vara rak, el motställd. I diagonal sluta ska hästen vara ställd o böjd i rörelse riktningen.

Zandrizzz skrev:
Om hästen t ex går m baken före i skänkelvikningen har jag ytterskänkeln lite längre fram, kommer baken efter har jag ytterskänkeln lite längre bak osv. .

Du vet väl om att ju längre bak du tar skänklen ju mindre känslig är hästen!

Normalt flyttar jag inte bak eller fram skänkeln alls, men om det behövs drar jag fram/bak den några cm. Inte mer!

*KL*
Om man tänker att man bara flyttar bogen och har hästen rak i bålen dvs inte förböjer hästen så följer baken med, i Sk.-v.

Om bogen "ramlar iväg" åt sidan gör man halvhalter på yttertygeln.

Sluta är som när hästen kommit ut på spåret igen , (från en volt) När frambenen kommit ut gör man en halvhalt o rider rakt fram ned en böjd häst och får då en tvärning med bakdelen.

Lancet skrev:
Du vet väl om att ju längre bak du tar skänklen ju mindre känslig är hästen!
Intressant faktiskt! Har gjort en liten skiss.. Är skänkeln för långt bak på denna ryttaren för att kunna göra en korrekt öppna/skänkelvikning?
OBS! Det är en liten ryttare på bilden iof
Sknkellgen.jpg

Du har redan fått ett par bra svar men när jag rider skolor och skänkelvikning kommer skänkeln alltid i andra hand. Vikthjälperna är de allra viktigaste. I skänkelvikning sitter jag parallellt över hästen med vikten på det yttre sittben och förflyttar mig själv sidvärts ungefär en nanosekund före hästen. :idea: (Försöker i alla fall)

I öppna vrider yttre axeln inåt men har höfterna parallella med långsidan, vikten på det yttre sittbenet, om det behövs hjälper jag till med skänklarna.

I sluta ställer jag om mina axlar likadant, vikten på yttre sittbenet men hjälper istället till med yttertygeln om hästen inte flyttar sidvärts.

Jag rider mest trespårigt, annars blir det för svårt. :D I alla fall på de hästar jag rider just nu. Fyrspårigt kräver ju så mycket mer samling.

där det lilla krysset är vill jag ha skänklen, inte så lätt för den lilla ryttaren att nå fram dit bara, :P

Tack för det jättebra svaret! :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
851
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
589
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023