Öppna och sluta..?

Sv: Öppna och sluta..?

När jag skriver böjd menar jag att HÄSTEN är jämnt böjd, absolut inte bara halsen.
Om man t ex rider på en volt ska hästens kropp följa voltspåret och ha kortat upp insidan och längt yttersidan och benen ska gå i förhållande till voltens böjning inte trycka för mycket inåt eller utåt från spåret.
Egentligen sitter det mest i ryggen, för på en välskolad häst brukar det räcka med att sita på inre sittbenet så yttersidans ryggmuskulatur är fri medans den inre sidan av ryggen kortar upp sej.

Målet anser jag är att kunna rida de fyrspåriga skolorna utan att hästen kliver förbi tyngdpunkten. Att den är tillräckligt urholkad för det. För det är mycket jobbigare och kräver mer av häst och ryttare. Troligen anledningen till att man inom dressyrridningen ofta undviker det eftersom det är lättare att göra fel.

Alltså, vad menar du egentligen :confused: De fyrspåriga skolorna :confused: I dressyr använder man skänkelvikning som är en fyrspårig sidvärtsrörelse. Enligt min syster rider inte AR ryttare skänkelvikningar alls, de undviker dem, de rider öppna och sluta istället. Tråden handlar om att beskiva öppna och sluta. Kan det vara så att du fått detta om bakfoten?

Rakt fram med rak häst = två spår. På volt/båge med lagom böjd häst också två spår. På tvären med rak häst = tre eller fyra spår beroende på hur mycket men tvärar. (Rent teoretiskt kan man föstrstås också flytta den rakt åt sidan så det blir två spår igen, ett för fram och ett för bakbenen!)

Om man i stället böjer hästen (t ex från rörelseriktningen i en öppna) kommer den först att gå på fyra spår, (framben, bakben, framben, bakben) sedan på tre (framben, fram- och bakben, bakben) och när man böjer ännu mer på fyra (framben, framben, bakben, bakben).

Den principiella skillnaden mellan öppna och skänkelvikning är alltså inte antalet spår, utan att hästen i skänkelvikning ska vara ställd i nacken men RAK i hals och kropp medan den i öppna ska vara BÖJD i hela kroppen. Jag har dessutom för mig att man nyligen ändrat så att tävlingsöppnorna ska ridas på 4 spår (vilket väl egentligen är en anpassning till praxis på tävling?)

Om man tänker sig att hästen går på ett rakt spår och man flyttar in framdelen för att få en öppna ser jag det också som viktigt att hästen håller kvar sina höfter vinkelrätt mot de ursprungliga linjerna. Om hästen flyttar fram den yttre höften i förhållnde till den inre och inte bara tvärar med framdelen utan även börjar tvära en aning bak skulle man kanske kunna kalla det "skänkelvikningsöppna"?!

Dessutom rids givetvis även sluta på tre eller fyra spår, inte på två som det står i ett tidigt inlägg.

Hoppsan fejema, jag är inte säker på att det är så lättfattligt längre :smirk:

La Guérnière eller vad han hette som "uppfann" öppnan red den i princip bara på 4 spår. För att det är mest samlande. Men då måte ju, som Lena_B skrev höfterna fortfarande vara riktade rakt fram.

Vi kanske skulle kunna säga då att det finns normala skolor och det finns barockskolor. Jag får ibland för mig att barockryttare inte rider övningar som skänkelvikning (och framdelsvändning?) eftersom det då krävs samsidiga hjälper, och inom barocken verkar man vara ganska fixerad vid innersidan, rätta mig om jag fattat det fel.
4-spåriga skolor? Skolor rids på 3 spår idealt, men man kan rida LITE på 4 spår, alltså litet avstånd mellan inre bak och yttre fram.
Hur gör barockryttare om hästen inte arbetar riktigt med sina bakben i en skola?

Ur Dressyr med Kyra- rid med system, logik och konsekvens.

Öppna
Samlande rörelse.
Gymnastiserar bakbenen och ökar bogfriheten.
Förbättrar ryttarens koordination.
Lär ryttaren att analysera hästens stelheter och oliksidigheter.

Hästen
Jämnt böjd i hals och kropp.
Böjd och ställd från rörelseriktningen.
Rör sina bakben på spåret och frambenen innanför.
Rör sig på tre spår.
Tvärningen är sådan att hästen idealfallet bildar 30 graders vinkel med spåret (om man rider öppna längs en rak linje)

Ryttaren
Inre tygeln vänder och leder framdelen innanför spåret samt ställer hästen i nacken och böjer den i halsen.
Yttre tygeln reglerar ställning och böjning, samt håller kvar hästen på spåret.
Inre skänkeln håller hästen på spåret, och är också den skänkel hästen är böjd runt.
Yttre skänkeln placeras aningen bakåt, där den verkar framåtdrivande och även mothållande på bakdelen.
Ryttaren sitter mitt över hästen men skall gå med väl i rörelsen.

Senast ändrad av en moderator:

Citat ur dressyr med Kyra- rid med system, logik och konsekvens.

"Ofta händer det att hästen inte stannar kvar på linjen utan vill söka sig inåt. Det sker därför att ryttaren inte har kontroll på yttertygeln. Som regel försöker ryttaren korrigera detta genom att bromsa hästen med innertygeln och försöker trycka ut hästen med innerskänkeln. Då bli det-istället för den samlande öppnan- ett slags skänkelvikning utåt, som ju bara är lösgörande ej samlande"

fejema skrev:
Kan någon på ett lättfattlig sätt beskriva det här med "öppna" och "sluta" för mej,det ska ju vara lösgörande för hästen...är det något man bara gör när man rider eller kan man göra dessa övningar när man tömkör...när ska man göra övningarna..? typ i början på passet eller i slutet eller variera under ridning/ tömkörning, tacksam för svar
Mvh
från fröken nyfiken !

kommer inte ihåg om dt var öppna eller sluta... :( ...som är en skänkelvikning men böjd..! på Skänkelvikningen ska man bara ställa juh..! :bump:

Solis skrev:
Vi kanske skulle kunna säga då att det finns normala skolor och det finns barockskolor. Jag får ibland för mig att barockryttare inte rider övningar som skänkelvikning (och framdelsvändning?) eftersom det då krävs samsidiga hjälper, och inom barocken verkar man vara ganska fixerad vid innersidan, rätta mig om jag fattat det fel.
4-spåriga skolor? Skolor rids på 3 spår idealt, men man kan rida LITE på 4 spår, alltså litet avstånd mellan inre bak och yttre fram.
Hur gör barockryttare om hästen inte arbetar riktigt med sina bakben i en skola?

Jag kan bara tala för hur jag lärt mej, men om hästen inte "jobbar ordentligt" med bakbenen har man antingen:
1.brist på avslappning i hästens överlinje
2.brist på böjning, att hästen inte är jämnt böjd i kroppen (främst ryggen)

Har man de bitarna plus lite framåtbjudning (inte tempo/hastighet utan bara bjudningen, att den inte vill stanna i varje steg typ) ska det fungera. Oftast är det böjningen som felar. (Om ni inte förstått det än så är böjning en hel vetenskap för nyinvigda barockare :P blir lätt fel)
"Fixerad vid innersidan" vet jag inte, men när man jobbar på en volt ska ju hästen korta upp sin insida, inte sin yttersida, tar man en masas i yttertygeln kommer man då låsa hästens yttersida mer eller mindre. Därav inte sagt att man ska sitta och hålla på innertygeln istället.

summer san skrev:
Citat ur dressyr med Kyra- rid med system, logik och konsekvens.

"Ofta händer det att hästen inte stannar kvar på linjen utan vill söka sig inåt. Det sker därför att ryttaren inte har kontroll på yttertygeln. Som regel försöker ryttaren korrigera detta genom att bromsa hästen med innertygeln och försöker trycka ut hästen med innerskänkeln. Då bli det-istället för den samlande öppnan- ett slags skänkelvikning utåt, som ju bara är lösgörande ej samlande"

Det är ju den största skillnaden mellan "vanlig" Engelskridning och AR - man får hästen söka sej till yttertygeln istället för att själv ge stöd.
Förhållningen i sej kan faktiskt rätta till bogen, man bromsar upp frambenet som är på väg åt fel håll (kanske någon annan som kan förklara det bättre.?) och tar man den i rätt läge behöver man inte lägga till någon innerskänkeln. Och SKÄNKELN ska korrigera bogen isåfall (fast det brukar vara lättare med förhållning och sits) inte bakdelen.

Kyra är duktig på sin stil men hon är ingen barockare. Hennes metod skulle ge "felaktigt" resultat för en barockryttare men troligen bra resultat för tävlingsdressyr.
Jag har pluggat på lite om klassisk fransk dressyr också (som är mycket inriktad på logiska och vältimade hjälper) och de skulle ALDRIG använda "Kyra-metoden" i en öppna. Av den enkla anledningen att man inte ska behöva femtielva olika hjälper för att starta och bibehålla en rörelse. Visst korrigerar man när det blir fel, men inte såpass ologiska/icke"lätta" hjälper (läs: logiska för ryttaren men inte för hästen)
Det är från en instruktör av klassisk fransk derssyr jag först lärt mej hur man rider en öppna. Det är mycket enkelt - ha hästen i balans - för händerna lite mot innerhöften (det betyder att yttertygeln kommer verka sidförande för hals och nacke med hjälp av det lätta trycket på halsen) - fixera innerhanden ngt och lägg till innerskänkeln och hästen kommer gå öppna. Förutsatt att man sitter på inre sittbenet för att kunna få böjningen i hästen.
Krävs dock "lätthet" dvs avslappning i hästen och balans för att kunna använda endast de hjälperna. Fattas det skulle den instruktören ifråga börja om med grundstenarna och när hästen är redo kunna rida öppnor för "sina" hjälper.

Tråden från början handlade om hur man rider skolorna, och det uttrycks nog ändå allra bäst ur Kyras bok (utan att favorisera någon OBS OBS). Måste säga att jag blev lite nyfiken på detta att bara böja och "peta på" innersidan samt lägga ytterhanden på hästens hals. Provade faktiskt detta på min mycket välutbildade häst. Följden blev en något konfunderad "ostkrok" till häst, visserligen böjd men så särskilt mycket till skolor blev det inte. Får nog fortsätta på traditionellt vis...
Tycker inte att hjälperna för skolor är konstigare än för några andra rörelser.
Vad beträffar att släppa yttersidan ställer jag mig lite frågande också. Inom klassisk dressyr släpps innersidan lite friare än inom barocken tror jag. Hästen måste ju kunna få plats att röra sig. Hur gör barockryttaren när hästen blir förböjd, eller existerar inte detta? Jag har också frågat vad barockryttare gör när bakbenen inte arbetar riktigt i skolorna? Hjälpgivning? Fick inget riktigt svar förra gången. Dessa frågor skulle kanske ha ställts på barocksidan, men tycker att det kan vara intressant att få veta...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
582
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar