öppna och sluta

E

Ewa Maria

Kan inte hjälpa att jag måste, kanske i era ögon en dum fråga :confused: men alla ni som kan.. vad menas med en öppna och en sluta? Hur ser man skillnaden? Var är skillnaden och hur gör man? (jag har varit skogsmulle i hela mitt liv och hade nu tänkt att lära mig något), känner mig urdum :o : som inte begriper detta... Kan någon vänlig, begåvad person hjälpa mig?

Sv: öppna och sluta

Du är inte dum alls, det tog ett tag innan jag lärde mej vad som var vad: tänk först att du ska rida en volt. När du börjar = öppnar volten, men sedan fortsätter rakt fram, är det öppna - när du avslutar volten men fortsätter rakt i samma böjning och ställning, är det sluta.

Öppna = hästen är ställd och böjd bort från rörelseriktningen
Sluta = hästen är ställd och böjd i rörelseriktningen

Sen finns det ju alla gulliga engelsk/franska termer som shoulder in, shoulder fore, travers, renvers, counter shoulder in att reda ut...

Sv: öppna och sluta

Jag blir glad för jag tror att jag fattar "galoppen" ( :banana:
Tack för detta!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 423
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
801
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: Nota
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
736
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod