Öppna förskolan?

Mitten

Trådstartare
Alltså, pinsamt att fråga kanske, men vad GÖR man på öppna förskolan? Kan man gå dit alldeles ensam (alltså, ja, med bebis såklart, men utan att man känner någon)? Vilken ålder börjar det bli idé att gå dit? Jag börjar bli lite lappsjuk men känner inte så många spädbarnsmammor i min kommun.

Sv: Öppna förskolan?

Hihi jag ska också gå alldeles ensam snart, 11e september är första gången och jag SKA våga mej dit! Det är säkert inte så farligt när man väl kommit in!

På Öf där jag bodde förut.

kl 9 öppnar de. alla är i lekrummet, barnen som är 3 år och uppåt går med en av ledarna till ett eget rum och har pyssle och aktiviteter.

kl 10 är det sångstund för alla barnen får önska låtar. de får marackas att spela med.

kl 11 fika, stora barnen går ner. Resten in i lekrummet.
kl 12 dans
Sopplunch för de som vill.

På vår ÖF är de från 4 månader, de som har storasyskon är ju precis nyfödda när de är där. Rasmus satt mest i mitt knä och bara titta på i början men sen när han kunde krypa var han ockå med på golvet och lekte. Han var yngst i gruppen, de flesta var 1 år. Och alla mammor kände redan varandra och de var skitsvårt att hitta nån ledig att snacka med.

De hade babyrytmik också, en i min föräldragrupp gick på de men tyckte väl inte de gav nått.

Fikat kosta 15 kr. Lunchen 30 kr. De ordnade också akitiviter som att åka till skansen, utklädningsteman osv.

Åh vår öppnar efter sommaruppehållet imorgon, jag vill så gärna vara lite social men jag är lite feg :o Tänk om jag bara sitter där ensam som ett fån med en liten bebbe i knät?

Jag såg att det var lite sång och så, det tycker nog Elina är kul. Men hon kan ju inte interagera än... hur gick det sen då, hittade du några att prata med? Tycker ni båda att det är kul?

Då behöver du aldrig mer gå dit igen! :D

Fast å andra sidan är det lätt att prata med barn och det är lätt att fråga typ "hur gammal är din" och sådär.

Men jag vet hur det är, jag är skitfeg själv! Inte konstigt att man inte har några polare! :p

Noppe, åkte in till stan istället och fika med ett gäng från familjeliv, så mkt roligare!

Vi har en jättebra förskollärare som välkomnar alla och presenterar alla för varandra.

Först har vi lite sång. Vi har en speciell tid för barn under 7 månader. Barn under 10 månader osv. Alla barn tycker att sången är mysig! Även de minsta. Vi började när sonen var 11 veckor ungefär.

Sen är det fika och snack. Vi kan sitta kvar hur länge som helst känns det som ibland.

Sonen tycker att det är jätteroligt att titta på alla andra mammor och barn. Det ska bli roligt att börja igen nu till hösten när han är större och börjat intressera sig för leksaker!

Du får väl åka över till oss om er öppnis är värdelös ;)

Hur hittar man rätt på öppna förskolan igentligen?
Har testat för ett halvår sen, men då var det i en annan stad när min kusin drog med oss. :D
Här i stan har jag ingen koll alls.:o

Kan du inte kolla med bvc eller på kommunens hemsida? De borde ju veta.

Vår öppna förskola drivs i kyrkans regi. Folk börjar droppa in vid halv nio, och då leker alla barn. De äldre får gå med ledarna och måla eller tillverka något i en annan sal. Alla andra håller sig där leksakerna finns.

När Alvin var liten hade jag med en filt som han låg på, och så satt jag på golvet och höll koll på Elis, bubblade med Alvin och pratade med andra föräldrar :laugh:

Jag tycker det är jättetrevligt där. Att prata med folk man normalt inte umgås med, men samtidigt tar alla hänsyn till att pratet anpassas till barnen.

Jag anmälde mig till babymassage och musiklek. Tyckte det var lättare med en fast tid och fast grupp där det var något som passade mitt barns ålder. Kände också att det var lite jobbigt att bara gå dit första gången men kände att jag höll på att bli tokig av att bara vara hemma så jag tvingade dit mig på en tid när det bara var för barn upp till 8 mån (hon var ca 4 mån då). Det var helt ok men jag gillade babymassagegruppen och musikleksgruppen bättre.

Tror det står på din stadsdelshemsida.
Google lite så hittar du nog!

Min mamma jobbade på ÖF när jag var liten så även om Lillisen fortfarande är i magen så känns det helt naturligt att gå på ÖF för mig.
Sen får man väl bara hoppas att alla inte bara vill prata med folk dom redan känner.

Absolut, då har jag ju nån trevlig att gå med också :D

Ska testa min på torsdag, då hade de för barn 0-1 år. Låter lagom, jag får börja samla mod nu :laugh:

Jag tittade på kommunens hemsida. Så sökte jag på kommunnamn + öppna förskolan på google, så hittade jag kyrkans öppna förskola också. Så kolla kommunens hemsida plus församlingens hemsida så ser du om det finns.

Jag har nu varit där för första gången! Elina verkade tycka det var kul att titta på andra bebisar och jag fick se lite andra vuxna ;) Jag ska dit nästa vecka igen!

Bra att du vågade! Det fanns inga sabeltandade tigrar bakom stolarna då? ;)

Hoppas jag också vågar när vår börjar igen...

Lite läskigt var det ;) Men personalen var rar när jag kom och visade mig runt och berättade. Sen träffade jag lite andra mammor (och en pappa) som TILLTALADE mig! Jääääj :banana: Och ingen varken bet mig eller svor åt mig.
Jag ska försöka vara där en gång i veckan.

Liknande trådar

Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 317
Senast: Badger
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 168
Senast: Praefatio
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
935
Senast: Tuvstarr
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka