öppna och sluta(skolorna)

C

cawazaki-mule

hej har köpt häst nu som vi haft i 2 månader snart han är 15 år men kan inte skolorna finns det några knep för hur man kan träna in det för han är väldigt lätt att lära saker så jag tror inte det blir ngt broblem behöver bara lite tips.:)

Sv: öppna och sluta(skolorna)

Det är väl inget man direkt lär in. Är hästen i form och balanserad så är det inte svårt att rida rakt fam med rundad och ställd innersida. För det är vad en öppna längst spåret är.
Kanske mer du själv som behöver lära dig?
Ta kontakt med en tränare!

Säger lite som föregående - det är liksom inget trick man lär in.

Han kan redan - Kan du? ;)

Åtminstone öppnan kommer oftast helt av sig självt när ryttaren "sätter sig i öppna", det är som sagt inget trick man lär hästen.

Slutan KAN vara lite svårare, men kommer även den hyfsat lätt bara ryttaren gör rätt.

Är hästen någorlunda utbildad så "kan" den säkerligen båda rörelserna, de är ganska basic.

lyssnar hästen på grunsläggande hjälper "kan" den även öppna o sluta, hästen tänker inte, nu gör jag en öppna utan den följer ryttarens hjälper.

De andra i tràden har skrivigt bra svar eller fràgor.

Kan du eller kan inte hästen?

Innan du börjar fundera pà öppnor och slutor bör du bocka av nàgra grunder varje häst skall ha.

Gâr din häst framàt med bjudning? Jobbar genom kroppen? Med ryggen pà bettet?

Arbetar din häst rakt? Lutar den i volter och hörnpasseringar? eller kör ut ena bogen? överböjer eller inte böjer?

Rider du din häst med tackt i alla gàngarter, trav med kadens (taktmässigt - schwung?) (àtminstonde de du vill arbeta sidförande, ifs lite fusk)

Söker din häst kontakt med bettet? Behâler den kontakten?

Om du svarat Ja pà de här grundläggande principerna, om du svarar nej sà bör du arbeta med att lösa de problemen innan du ger dig in pà att arbeta sidförande för du kommer inte att lyckas att göra bra öppnor och slutor om du saknar de grunderna.

(högg en knapp)

Tekniskt sett kan hästen redan allt.
Den kan alla westernrörelser, alla dressyrrörelser och allt som har med hoppning att göra. Den kan göra konster och tricks.

Men den kan inte på kommando om man inte lär den kommandona.
Det är en enorm skillnad på att kunna utföra en sak och att kunna utföra den när någon ber om det.

Bra tips på hur skolorna utföres tycker jag finns i Markus Holst Ridhandbok (ligger på hans hemsida Länk)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
198
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 003
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark