öppna och sluta

V

vickis-pajala

hej alla goooa glada bukare !!

nu behöver jag ju självfallet tips och råd av er :idea:
min nya stjärna har ju kommit :love:.

för er som inte vet så ska jag förtälja historien
hon är 7 år och ett hanoveraner sto
fux
och kan gå LA dressyr.
ska väll tilläggas i RÄTT form och trampar under sig jätte fint.

men nu ska jag ju fortsätta att utbilda min stjärna

jag har tillgång till tränare men INTE alltid

så frågan gäller lite då HUR jag lär in hästen tillexempel
öppnan och slutan som hon inte kan:confused:

jag har funderat på att börja på marken med henne och ställa
upp lite korner mm
för då ser jag ju hästens rörelser.

ja fram med tipsen ;)
gäller ju förståss inte bara öppnor och slutor
utan oxå andra bra grejor som piaff och passage
ja allat ni har att komma med

Sv: öppna och sluta

Det är i första hand din tränare, som ska sätta grunderna hur du utbildar dig och din häst. När du sen fått lite hum om hur din häst fungerar. DÅ kan du lägga in lite frågor och funderingar på hur man kan förfina hjälper och träningspass. Men det är ingen idé att be om förklaringar här, innan din häst har lärt sig grunderna rätt. Det kan ta en sekund att lära hästen fel sätt, om man missförstår det skrivna ordet. Och det kan flera åratt lära den göra rätt igen.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

se till att du kan böja hästen ordentligt eftersom det är ofta det som brister när man rider skolor.

Jag tycker du defintivt ska VÄNTA med öppnan och slutan innan du lärt känna hästen ordentligt, och DU kan rida den i en korrekt arbetsform. Sen tycker jag att du ska vänta med inskolningen av det tills du har hjälp av tränare! Varför stressa? Som jag förstått det av andra trådar har du fått hem hästen i fredags?!?

vickis-pajala skrev:
hej alla goooa glada bukare !!

nu behöver jag ju självfallet tips och råd av er :idea:
min nya stjärna har ju kommit :love:.

för er som inte vet så ska jag förtälja historien
hon är 7 år och ett hanoveraner sto
fux
och kan gå LA dressyr.
ska väll tilläggas i RÄTT form och trampar under sig jätte fint.

men nu ska jag ju fortsätta att utbilda min stjärna

jag har tillgång till tränare men INTE alltid

så frågan gäller lite då HUR jag lär in hästen tillexempel
öppnan och slutan som hon inte kan:confused:

jag har funderat på att börja på marken med henne och ställa
upp lite korner mm
för då ser jag ju hästens rörelser.

ja fram med tipsen ;)
gäller ju förståss inte bara öppnor och slutor
ja allat ni har att komma med

Driver du med oss?
En häst som kan "gå lätt A dressyr" och inte har ridits i öppna och sluta? Jag hoppas tränaren bor nära och att du använder honom/henne dagligen.

Du måste veta hur du ska visa den de rätta hjälperna. Det krävs alltså att du verkligen KAN dessa övningar o kan du inte dom måste du vänta med att öva ensam o endast öva inför kunnig tränare.

Någon: Vad kan en häst som är "riden LA"?

ta hjälp av en bra tränare!

men ett steg på vägen till öppnor och slutor är att hästen är eftergiven i sidorna, samt förstår sidförande skänkel

vickis-pajala skrev:

:crazy:

vänta med sånt tills du och hästen är redo för det.....och som sagt, ta hjälp av en bra tränare.

LA täcker ju ganska många rörelser och det är ganska stor skillnad på det lättaste och det svåraste programmet tycker jag. Störst skillnad är det mellan LA:4 och LA:5. LA:5 och LA:6 är ju nästan som MsvC-program, eftersom det blir skolor och samlade resp. ökade gångarter som gäller i de programmen. Kraven på samling är ju inte alls lika höga i LA:4.

Men för att besvara din fråga så bör ju en häst som är utbildad LA vara befäst i sidvärtsrörelser, dvs både skänkelvikning och skolor. Den ska vara stadig i förvänd galopp, göra bakdelsvändningar, ryggning och enkla byten. För det är väl de rörelserna som ingår i de olika programmen? Därutöver ska den ju gå i en för klassen lämplig form, men det får någon annan som är bättre än mig förklara. :angel:

vänta vänta och åter vänta.
börja med " gas och broms". alltså först måste du känna att grundridningen fungerar. det spelar ingen roll hur utbildad hästen är om du inte vet hur du ska rida den. så ta det lugnt, lär känna hästen och börja med det lätta till det sitter och gå sen sakta vidare. även om hästen vet hur man gör diten och datten så är det ju inte säkert att du vet hur man får den ätt göra det. eller hur ska jag förklara:crazy: , hästen har ju inte direkt någon "skänkelviknins-knapp"- utan du måste rida den dit.

Jag läste din andra tråd då du skrivit vad hästen kan och tyvärr går det ej upp till LA. Jag tycker du ska ta hjälp av en tränare när du rider.

VÄNTA NU LITE ALLIHOPA :mad:

för det första så har jag hela livet på mig och för den delen min häst oxå.:love:
jag formar min häst
jag har INTE bråttom för den som tror det

UTAN jag bad om tips och råd av er som eventullet har utbildat era egan hästar HUR NI HAR GÅTT TILLVÄGA vad har ni tagit hjälp av
och vad jag förstår är detta ett forum där man får tips och råd:confused:

och ljust nu gällande MIN häst är det så att vi är på
lära-känna-stadiet
det är över huvutaget INTE ens meningen att sitta upp och TRO att man kan RIDA på en häst du inte känner :(
och dessutom kräva av henne en massa
det kommer de vill jag lova

sedan är det väll en självklarhet att ta hjälp av tränare

Ah, men det framgick inte av ditt första inlägg. Jag tror att alla tolkade det som att du nu ville vidareutbilda din häst. Det går nämligen inte att läsa det på något annat sätt. Men poängen som många har påpekat - och som fortfarande är viktigt- är att öppnor/slutor osv handlar om DIN vidareutbildning i första hand, inte hästens. Gör du rätt så gör hästen rätt, förutsatt att den har tränats erforderligt.

Det måste man lära sig för en tränare -- och ibland kan det vara lättare att få in känslan för en rörelse på en redan utbildad häst.

Sara-Ida skrev:
Ah, men det framgick inte av ditt första inlägg. Jag tror att alla tolkade det som att du nu ville vidareutbilda din häst. Det går nämligen inte att läsa det på något annat sätt. Men poängen som många har påpekat - och som fortfarande är viktigt- är att öppnor/slutor osv handlar om DIN vidareutbildning i första hand, inte hästens. Gör du rätt så gör hästen rätt, förutsatt att den har tränats erforderligt.

Det måste man lära sig för en tränare -- och ibland kan det vara lättare att få in känslan för en rörelse på en redan utbildad häst.

självfallet så ska JAG och HÄSTEN tillsamans ska både vidare utbildas.
och i detta fall KAN jag öppna och slutan kanske INTE ljust nu perfekt men vet HUR jag GÖR men INTE hästen

vickis-pajala skrev:
självfallet så ska JAG och HÄSTEN tillsamans ska både vidare utbildas.
och i detta fall KAN jag öppna och slutan kanske INTE ljust nu perfekt men vet HUR jag GÖR men INTE hästen

ALLA hästar kan göra öppna o sluta, man måste bara kunna hjälpa den på rätt sätt. En välutbildad häst är det lättare att hjälpa o vice verca.

Jag har ridit in o utbildat 2 hästar o det har inte varit några som helst problem att få dem att göra korekkta skolor eftersom JAG VET hur jag ska göra. Så om du nu VET hur du ska göra, varför fråga?:eek:

Förresten så är det väl inte ett dugg självklart att ta hjälp av tränare!? Det gäller ju dessutom att hitta en DUKTIG tränare. Alla är inte duktiga bara för att de har en titel.

Senast ändrad:

Tack för svaret, jag förstod att det var ganska brett att säga att en häst "kan gå LA dressyr". Sen är det ju lite luddigt öht, jag kan ju ställa upp i LA:5 o komma sist också :smirk:

Tänkte på alla som vitt o brett skryter om den o den hästen som tävlas i det o det. Man ska inte låta sig luras av annonser.

Precis! Har ett klockrent exempel fast inom hoppningen. Det var en hopphäst som var till salu som min kompis tyckte verkade fin. Den hade gått 1,40 som det stod i annonsen. Jag kollade upp det och den hade gjort två starter i 1,40 förra året, en med 19 och den andra med 50(!) fel. :cool:

Vad hästen fysiskt har möjlighet att göra och vad den kan göra på ett bra sätt är ju rätt skilda saker. En häst som går LA under 60% borde ju eg. inte kunna anses utbildad LA eftersom den inte gör programmet med ett godkänt resultat.

Tänker även på flera av hoppryttarna inom klubben som har hästar som kan många rörelser upp till MSV dressyr. För den sakens skull så är ju hästen långt ifrån utbildad MSV eftersom många av de hästarna inte ens går ett LB program med godkänd poäng.

Liknande trådar

H
Övr. Grenar Hej! Detta är en tråd ang fullblod som jag ägt/äger och övriga medlemmars fullblod! Skulle vara intressant med att se bilder och höra...
2
Svar
24
· Visningar
11 025
Senast: Lillelars
·
V
Ekonomi & Juridik igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen. det...
Svar
19
· Visningar
3 225
Senast: stjarnfrugt
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Ridning .. på kort töm. Jag har väldiga problem med skolorna i traven. Vi har varit på kurs och då fick vi börja med det. Gick väl inte jätte...
Svar
2
· Visningar
1 001
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka