öppna, sluta, förvänd öppna, förvänd sluta

mumrikan

Trådstartare
Känner att det var ett antal år sedan jag red dressyr när jag inte kände att jag hade koll på sidvärtsrörelserna.:o
Den senaste hästen jag hade (10 år sen), red jag mest ut med och hoppade lite ibland. Red mycket sidvärts (mest öppna) på fält och grusvägar, men vi var så samspelta att jag inte tänkte så mycket på mina hjälper. :love:
Nu på en ny häst och dessutom på en ridbana försöker jag komma ihåg vilket som var vilket. När min tränare förklarade idag, blev jag helt förvirrad och tyckte att det inte alls var som jag trodde, men så pratar han spanska förstås och det gjorde säkert inte min förståelse större.:)
Någon som kan hjälpa mig att förklara?

Sv: öppna, sluta, förvänd öppna, förvänd sluta

Skolorna öppna och sluta är lätta att blanda ihop - ända tills man börjar tänka att öppna är som att påbörja = öppna en volt (bakdelen kvar på spåret och framdelen innanför) och sluta är som att gå ur = sluta en volt (framdelen på spåret och bakdelen innanför).

Immer

Ja ok så långt är jag med, även om jag tycker att det är lite svårt att rida sluta ur slutet på en volt för jag kommer liksom för långt ut ur volten innan jag börjar och då måste ju hästens rumpa "tillbaka ut" om du förstår? Men jag kan principen.
När det sen gäller de förvända skolorna är det ju eg samma sak förutom att de då väl bör ridas från rakt spår. Rider en bit innanför spåret när jag börjar och ställer sen utåt som om jag skulle rida en volt ut över staketet, men jag tycker det känns knöligt att starta så. Finns det andra sätt?
Vad gäller hjälperna så rider jag som på volt, ställd och med skänklarna ytter bak, inner lite fram; och så lite mer säte och ytterskänkel (sluta) resp innerskänkel (öppna) för att få honom fram längs spåret
Är det korrekt? Om nån fattade hur jag menade?

Nu har jag tränat skolorna en del, även om det inte går så himla bra för min häst förböjer sig i halsen och är ganska rak i kroppen, men det kommer...
Men vad min tränare säger är att de förvända skolorna är för att lära hästen att gå i de "vanliga" eftersom man då har huvudet mot väggen och därför har hjälp med att de inte ska springa iväg framåt.
Har aldrig på det så innan, men det verkar ju rimligt.

mumrikan skrev:
Men vad min tränare säger är att de förvända skolorna är för att lära hästen att gå i de "vanliga" eftersom man då har huvudet mot väggen och därför har hjälp med att de inte ska springa iväg framåt.
Har aldrig på det så innan, men det verkar ju rimligt.

Man kan väl se det där med förvända och rättvända skolor på två sätt. Antingen gör man som din tränare och förhåller skolan till väggen - rätt smidigt att tänka så i början när man kan vara behjälpt av väggen. *Eller* så tänker man bort väggen/staketet och då finns då blir det ingen skillnad på de rättvända eller förvända skolorna förrän du *går på ett böjt spår*!

Ex: Säg att du rider på en volt i höger varv, har hästen höger böjd och har låter rumpan gå innanför spåret så att det vänstra bakbenet träder in under tyngdpunkten och styrketränar. Då rider du i en rättvänd sluta.
Rider du i stället med hästen vänsterböjd i det högra varvet och låter rumpan gå utanför spåret så att höger bakben bär och jobbar, så rider du i en (i mitt tycke *äkta*) förvänd sluta!

Men detta kanske mest var förvirrande info för dig i nuläget =)

Ett tips: Sitt inte och nöt hela långsidor i en och samma öppna utan prova dig fram redan nu och växla mellan öppnan och slutan.

Och ett tips till: Skala bort så många hjälper som möjligt. På ridskolan för 1000 år sedan fick jag lära mig att man skulle "ställa här, hålla emot där, driva där, flytta där bla bla bla". När jag mha en ny tränare nollställde mig och la på en hjälp i taget med vikten (på inner sittben) och mina höfter (så som jag ville ha hästens höfter) i första hand, så föll det hela sig väldigt mer okonstlat och enkelt!

När man behärskar skolorna och obehindrat kan leka med skolövergångar (några steg i höger sluta-höger öppna-vänster sluta-vänster öppna-höger sluta igen osv osv) så känns det som man dansar fram!

Så jobba på, det kommer att bli utdelning!

FlipTheFrog skrev:
Man kan väl se det där med förvända och rättvända skolor på två sätt. Antingen gör man som din tränare och förhåller skolan till väggen - rätt smidigt att tänka så i början när man kan vara behjälpt av väggen. *Eller* så tänker man bort väggen/staketet och då finns då blir det ingen skillnad på de rättvända eller förvända skolorna förrän du *går på ett böjt spår*!

!

Exakt....jag har också haft svårt att fatta förvända och rättvända hit och dit, tills jag började rida för en tränare som mest haft mig att göra slutor / öppnor på diagonalen - då kommer man bort från "väggtänkandet" :D .

En sluta är "into the bend" medan öppna är "out of the bend" som nån uttryckte det på engelska.

kl

Är det ngn mening att rida skolor på en häst som inte är 'på hjälperna' eller ser ni det som ett verktyg att hitta dit?

Jag har nog tidigare sett det som ett verktyg att lösgöra hästen, men tror det är olika från häst till häst. Med denna känns det mycket svårare (han är byggd så han lätt samlar sig bakifrån, men har svårare att böja sig i kroppen) så det känns nog som något jag inte behöver göra alltför mycket ännu.
Han blir lösgjord av skänkelvikningar, något min ponny aldrig gjorde riktigt bra. Man får väl anpassa, vissa hästar måste travas igenom ordentligt innan de kan galoppera, andra måste galopperas för att lossna i traven...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 733
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?